دررسانه| پیش‌بینی مراجعه ۴۶ هزار کودک همدانی در غربالگری چشم

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: امسال ۴۶ هزار کودک در ۵۵ پایگاه سنجش در طرح غربالگری بینایی‌سنجی شرکت می‌کنند.

شجاع احسانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی‌سنجی از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز شده است اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال از جمله طرح‌های قدیمی سازمان بهزیستی است که از دهه ۷۰ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح هر سال از آبان یا آذرماه شروع می‌شد گفت: طی دو سالی که کرونا شیوع یافته است، زمان اجرای طرح به منظور رعایت پروتکل‌ها و جلوگیری از ازدحام و شلوغی طولانی شده تا مردم با فراغ بال به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان عنوان کرد: سال گذشته با رنگ‌بندی‌های کرونایی شهرها، طبق اعلام علوم پزشکی چنین برنامه‌هایی و مشابه آن نباید انجام می‌شد، بنابراین پیش‌بینی ما از ۴۶ هزار نفر مراجعه به ۲۵ هزار و ۱۴۴ نفر رسید و ۲ هزار مورد کودک مشکوک در بینایی باید به سطوح بالاتر و چشم پزشک مراحعه می‌کردند.

وی با بیان اینکه امسال نیز طرح سنجش بینایی برای ۴۶ هزار نفر پیش‌بینی شده است افزود: سال گذشته تعداد پایگاه‌ها، ۹ مورد بود اما امسال ۵۵ پایگاه شد که هشت مورد دائمی و ۴۶ پایگاه محلی است.

احسانی با بیان اینکه مراکز سنجش در ساعات اداری آماده پذیرش هستند خاطرنشان کرد: در شهرستان همدان پایگاه دائمی بعدازظهر هم باز و خدمات ارائه می‌دهد که والدین می‌توانند مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این طرح ویژه کودکان متولد ۹۶ و ماقبل آن است افزود: کودکان سالم در غربالگری کارت سلامت دریافت می‌کنند اما برای کودکان مشکوک مداخله سطح دو تعریف شده است به طوری که به یکی از بینایی‌سنجی‌ها مراجعه می‌کنند که خدمات آن رایگان است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان یادآور شد: در ۵۵ پایگاه بینایی‌سنجی تمام کودکان مشکوک سه نوبت به فاصله زمانی هر ۱۵ روز یکبار معاینه می‌شوند تا در جریان روند درمان از ابتدا تا سطوح بالاتر قرار گیریم.

وی با تاکید بر اینکه از والدین تقاضا داریم فرزندان سه تا ۶ سال خود را سالی یک بار در معرض بینایی‌سنجی قرار دهند افزود: با مراجعه یک بار نمی‌توان به سالم بودن چشم استناد کرد بنابراین باید این مراجعه مستمر و سه سال متوالی باشد.

احسانی با بیان اینکه طرح غربالگری از جمله برنامه‌های پیشگیرانه است که همه مردم می‌توانند از آن منتفع شوند گفت: اگر در طرح غربالگری حتی از یک اختلال بینایی یا شنوایی هم جلوگیری کنیم از هزینه‌های اضافی می‌توان جلوگیری کرد و به مداخلات هنگفت توانبخشی نیز دیگر نیاز نیست.

وی ضمن درخواست از همه نهادها از جمله مراکز بهداشتی و درمانی، مهدهای کودک، مدارس و علوم پزشکی برای اجرای این طرح گفت: زمان طلایی مداخله ۳ تا ۶ سال است‌ به جهت اینکه ساختمان چشم در حال شکل‌گیری است و کودک هم شرایط پذیرش مداخلات همچون عینک را دارد.

کد خبر 42265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد