شهرستان ها | نگاهی به عملکرد بهزیستی شهرستان زاوه

شهرستان زاوه ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۳۵ کیلومتری تربت حیدریه واقع شده است. حدود ده سال از استقلال این شهر می‌گذرد و ۸۵ درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند. به گفته‌ی رئیس بهزیستی زاوه، بزرگ‌ترین روستای کشور با ۷ هزار نفر جمعیت، در این شهرستان واقع شده است. شغل اغلب مردم این شهرستان کشاورزی و دامداری است و در بین شهرستان های خراسان رضوی، از جمله شهرستان‌هایی است که موالید بالایی دارد...

 رئیس بهزیستی زاوه، مهم‌ترین مشکل این شهرستان را آسیب‌های اجتماعی ارزیابی می‌کند و می‌گوید که بیشتر مسؤولین شهرستان در این ارزیابی، با وی هم‌داستانند.

نازنین عجمیان، بیشتر تلاش خود و همکارانش را در این زمینه متمرکز ساخته زیرا عقیده دارد عمده‌ی مصایب این شهرستان، ‌ ریشه‌های اجتماعی و اقتصادی دارد و بیشتر خانواده‌های این منطقه درگیر آسیب اجتماعی هستند.

وی ضمن اینکه از همکاری فرمانداری و دادستانی در این زمینه قدردانی می‌کند می‌گوید: با موافقت فرمانداری، امسال خیال داریم جلسه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را علاوه بر شهر دولت‌آباد که مرکز زاوه است در ۴ دهستان نیز برگزار کنیم و اولین جلسه را در اردیبهشت کلید زدیم که نتایج خوبی هم داشت.

وی ادامه می‌دهد: اگر مسؤولان دهستان‌ها و مراجع فکری روستاها خودشان موضوع آسیب‌ها را از نزدیک حس کنند و در جلسات حضور داشته باشند در  کنترل و کاهش این مسائل، بهتر و فعال‌تر وارد می‌شوند.

شهرستان ها | نگاهی به عملکرد بهزیستی شهرستان زاوه

۵۰ درصد طلاق‌ها نتیجه کودک‌همسری است

مشکل دیگری که بهزیستی زاوه روی آن متمرکز شده و البته در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی قابل بررسی است موضوع کودک‌همسری است که به گفته‌ی خانم عجمیان، از اهم مشکلات این شهرستان است.

این مسؤول معتقد است ۵۰ درصد طلاق‌های شهرستان در محدوده‌ی خانواده‌هایی صورت می‌گیرد که به صورت کودک‌همسری ازدواج کرده‌اند.

وی کودک‌همسری و خشونت‌خانگی را در صدر مشکلات اجتماعی این شهرستان می‌نشاند و می‌گوید: البته مسائل اجتماعی زاوه آنقدر پیچیده و مولتی‌فاکتوریال است که به سختی می‌توان اولویتی برای یکی از آنها قائل شد. در واقع می‌توان گفت در هر منطقه و دهستانی، یک یا دو آسیب اجتماعی، اولویت‌ بیشتری دارند. ولی در مجموع، همان آسیب‌های اجتماعی که در سطح کشور مطرح است در این شهرستان نیز دیده می‌شود.

خانم عجمیان در خصوص روش‌های مبارزه با کودک همسری می‌گوید: با توجه به همکاری بسیار خوب دادستان و فرمانداری توانسته‌ایم میزان کودک‌همسری را در طی یکی دو سال در برخی روستاهای شهرستان، به صفر برسانیم.

وی همچنین از هماهنگی با امام جمعه و روحانیون شهرستان در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید: با روحانیون شهرستان هماهنگ شده‌ایم و دادستان شهرستان هم پشتیبانی قانونی کرده که روحانیون، به هیچ وجه کودکان را عقد نکنند.

عقد کودکان توسط روحانیون ممنوع می‌شود

رئیس بهزیستی زاوه، اقدام بالاتری را هم برنامه‌ریزی کرده و با دادستان ویژه روحانیت استان نیز نشستی برگزار کرده و به گفته‌ی خود وی، دادستان ویژه روحانیت، قول مساعد داده که در سراسر استان و شهرستان، دستوری را جاری کند که روحانیون در هیچ نقطه‌ای از استان و از جمله در شهرستان زاوه، حق عقد کودکان را نداشته باشند و اگر چنین اقدامی داشته باشند با برخورد قانونی مواجه شوند.

وی همچنین می‌گوید در نظر دارد روی آموزش خانواده‌ها کار بیشتری صورت دهد که در سال گذشته و امسال، محدودیت‌های کرونایی، مانع این کار بوده است.

به عقیده‌ی این مسؤول، کار فرهنگی و آموزشی در این شهرستان، کافی نبوده و باید خیلی گسترده و با همکاری همه‌ی نهادهای دولتی و غیر دولتی، اجرا شود تا نتیجه‌ی عینی و ملموسی به دنبال داشته باشد.

خانم عجمیان، از اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین و مبنایی‌ترین مشکلات شهرستان یاد می‌کند و می‌گوید در سطح بعضی روستاهای بزرگ شهرستان، می‌توانیم به جرأت بگوییم که در میان آقایان، کمتر کسی هست که به صورت تفننی یا دائمی، مواد مخدر سنتی مصرف نکند.

وی ضمن تشکر از نیروی انتظامی و دادستانی می‌گوید: عملکرد این دو نهاد، در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کشفیات مواد، بسیار عالی بوده و در یکی دو سال اخیر، با همت این دو نهاد و نیز برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌ها و پیشگیری از اعتیاد بهزیستی، آمار معتادان رو به کاهش گذاشته است.

شهرستان ها | نگاهی به عملکرد بهزیستی شهرستان زاوه

بدهکاری ۴۰۰ مددجو به بانک‌ها

در مورد مسکن مددجویی هم بهزیستی زاوه، عملکرد خوبی داشته است. به گفته‌ی خانم عجمیان، علاوه بر همکاری‌ها و مساعدت‌های ستاد بهزیستی استان، نهادهای انقلابی و حاکمیتی هم در شهرستان، همکاری خوبی با بهزیستی داشته‌اند و تعداد قابل توجهی از مددجویان را از نظر مسکن حمایتی پوشش داده‌اند.

خانم عجمیان از یک زمین هزار و سیصد متری می‌گوید که توسط خیرین به بهزیستی اهدا شده که برای ساخت مسکن مددجویی به مصرف برسد و در حال حل مشکلات حقوقی این مورد هستیم. وی همچنین یک زمین کشاورزی به متراژ هزار متر مربع را مطرح می‌کند که برای معیشت مددجویان در نظر گرفته شده که درآمد این زمین‌ به مددجویان داده شود.

وی نکته‌ی قابل توجهی را مطرح می‌کند و آن، بدهکاری ۴۰۰ مددجو به بانک ها بابت اقساط مسکن است که به گفته‌ی خانم عجمیان بر پایه‌ی این باور ایجاد شده که این وام‌ها بلاعوض است و اگر هم اقساط پرداخت نشوند مشکلی ایجاد نمی‌شود.

خانم عجمیان می‌گوید: متأسفانه این باور غلط در بین مددجویان وجود دارد و بانک‌ها هم مایل نیستند که عملکرد قهری و تجاری با این موضوع داشته باشند این است که بدهی انباشته‌ی مددجویان به سطح بالایی رسیده که تقریبا هر مددجو بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به بانک بدهکار هستند که هیچ راهکاری هم برای حل این مشکل، دیده نمی‌شود.

وی از مکاتبه با نماینده مجلس و سایر نهادها در این زمینه یاد می‌کند و می‌گوید: جالب اینکه در سطح شهرستان، ضامن کارمند خیلی کم است و به همین جهت بانک‌ها از ضامن‌های تجاری و ملکی و مانند اینها بهره می‌گیرند که مانند ضامن کارمند، قابل تبدیل به پول نقد نیست و به همین جهت، بانک‌ها هم تمایلی به دادن این تسهیلات ندارند.

مشکل ضامن در زاوه جدی است

وی تأکید می‌کند: این مشکل یعنی نبود ضامن کارمند و به طور کلی، نبود ضمانت کافی، باعث شده که نتوانیم آن طور که باید و شاید از تسهیلات اشتغال، بهره‌مند باشیم چون بیشتر مددجویان، ضامنی ندارند به بانک ارائه کنند و بانک‌ها هم خود پروژه یا سند منزل روستایی را به عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند که البته استانداری قول پیگیری موضوع را داده اما هنوز اجرایی نشده است.

وی در عین حال می‌گوید: با وجود همه‌ی این مشکلات، ما در سال ۹۹ نزدیک به چهار میلیارد و نیم اعتبار اشتغاال داشتیم و سهمیه‌ی اشتغال‌زایی ما ۱۲۰ نفر بود که تمام جذب شده است.

وی اضافه می‌کند به خاطر اینکه ما شهرک صنعتی نداریم و کلا صنعت در این منطقه، محدود است، عمده‌ی وام‌های اشتغال به مصرف مشاغل خانگی و یا دامداری می‌رسد.

وی همچنین از ایجاد دو گروه خودیار و از طریق صندوق کمک‌های خرد یاد می‌کند و می‌گوید که در این بخش ۳۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. به گفته‌ی این مسوول، میزان انحراف تسهیلات بسیار اندک بوده و برای اطمینان از عدم انحراف قطعی تسهیلات، یک قرارداد با میدان دام داریم که قرار است دام مستقیم و از طریق شرکت تعاونی خریداری شود و آذوقه را هم شرکت تعاونی در اختیار دامدار بگذارد که انحراف تسهیلات به حداقل برسد.

شهرستان ها | نگاهی به عملکرد بهزیستی شهرستان زاوه

دو کمپ ترک اعتیاد در شرف تأسیس است

رئیس بهزیستی زاوه در خصوص مراکز تحت نظارت بهزیستی می‌گوید: یک کمپ ترک اعتیاد در روستای چخماق و یکی در دولت‌آباد در دست تأسیس است که امیدواریم تا نیمه سال، راه‌اندازی شوند.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص معلولیت‌ها باید بگویم که به خاطر ازدواج فامیلی، معلولیت زیاد است و یک مرکز مشاوره ژنتیک داریم که به خانواده‌ها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند اما کافی نیست و باید هزینه و اعتبار بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی از همکاری بسیار خوب نهادهای مسؤول شهرستان در زمینه‌های مختلف قدردانی می‌کند و می‌گوید: آموزش و پرورش در زمینه‌ی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کودک‌آزاری و بچه‌های بی‌سرپرست همکاری خوبی با بهزیستی دارد و مواردی هست که خودشان شناسایی و ارجاع می‌دهند.

افق روشن یکی دو سال آینده در زاوه

خانم عجمیان می‌گوید: با توجه به همکاری و مساعدت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و قضایی شهرستان، انتظار می‌رود که در یکی دو سال آینده، شرایط خیلی بهتری برای زاوه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی، نقش خیلی مهمی در زاوه ایفا کرده می‌گوید: به خاطر وضعیت خاص آسیب‌های اجتماعی در برخی مناطق شهرستان، یک پایگاه اورژانس اجتماعی در یکی از روستاهای بزرگ مستقر کردیم که کارشناسان این پایگاه، به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و نتایج خوبی هم گرفته‌اند.

بهزیستی شهرستان زاوه در همه‌ی زمینه‌ها فعالیت‌های خوبی ارائه کرده و به جهت مدیریت جامع و همه جانبه، توانسته است همکاری نهادهای مؤثر شهرستان را جلب نماید و به همین خاطر در کنترل و کاهش آسیب‌ها و مشکلات مددجویان، توفیقات زیادی داشته است.

خشونت خانگی را به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع دهید

کد خبر 41675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد