گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

فصلنامه مهر رضوی / هجدهم اسفندماه 99 بود که رئیس جمهور در مراسم افتتاح رسمی 2400 مرکز مثبت زندگی در تهران شرکت و از طریق ویدیوکنفرانس، تمام مراکز مثبت زندگی در سراسر کشور را افتتاح نمود. پیش از آن، حدود سه ماه بود که مراکز مثبت زندگی در خیلی از استان‌ها و منجمله استان خراسان رضوی، فعالیت آزمایشی خودشان را آغاز کرده بودند. مراکز مثبت زندگی چیستند؟ قرار است چه کاری انجام دهند؟ چه نقشی در نیل به اهداف بهزیستی و رفاه و معیشت جامعه هدف بهزیستی بازی می‌کنند؟

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

مراکز مثبت، تحقق مدیریت سلامت اجتماعی

دکتر مسعود فیروزی در حاشیه مراسم افتتاح مراکز مثبت زندگی در مشهد از ایجاد یک تحول مهم و اساسی در بهزیستی سخن گفت که با تأسیس این مراکز اتفاق خواهد افتاد.

او حالا که بیش از شش ماه از فعالیت این مراکز می‌گذرد می‌گوید: برنامه‌ریزی مسؤولان ارشد سازمان، بسیار عالی و هدفمند بود و در عمل مشخص شد که این برنامه با صدها ساعات کار کارشناسی و بررسی‌های عالمانه انجام شده است.

دکتر مسعود فیروزی تأکید می‌کند: شاید یکی از جلوه‌های تحقق مدیریت بهزیستی در سلامت اجتماعی، همین مراکز باشد که با رویکرد پیشگیرانه و با محوریت خانواده و مردم و محلات، به کرسی می‌نشیند و بهزیستی را در تحقق اهداف مردمی خویش بسرعت به پیش می‌برد.

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

195 مرکز در خراسان رضوی

رئیس اداره فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص می‌گوید: بر اساس دستور العملی که از سازمان بهزیستی ابلاغ شده، قرار است مراکز مثبت زندگی، یک بهزیستی کوچک‌شده باشند یعنی تمام فعالیت‌های بهزیستی را انجام دهند.

منوچهر عدالت‌جو اضافه می‌کند: البته در فاز اول، 22 فعالیت که عمدتا در بخش پیشگیری هستند به این مراکز واگذار شده ولی انتظار می‌رود که این فعالیت‌ها تا سطح تمام فعالیت‌های غیر حاکمیتی پیش برود و به همین جهت، بهزیستی کوچک نام گرفته‌اند.

وی به اهداف این مراکز اشاره می‌کند و می‌گوید: دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر مددجویان به خدمات، بررسی دقیق پرونده‌ها، بازدیدهای متناوب از منزل مددجویان و به روز رسانی پرونده، انجام خدمات مددکاری منجر به توانمندسازی مددجو و خانواده، محله‌محوری، خانواده‌محوری و مددکار محوری از جمله اهداف و برنامه‌های این مراکز می‌باشد.

وی در خصوص فعالیت‌هایی که این مراکز در خراسان رضوی تا کنون انجام داده‌اند می‌گوید: ما طبق برنامه 195 مرکز مثبت را در استان ایجاد کردیم که در فاز اول کار بررسی و بازدید منزل مددجویان را انجام دهند و پرونده‌های آنان را از نظر اطلاعات سکونت، وضعیت معلولیت یا سایر وجوه خدمت‌گیری چک کنند و مصاحبه‌ی مددکاری و اسناد و مستندات کار خود را در سامانه مربوطه بازگذاری کنند.

به گفته‌ی عدالت‌جو، این مراکز تا کنون در خراسان رضوی، به بهترین شکل ممکن سازماندهی شده و مشکلات استقرار، نحوه‌ی فعالیت، چگونگی آغاز فعالیت، چالش‌های پیش رو و مشکلات آغاز کار با مددجویان که در این مراکز مطرح بوده از طریق بازدیدهای میدانی در بیشتر شهرستان‌های استان حل و فصل شده و در حال حاضر، در 95 درصد مراکز، کار پایش و بررسی اطلاعات و تشکیل پرونده‌ی مددجویوان به صورت کامل انجام شده است.

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

مددکاران مراکز، آموزش عملیاتی دیده‌اند

مدیر یکی از مراکز مثبت زندگی در مشهد نیز می‌گوید اولویت ایجاد مراکز مثبت، نواحی و مناطقی بود که مددجویان بیشتری را تحت پوشش خدماتی قرار دهد و راحت‌ترین مسیر دسترسی به خدمات را برای او فراهم سازد.

آزاده شریفی نیا با بیان اینکه پرونده‌ها از آذرماه 99 تحویل این مرکز شده می‌گوید: ما حدود 450 پرونده داریم که البته در پایش پرونده‌ها تعدادی را برگشت می‌دهیم چون آدرس‌ها شناسایی نمی‌شوند و باز تعداد دیگری پرونده می‌گیریم تا بالاخره، تعداد مددجویان‌مان با تعداد مددکاران، همخوانی داشته باشد.

وی تأکید می‌کند: منازل تمام مددجویانی را که در حوزه کاری ما بودند بازدید و با مددجو و خانواده مصاحبه مددکاری انجام دادیم.

شریفی نیا یادآور می‌شود: به خاطر اینکه باید مددکاران مرکز، آموزش عملیاتی می‌دیدند من خودم به عنوان مدیر مرکز با مددکاران همراه می‌شدم و تمام مراحل کار را به آنها آموزش می‌دادم تا هیچ اقدام و کاری از برنامه حذف نشود و همه چیز به درستی انجام گیرد.

وی در خصوص برآورده شدن اهداف اولیه‌ی مراکز مثبت می‌گوید: مددجویان از ما استقبال می‌کنند و خیلی خوشحال هستند که از آنها بازدید می‌شود و مصاحبه انجام می‌گیرد. آنها در انتظار خدمات تخصصی هستند و امیدواریم که هر چه زودتر، سازمان، برنامه‌های کاری بعدی را در دستور کار مراکز قرار دهد تا خدمات تخصصی را به این عزیزان ارائه کنیم.

وی همچنین در خصوص نتایج این پایش پرونده‌ها می‌گوید: برای مثال ما در یک روز 25 مورد بازدید منزل داشتیم که در 22 موارد، مغایرت آدرس وجود داشت یعنی یا مددجو از محل رفته بود، یا شرایط دیگری مثل مهاجرت و مانند اینها پیش آمده بود که ما پرونده را برگرداندیم به بهزیستی تا وضعیت مددجو روشن شود.

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

همه پرونده‌ها به روز شده‌اند

مدیر یکی دیگر از مراکز مثبت که از مددکاران باسابقه بهزیستی هم هست می‌گوید: به خاطر اینکه پرونده‌ها به صورت رندوم در اختیار مراکز قرار می‌گیرند یا به صورت تقریبی و بر اساس آدرس‌های اولیه به مراکز داده می‌شوند بنا بر این ممکن است در پایش‌ها تغییرات زیادی داشته باشیم. به همین خاطر ما 450 پرونده که ابتدا تحویل گرفتیم نزدیک به 150 پرونده را به مراکز دیگر انتقال دادیم به خاطر اینکه مددجو دیگر در حوزه منطقه‌ی ما ساکن نبود.

صدیقه بختیاری می‌گوید: تعداد دیگری پرونده به ما دادند که باز بررسی کردیم و همین طور ادامه داشت تا اینکه بالاخره در نهایت، حدود 320 پرونده در حال حاضر داریم و قرار است به 450 پرونده برسد.

این مددکار مجرب می‌گوید: ممکن بود برای هماهنگی اولیه چند بار به منزل مددجو تلفن کنیم یا به شماره‌ای که داخل پرونده داشتیم و پاسخ نمی‌داد. اما ما پیگیری می‌کردیم و بالاخره برای بازدید منزل هماهنگی می‌کردیم. اگر هم مددجو بعد از پیگیری‌های مکرر، جواب نمی‌داد یا تلنفش عوض شده بود یا مسئله‌ی دیگری پیش آمده بود پرونده را به بهزیستی برمی‌گرداندیم تا بررسی بیشتری انجام شود.

وی تأکید می‌کند: بعد از حدود شش ماه فعالیت شبانه‌روزی خوشحال هستیم که حالا پرونده‌ها به روز شده و تمام پرونده‌ها نشانی و شماره تلفن دقیق دارد و همه مشخصات مددجو و وضعیت فعلی او در پرونده درج شده است.

بختیاری تصریح می‌کند: اگر واقعا بخواهیم از شناسایی فراتر برویم و به خدمات تخصصی و توانمندسازی برسیم باید حداکثر برای هر مددکار 100 پرونده در نظر بگیریم که امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

خیرین تشنه مشارکت در امور مددجویان هستند

وی خاطر نشان می‌کند: یک سری کارهای اجتماع‌محور و محله محور هم در این منطقه انجام داده‌ایم. خیرین تشنه‌ی اطلاعات و مشارکت هستند و به محض پیشنهاد ما، استقبال می‌کنند. آنها و همچنین ما منتظر اعلام برنامه‌های بهزیستی هستیم تا کار مشارکت‌های مادی و معنوی در امور مددجویان توسط شهروندان توانمند را ساماندهی کنیم و از ظرفیت‌های منطقه برای رفاه و معیشت مددجویان بهره‌مند شویم.

بختیاری یادآور می‌شود: همچنین یک پژوهش را به بهزیستی پیشنهاد داده‌ایم که محور آن ارائه‌ی خدمات تخصصی به خانواده‌های اوتیسم در مراکز مثبت است که در حال بررسی هستیم تا این پژوهش را به سازمان ارسال کنیم و منتظر بررسی و اعلام نظر سازمان باشیم.

او همجنین از یک برنامه‌ی حمایت‌گیری اجتماعی صحبت می‌کند که مقدمات آن را در مرکزش فراهم کرده و می‌گوید: می‌توانیم از خانواده‌های توانمند دعوت کنیم تا خانواده‌های ضعیف‌تر را تحت حمایت خود قرار دهند که البته یک مقدار دشواری‌هایی دارد اما به نظر من زمینه‌اش فراهم است.

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

بدون کمترین اشکال، مراکز خراسان رضوی کارشان را شروع کردند

یکی دیگر از مددکاران با سابقه بهزیستی که پیش از این در مراکز مشاوره و کاهش اختلافات خانوادگی در دعاوی نفقه و تمکین مدیریت داشته نیز یک مرکز مثبت زندگی را تأسیس کرده است.

هاشم مهدی‌زاده که از افراد بسیار توانمند در زمینه‌ی خدمات اجتماعی است می‌گوید: کار مراکز مثبت باید زودتر از این شروع می‌شد اما به خاطر موانع اداری و پیچیدگی‌هایی که در فرایند امور اداری وجود دارد این کار به سال 99 کشید و بالاخره در آذرماه به صورت آزمایش کار مراکز را شروع کردیم.

این مددکار که خود جزو تدوین کنندگان دستور العمل مراکز مثبت در سازمان بهزیستی کشور بوده می‌گوید: یک سری اهداف بلند مدت برای این مراکز تعریف شده که امیدواریم با پشتکار و درایت مدیران مراکز و کمک‌های بهزیستی، این اهداف که به نفع جامعه هدف و به نفع همه مردم است محقق شود.

وی تأکید می‌کند: خوشبختانه با وجود اینکه خراسان رضوی، استان بزرگی است و فکر می‌کنم از نظر تعداد مراکز، جزو برترین‌های کشور باشد به خوبی از این مرحله گذر کرد و بدون حاشیه و بدون هیچ مسئله‌ی خاصی، این مرحله‌ی مهم و آغازین را پشت سر گذاشت که باید از همه‌ی مدیران بهزیستی استان تشکر کرد که با این سرعت و دقت، کار را مدیریت کردند و مراکز مثبت را به بهترین شکل ممکن راه‌اندازی نمودند.

مهدی‌زاده اضافه می‌کند: حالا که حدود شش ماه از فعالیت این مراکز می‌گذرد، قرارداد اولیه تمام شده و باید قرارداد فاز دوم کار برای خدمات تخصصی با مراکز منعقد شود که بتوانیم سریع‌تر وارد فاز عملیات تخصصی بشویم.

گزارش | محور مختصات زندگی مددجویان به سمت مثبت میل می‌کند

میلیاردها تومان صرفه‌جویی در منابع

وی از مغایرت در سطح کلان و نیز در سطح مراکز استان خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه مراکز مثبت با بازدیدهای میدانی و دقیق که در اپلیکیشن مربو طه ثبت و ضبط می‌شود توانستند مغایرت‌های اطلاعاتی نسبت به گذشته را کشف کنند که میلیاردها تومان صرفه‌جویی در منابع را به دنبال دارد و می‌تواند منابع را به سمت توانمندسازی هدایت کند.

وی تأکید می‌کند: حالا بر خلاف گذشته که تعداد بسیار زیادی پرونده به عهده یک مددکار بود و صحت اطلاعات فدای تعداد می‌شد، خوشبختانه حالا تمام اطلاعات واقعی است و دست روی هر پرونده‌ای بگذاریم می‌توانیم تمام اطلاعات واقعی و به‌روز شده را با عکس و مصاحبه میدانی، نشان بدهیم که این یک افتخار برای بهزیستی است که بالاخره این خدمت بزرگ و این پایش سراسری مددجویان را به انجام رساند.

وی از کندی ادامه‌ی کار سامانه مراکز مثبت گلایه می‌کند و می‌گوید: امیدواریم سرعت بیشتری در کار بیاید تا ما بتوانیم خدمات تخصصی و پیشگیرانه را که به توانمندسازی مددجویان کمک بسیاری می‌کند آغاز کنیم و مددکاری واقعی و تخصصی را به اجرا بگذاریم.

کد خبر 41654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد