تجلیل رئیس سازمان بهزیستی از خانواده‌های روسای فقید سازمان بهزیستی کشور

مراسم بزرگداشت روسای فقید سازمان بهزیستی کشور با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و اعضاء شورای معاونین در ستاد مرکزی برگزار شد و ساختمان‌های ستاد مرکزی به نام شهید فیاض‌بخش، مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای و مرحوم راه‌چمنی نام‌گذاری شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، مراسم بزرگداشت روسای فقید سازمان بهزیستی کشور (شهید فیاض‌بخش، مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای و مرحوم راه‌چمنی) با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و اعضاء شورای معاونین در ستاد مرکزی برگزار شد.

دکتر کاظم نظم‌ده: تفکر آینده‌نگری شهید فیاض‌بخش بهزیستی را به درختی تنومند بدل کرده است

در ابتدای این مراسم «کاظم نظم‌ده» مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از حقوق، درمان درد نیازمندترین مردم از ازل تا ابد بود است، گفت: شهید فیاض‌بخش، مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای و مرحوم راه‌چمنی تفکر معنوی خود را هزینه این مهم کردند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: با تفکر آینده‌نگری شهید دکتر فیاض‌بخش سازمان بهزیستی کشور به درختی تنومند بدل شده که نیازمندی‌های میلیون‌ها نفر از افراد تحت پوشش اعم از معلولان، کودکان بی‌سرپرست و ... مرتفع می‌کند.

وی با اشاره به خدمت شادروان دکتر راه‌چمنی در دوارن تصدی در سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان برای نخستین‌بار در زمان وی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ حیات فکری اجتماعی همیشه به عنوان باقی و صالحات ثبت می‌شود و چراغ هدایتی برای آیندگان خواهد بود.

دکتر مسعودی‌فرید: مشاوره‌های روانشناختی، ژنتیک و ... از درون سازمان بهزیستی کشور جوشیده است

در ادامه دکتر «حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دستیابی بهزیستی به ادبیات جدیدی در حوزه اجتماعی و توانبخشی، افزود: واژه‌های قادرسازی و توانمندسازی، اجتماع‌محوری، مهارت‌های زندگی و ... در ادبیات شهید دکتر فیاض‌بخش بیانگر نگاه آینده‌نگارانه وی به مسائل بهزیستی است که متبلور و گسترش یافت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی تنها یک سازمان صرفاً اجرایی نبوده است، تصریح کرد: بهزیستی، نهادی ایده‌پرداز و خلاق بوده است و با تغییر پارادایم در زمینه رفاه و مسائل مربوط به بهزیستی فعالیت کرده است.

به گفته وی مشاوره‌های روانشناختی، ژنتیک و ... از درون سازمان بهزیستی کشور جوشیده است و هر یک از افرادی که تصدی این نهاد حمایتی را برعهده داشتند مسیر رو به تعالی را ترسیم کردند که تاکنون طی شده است.

دکتر مسعودی‌فرید، در پایان یادآور شد: گرچه در دولت‌های مختلف ارتباطات و تعاملات متعدد و خوبی را با بدنه دولت داشتیم و هر چند بخش اعظمی از موفقیت‌های سازمان بهزیستی کشور مرهون تعاملات مدیران با بدنه دولت بوده است اما بخشی دیگر به سبب حضور همین مدیران بوده است که جهت‌گیری‌های تعالی‌ساز ایجاد کردند و هنوز اثرات و راه شهید فیاض‌بخش، مرحوم حجت‌الاسلام دکتر اژه‌ای و مرحوم دکتر راه‌چمنی ادامه دارد و راه آیندگان را مشخص کرده است.

فرزند شهید دکتر فیاض‌بخش: یکی از مواهب دوران تصدی دکتر قبادی‌دانا ثبت تجارب روسای ادوار است

در ادامه مراسم بزرگداشت روسای فقید سازمان بهزیستی کشور دکتر «احمدفیاض‌بخش»، از تلاش‌های دکتر قبادی‌دانا و تیم مدیریتی علی‌رغم تحریم‌ها و شرایط سخت کرونایی در راستای خدمت به جامعه هدف قدردانی کرد و با تاکید بر ثبات مدیریتی، گفت: دکتر قبادی‌دانا جزء اولین افرادی بودند که با حجت‌الاسلام رئیسی در مسند قوه قضائیه دیدار داشتند و امیدواریم این ثبات در راستای استفاده از تجربیات و حفظ سوابق فعالیت اتفاق بیفتد.

فرزند شهید دکتر فیاض‌بخش با اشاره به پروژه ثبت تجارب روسای ادوار، افزود: بعد از انفصال روسا از سازمان بهزیستی کشور شرایطی وجود نداشت تا به صورت سیتماتیک تجارب آنها به نسل‌های آینده منتقل شود. یکی از مواهب دوران تصدی دکتر قبادی‌دانا ثبت روسای ادوار است.

همسر زنده یاد دکتر اژه ای: نظام امدادرسانی و رفاه اجتماعی نباید متکی به شخص باشد 

دکتر «ملوک السادات بهشتی» همسر مرحوم حجت الاسلام اژه‌ای و فرزند شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در این مراسم با اشاره به تلاش شهید فیاض‌بخش و مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای برای قانونمند کردن همه امور در سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد: اولین ایده مرحوم اژه‌ای، ارائه خدمات در قالب وزارتخانه بهزیستی بود و طبق نظرات دولت وقت تمامی امور خیریه و رسیدگی به بحث آسیب‌های اجتماعی باید به صورت منسجم صورت می‌پذیرفت و تمامی سازمان‌ها با خدمت‌رسانی یکسان و پراکنده باید تحت پوشش یک وزارتخانه فعالیت داشته باشند.

 همسر زنده‌یاد حجت الاسلام دکتر اژه‌ای، ادامه داد: علاقه وی به موضوع آسیب‌های اجتماعی و فعالیت‌های خیرخوهانه سبب شد تصدی سازمان بهزیستی کشور را قبول کند؛ لذا لایحه وزارت بهزیستی را با درنظر گرفتن انسجام با هدف حذف پراکندگی و موازی‌کاری‌ها تهیه کردند تا همه افراد نیازمند بتوانند از چرخه حمایتی بهره‌مند شوند.

وی، تصریح کرد: چرا هنوز از مدیریت واحد در امر امدادرسانی بهره‌مند نیستیم و چه چیزی باعث شده علی‌رغم این همه تجربه مدیریتی در بحران‌ها با مشکل روبرو شویم. جای بسی تاسف است که انسجامی درنظر گرفته نمی‌شود تا هدفمند امدادرسانی صورت پذیرد.

دکتر بهشتی با بیان اینکه نظام امدادرسانی و رفاه اجتماعی در دیگر جوامع پابرجاست و متکی به شخص نیست، یادآور شد: در کلام امام خمینی(ره) نیز بر اینکه این نظام نباید به اشخاص وابسته باشد تاکیده شده است لذا امیدواریم در حوزه رفاه اجتماعی شاهد انسجام اجتماعی باشیم.

فرزند زنده یاد دکتر راه‌چمنی: امیدواریم زیست و زندگی بهتری برای ایرانیان بالاخص جامعه هدف ایجاد شود

دکتر «محسن راه‌چمنی» فرزند مرحوم راه‌چمنی نیز در مراسم بزرگداشت روسای فقید سازمان بهزیستی کشور، گفت: امیدواریم شرایطی در کشور ایجاد شود تا زیست و زندگی بهتری برای تک تک ایرانیان بالاخص جامعه هدف ایجاد شود.

دکتر قبادی‌دانا: رونمایی از کتاب ثبت تجربیات علمی و مدیریتی روسای ادوار بهزیستی در آینده‌ای نزدیک

در پایان این دیدار دکتر «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه زنده نگه‌داشتن یاد اسطوره‌ها و الگوهای جامعه یکی از وظایفی است که برعهده داریم، گفت: این سنت حسنه از سالیان گذشته در سازمان بهزیستی کشور ساری و جاری بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بنیان نهادن شجره طیبه بهزیستی توسط شهید دکتر فیاض‌بخش، ادامه داد: وی همه تلاش خود را در راستای خدمت به جامعه هدف بهزیستی، نیازمندان، افراد دارای معلولیت، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر، زنان سرپرست خانوار  و ... بکار گرفتند.

وی با اشاره به طرح پژوهشی تجارب روسای ادوار، تصریح کرد: در زمستان ۹۷ از روسای سابق سازمان بهزیستی کشور دعوت کردیم تا از نظرات و تجاربیات آنها استفاده کنیم چراکه این یک میراث گرانقدری است که در اختیار ما قرار می‌گیرد.

دکتر قبادی‌دانا با اشاره به تجمیع فعالیت‌ها و خدمات حوزه رفاه اجتماعی، عنوان کرد: این یک تجربه درستی بوده که پیگیری و بیان شده است. پنجره واحد خدمات تجمیع فعالیت‌هایی که در حوزه اجتماعی انجام می‌شود و ما هم این امر را پیگیری کردیم و این ایده را که شهید فیاض‌بخش داشتند و مرحوم حجت الاسلام اژه‌ای و مرحوم راه‌چمنی آن را بیان کردند، پیگیری کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: شاید تصور شود که این مسئله برای شخص گفته می‌شود اما اکنون که دولت جدید مستقر شده است، زمان خوبی برای پیگیری این خواسته می‌تواند باشد. ما تقریبا از ۱.۵ سال پیش این ایده را به صورت طرح مدون در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش‌های مجلس، مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات و بررسی استراتژیک ریاست جمهوری، مجموعه بررسی‌های دفتر رهبر معظم انقلاب و مجموعه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بیان کردیم و این ایده را ارائه دادیم که امیدواریم به عنوان یکی از برنامه‌هایی که روسای فقید پیشین برای بهزیستی داشتند، مدنظر قرار بگیرد و امید است با سیاست‌هایی که ریاست جمهوری خواهند داشت بتواند این تجربه ای که موکدا از سوی تمام تیم‌های مدیریتی سازمان در سنوات مختلف بیان شده، جامه عمل بپوشاند.

وی از نامگذاری ۳ ساختمان ستاد مرکزی به نام‌های شهید دکتر فیاض‌بخش، زنده‌یاد حجت الاسلام دکتر اژه‌ای و زنده‌یاد دکتر راه‌چمنی خبر داد و گفت: امید است این نام باقی بماند و سایرین که در سنوات آتی در بهزیستی حضور خواهند یافت با نام این عزیزان آشنا شوند و مقدمه‌ای باشد تا با راه،ایده و افکار آنها آشنا شوند و فرزندان ما هم بدانند که کار خیر ماندنی است و خدمت‌گذاری به ولی نعمتان انقلاب محرومین و مستضعفین در پیشگاه خداوند و جامعه ماندگار خواهد بود.

دکتر قبادی‌دانا با اشاره به اعطای هدیه‌ای به خانواده روسای فقید بهزیستی کشور، گفت: زن سرپرست خانواری که در ۷ سالگی دچار معلولیت شد و دست خود را در روستایی از مناطق محروم از دست می‌دهد اما امروز این دختر، خانم میانسال کارآفرین است که به فرشبافی و گلیم‌بافی پرداخته و امروز برای ۷۰ نفر اشتغال در بستر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور ایجاد کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: نباید تصور شود که معلولان جسمی و ذهنی، افراد ناتوان هستند بلکه بسیاری از آنها با آموزش‌ها و سیاست‌گذاری توانمند شدند و آثار آنها در قالب هنر و سایر زمینه‌های شغلی متبلور است.

وی در پایان از رونمایی کتاب ثبت تجربیات علمی و مدیریتی روسای ادوار بهزیستی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کد خبر 41685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =