چطور از سالمندان در همه‌گیری کرونا مراقبت کنیم

همه‌گیری ویروس کرونا نزدیک به دو سال است که ادامه داشته و نیاز است یکدیگر را در این مدت حمایت کنیم، در این شرایط لازم است توجه ویژه‌ای به افراد سالمند در خانواده و اطرافیان داشته باشیم.

سالمندان آسیب پذیری بیشتری نسبت به ویروس کرونا دارند و برای پیشگیری، بهتر است تا حد امکان کمتر با دیگران در تماس نزدیک باشند. هر چند که خیل زیادی از سالمندان این روزها واکسن زدهاند و شاید این تصور را داشته باشند که دیگر از گرفتن ویروس مصون شدهاند، اما این تفکر اشتباهی است و کمافی السابق میبایست همه اقشار به ویژه سالمندان که بدن آسیبپذیرتری دارند نسبت به پروتکلها توجه لازم را داشته باشند چراکه زدن واکسن هم به معنای نگرفتن ویروس نیست.

با این حال در این شرایط تأمین نیازهای اولیه سالمندان خیلی مهم است، خیلی از سالمندان این مدت گله دارند که فرزندانشان به آنها سر نمیزنند و بیتوجه شدهاند، درست است که شاید بچهها به خاطر شرایط کرونایی مراقبت میکنند که والدینشان در خطر قرار نگیرند، اما همین سرنزدن و تماس نداشتن با آنها سالمندان را افسرده و گوشهگیر میکند به طوریکه برخی از این سالمندان این ایام دچار افسردگی میشوند و همین روح و روانشان را بیشتر به خطر میاندازد.

* انجام خریدهای ضروری سالمندان

سالمندان در این ایام نیاز دارند که افرادی در انجام کارها به آنها کمک کنند چرا که خودشان به دلیل ترس از بیماری یا رعایت مسائل بهداشتی از منزل کمتر بیرون می روند ، این کمک از تخلیه زباله ها گرفته تا خریدهای ضروری و تهیه وسایل و داروهای مورد نیاز بطوریکه آنها دچار کمبود وسایل و سوتغذیه در این ایام نشوند و بدانند که کسانی مراقبشان هستند.

* برای آموزش پروتکلها به سالمندان صبور باشید

برای بعضی از افراد سالمند استفاده از فضای مجازی و آموزش های آن راحت نیست. سعی کنید با حوصله به آنها در مورد ضدعفونی کردن وسایل و روش های پیشگیری آموزش بدهید و پیگیری کنید.

به دلیل کاهش تمرکز و حافظه در بعضی از سالمندان، ممکن است نیاز باشد مطالب را تکرار کنید. در برخورد با سالمندان صبور و ملایم باشید و وقت بیشتری برای آنها صرف کنید.

* به صحبتهای سالمندان  گوش دهید

اخبار این روزها می تواند باعث اضطراب سالمندان شود. عدم ارتباط با محیط خارج این نگرانی را تشدید می کند. از آنها سئوال کنید تا نگرانی هایشان را بهتر متوجه شوید و بهتر کمک کنید. با صبوری به صحبت های آنان خوب گوش کرده و فرصت دهید تا صحبتشان را تمام کنند. به آنها بگویید که شما در کنارشان هستید و دیدار کمتر برای مراقبت و پیشگیری است. 

خیلی از سالمندان این روزها با مراکز مشاوره تلفنی تماس می گیرند و از بی مهری و بی محبتی اعضای خانواده و فرزندانشان که مثلا در شهر دیگر کار یا زندگی می کنند و کرونا را بهانه ندیدن کرده اند یا بچه هایی که ازدواج کرده و به خاطر ترس از بیماری به والدینشان سر نمی زنند، گله می کنند این والدین نالان و گریان هستند و صحبت با آنها بسیار نگران کننده است حتی مواردی از فکر و اقدام به خودکشی نیز در این نوع سالمندان دیده شده است.

* توصیه به ورزش و پیادهروی کنید

به سالمندان توصیه کنید در خانه، یا در حیاط یا یک مکان خلوت در محیط باز قدم بزنند، ورزش و نرمش کنند. بیکاری و بی تحرکی باعث بی خوابی افراد در شب م یشود. به آنها توصیه کنید خواب روز را محدود کنند.

بنابراین تنهایی یکی از مشکلات دوران سالمندی است. در شرایط فعلی بسیاری از افراد بخاطر ترس از انتقال بیماری به والدینشان، دیدار آنها را محدود کرده اند و به آنها توصیه میکنند از خانه خارج نشوند، و این احساس تنهایی افراد را بیشتر می کند. با آنها بیشتر از قبل تماس تلفنی داشته باشید. در مورد موضوعات مختلف با آنها صحبت کنید.

برای گذراندن وقت برایشان کتاب های الکترونیکی، فایلهای صوتی و تصویری سرگرم کننده و آرامش بخش ارسال کنید. عکس ها و فیلم های خانواده را در طول روز برایشان بفرستید.

شرایط موجود ممکن است باعث تشدید یا ایجاد اضطراب و افسردگی شود که نشانه هایش در سالمندان ممکن است متفاوت باشد و خیلی وقت ها بصورت مشکلات جسمی، بی قراری، حواس پرتی بروز می کند.

در شرایط فعلی توصیه این است که برای موارد غیرضروری به پزشک مراجعه نکنیم مثال اگر درد مفاصل بیشتر شده نیازی به مراجعه به پزشک نیست و یا اگر ممکن باشد می شود تلفنی با پزشک معالج مشورت کنیم. در صورتی که علامت جدید یا جدی مانند تنگی نفس یا تغییر در هوشیاری پیش آمد، آنها را برای مراجعه به مراکز درمانی همراهی کنید.

اما در نهایت و با همه این اوصاف اگر خودمان علائم سرماخوردگی مثل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس داریم حتی المقدور از دید و بازدید با افراد مسن حتی اگر پدر و مادرمان باشد خودداری کنیم چرا که بدن آنها سیستم ایمنی قوی ندارد و ممکن است گرفتن ویروس به بهای جانشان تمام شود حتی اگر واکسن هم دریافت کرده باشند.  اگر علایم تنفسی دارید و با یک سالمند در منزل زندگی می کنید، باید از او بیشتر از دو متر فاصله بگیرید، از ماسک استفاده و در صورت امکان اتاق او را جدا کنید.

در نهایت یک عده هم هستند که از آن سوی بام می افتند یعنی به پروتکل ها بی توجهند و سالمندان را در معرض خطر قرار می دهند بنابراین از برگزاری دورهمی ها تا عادی شدن شرایط، خودداری و از دست و روبوسی و در آغوش گرفتن افراد مسن پرهیز کنیم.

کد خبر 42329

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد