کاهش اعتماد اجتماعی به نهاد علم و حاکمیت دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها

بهرامی عنوان کرد: یکی از دلایل عدم رعایت پرتکل‌های بهداشتی کاهش اعتماد اجتماعی به نهاد علم و حاکمیت است و متاسفانه به دلیل اینکه بارها اعتماد مردم در دوران شیوع کرونا آسیب دیده است سرمایه اجتماعی در جامعه تحلیل رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر اردشیر بهرامی، از مسئولان سازمان بهزیستی، پژوهشگر و نویسنده با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد پیامدهای اجتماعی کرونا گفت: مهمترین کاری که دولت جدید باید انجام دهد این است که با استفاده از شفافیت و پاسخگویی، موجب بازگرداندن سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی شود.

وی افزود: در حال حاضر تنها ۴۸ درصد از مردم جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و این بیانگر این است که ۵۲ درصد جامعه مسئولیت اجتماعی خود را نادیده گرفته و به حقوق همنوعان خود بی توجه هستند.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه شیوع کرونا در همه جهان پیامدهای گسترده در حوزه اجتماعی، اقتصادی، زیستی و روانی داشته است گفت: برای کنترل بحران کرونا باید دولت قوی و جامعه قوی داشت و تعامل نهادهای حوزه اجتماعی و مدیریتی نقش کلیدی در این مهم خواهند داشت.

بهرامی یکی از پیامدهای اجتماعی کرونا را فرو پاشی نظام ارتباطی و مناسبات و مناسک جامعه و آداب و رسومی از جمله عروسی و عزا و... عنوان کرد و بیان داشت: کرونا جامعه را هدف گرفته و باعث می‌شود از اینکه آدم‌ها در کنار هم قرار بگیرند یک ترس بنیادین وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین تاثیراتی که کرونا در بعد روانی جامعه گذاشته است ایجاد استرس‌ها، فشارهای روحی و روانی، اضطراب‌ها، ترس اجتماعی که جامعه با مبنای ارتباط و شکل گیری آنهم در کنار هم معنا می‌گیرد.

*** مرگ و میر ناشی از کرونا باعث ایجاد خشم عمیق در جامعه می‌شود

این کارشناس مسئول با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا یک مرگ معمولی نیست و مرگی است که سیستم مدیریتی، فرهنگ ارتباطی، و رعایت پروتکل‌ها و فرهنگ مسئولیت اجتماعی در آن نقش دارد و موجب ایجاد خشم عمیقی در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: کرونا بسیاری از خانواده‌ها را در سوگ عزیزانشان نشاند و اغلب خانواده‌ها نتوانستند برای عزیزانشان سوگواری و عزاداری کنند و این بغض‌ها و سوگواری‌های فروخورده و تلنبار شده روی سلامت روانی افراد تاثیر گذار بوده است و باعث ایجاد بیماری‌های روحی و روانی در اغلب افراد جامعه شده است.

بهرامی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان ما نیز به دنبال شیوع کرونا بهترین و مهمترین فضای ارتباطی که مدرسه بوده است را از دست داده‌اند و نه تنها باعث شده که از شادی و هیجان به حاشیه رانده شوند که موجب پناه آوردن آنها به فضای مجازی شده که و این مهم هم پیامدهای مخربی در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: استفاده فرزندان از فضای مجازی به دلیل اینکه خانواده‌ها سواد رسانه‌ای ندارند، آسیب‌های نوپدیدی را برای خانواده‌ها و کودکانشان ایجاد کرده وخانواده‌ها با شوک بزرگی مواجه شده‌اند و خشونت‌های خانگی و اقدام به خودکشی نیز متاسفانه افزایش یافته است.

کد خبر 41658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد