یادداشت مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت روز تعاون

سیزدهم شهریورماه روز تعاون است. اگر چه سابقه‌ی مبحث تعاون در ادبیات اجتماعی اروپا یکی دو قرن بیشتر سابقه ندارد، در اسلام از همان روز پیدایش و ظهور، این مهم مورد تأکید بوده و همواره بر آن سفارش شده است...

سیزدهم شهریورماه روز تعاون است. اگر چه سابقه‌ی مبحث تعاون در ادبیات اجتماعی اروپا یکی دو قرن بیشتر سابقه ندارد، در اسلام از همان روز پیدایش و ظهور، این مهم مورد تأکید بوده و همواره بر آن سفارش شده است.

با توجه به شواهد تاریخی به نظر می‌رسد کار گروهی و تیمی و اشتراک منافع در قالب تشکل‌های اجتماعی و اقتصادی، در تاریخ ایران و اسلام، سابقه‌ای دیرینه دارد و بسیار پیشتر از ممالک غربی، در کشور عزیزمان ریشه داشته است.

خوشبختانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تعاونی‌ها یکی از سه بخش اصلی اقتصاد کشور تعیین شده‌اند و همان‌گونه که می‌دانیم عدالت اجتماعی که زیربنای تعاون اجتماعی است همواره مورد تأکید و ابرام رهبری معظم انقلاب بوده است.

همین روزهای اخیر هم در دیداری که حضرت ایشان با دولت جدید داشتند، مجددا بر عدالت اجتماعی تأکید نمودند و فرمودند که هر اقدام و مصوبه دولت، می‌باید یک پیوست عدالت اجتماعی داشته باشد.

به هر روی، آنچه در سازمان بهزیستی به این مسئله ارتباط پیدا می‌کند استفاده از ظرفیت‌های تعاونی برای کار گروهی در افراد دارای معلولیت است که یک نمونه‌ی بارز و شاخص آن، صندوق‌های مالی خرد می‌باشد که در روزهای اخیر، بیش از ۳۰ نمونه از آنها در استان به بهره‌برداری رسید و امیدواریم تعداد آنها تا پایان سال به ۶۵ واحد هم برسد.

همچنین تعاونی‌های فراگیر که از سال‌های گذشته در دستور کار وزارت محترم تعاون‌کار و رفاه اجتماعی بوده، همچنان برقرار است و می‌توان از این الگو برای اشتغال فراگیر و موجه اقتصادی تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت بهره‌مند گردید.

باید به خاطر داشته باشیم که تسهیلاتی که دولت در قوانین بودجه برای بخش تعاونی تعیین کرده، بسیار قابل توجه است و زمینه‌ی خوبی برای استفاده از این ظرفیت در بهزیستی مهیا می‌باشد که امیدواریم همکاران‌مان در بهزیستی شهرستان‌ها به این مهم بیش از گذشته توجه نموده و زمینه‌ی اشتغال پایدار مددجویان عزیزمان را با استفاده از این ظرفیت، مهیا نمایند.

اینجانب ضمن تبریک و تهنیت روز تعاون، همکاران عزیزمان در بخش‌های مختلف ستادی و اجرایی را به توجه بیشتر به ظرفیت تعاون در ایجاد اشتغال پایدار، ارزان و موجه، ارشاد می‌نمایم و امیدوارم بیش از گذشته از این ظرفیت استفاده کنیم.

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 42540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد