در رسانه| اینجا زباله گردی شغل محسوب می شود!

یلام_در حالی که مسوولان ارشد استان بارها و بارها پدیده زباله گردی را معظل دانسته و آن را زیبنده ایلام نمی دانند اما گویا این کار دردناک به عنوان شغل بین زنان و مردان محسوب می شود.

ایلام_پایگاه خبری راسان خبر؛ این روزها در حالی تعداد افراد نیازمندی که با زباله‌ گردی به دنبال تامین معیشت خود هستند رو به افزایش است که به نظر می رسد مسئولان هیچ برنامه ای برای رفع این معظل ندارند.

در حالی که مسئولان ارشد بارها و بارها پدیده آشغال گردی را معظل دانسته و آن را زیبنده ایلام نمی دانند اما گویا این موضوع به عنوان شغل در بین زنان و مردان شیوع پیدا کرده است و بر همین اساس گروهی از مردم با جست وجو در میان زباله ها برخی اقلام قابل بازیابی را جدا و با فروش آن ها هزینه های زندگی را تامین می کنند.

این کار یکی از مشاغل پرخطر بوده که شیوع آن باعث انتقال انواع بیماری پوستی، عفونتی، ویروسی و نظیر آن‌ می شود. جمال ( اسم مستعار) نوجوان ۱۹ ساله ایلام آشغال گردی را برای خود شغل محسوب می کند و می گوید با جمع آوری و جداسازی تکه های کارتن، مواد ضایعات پلاستیکی، فلزی و شیشه ها به امرار معاش خانواده کمک می کند.

وی که از مقطع تحصیلی راهنمایی ترک تحصیل کرده این شغل را زیبنده خود نمی داند و از این موضوع رنج می برد! وی ادامه داد: با سرک کشیدن در باکس های زباله دچار حساسیت پوستی شده و در وضعیت نامناسب بهداشتی بسر می برد. زینب (اسم مستعار) زن میانسال ایلامی نیز مهمترین دلیل روی آوردن به این شغل را بی کسی و اعتیاد شوهرش عنوان می کند. وی با اشاره به زندگی اسف بار خود و فرزندانش ادامه داد؛ به ناچار مجبور به زباله گری هستم.

بر اثر استشمام نامطبوع حس بویایی ام را از دست داده ام! وی با گریه؛ به دلیل فقر و نداری به این کار روی آورده ام. روزی چندین بار آرزو مرگ می کنم.

زنان زباله گرد بدلیل داشتن همسر شرایط تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی را ندارند! مدیرکل بهزیستی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر در ایلام؛ گفت: متاسفانه زباله گردی در شهر ایلام به واسطه افراد بعضا غیربومی انجام می شود و این موضوع برای این افراد شغل محسوب می شود.

زهرا همتی افزود: با توجه به اینکه این تعداد زنان زباله گرد به دلیل داشتن همسر شرایط تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی را ندارند ولی سازمان در صورت مشاهده در قالب کمک های نقدی و غیر نقدی به این افراد کمک های موردی می نماید.

وی یاداور شد: متاسفانه بعضا این افراد با مشاهده همکاران اورژانس اجتماعی از محل فرار می کنند و تا مدتی در این مکان ها مشاهده نمی شوند.

مدیرکل بهزیستی ایلام بیان داشت: در جلسه ای که با معاون دادستان ایلام برگزار شد شرکت های پسماند به شرایط موجود معترض بوده و مدعی بودند این افراد با جمع اوری تکه های بازیافتی در کار این شرکت ها خلل وارد کرده و اظهار داشتند در صورت تمایل این افراد می توانند با شرکت های پسماند ایلام همکاری و هزینه دریافت کنند.

همتی در پایان، از مردم استان درخواست می شود در صورت مشاهده زنان و کودکان زباله گرد با اورژانس اجتماعی (۱۲۳)تماس گرفته تا در صورت داشتن شرایط تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار گیرند

. شناسه خبر/۵۵۸۴۷

نویسنده : سمیه آذرمهر، فعال رسانه ای

کد خبر 41845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد