کمک هزینه بیش از ۹۰۰ میلیون تومانی بهزیستی استان سمنان به ۳۸۵ خانواده بمنظور انجام آزمایشات ژنتیک

دکتر پیمان جمالی گزارشی از خدمات و فعالیت های مرکز مشاوره ژنتیک دولتی بهزیستی استان سمنان ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان دکتر جمالی گفت: در سال ۱۳۹۹، علیرغم محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مرکز مشاوره ژنتیک دولتی بهزیستی استان سمنان، مستقر در شهرستان شاهرود با اتکا به همکاری پنج مرکز غیر دولتی دایر در سمنان، شاهرود و گرمسار، اجرای برنامه عملیاتی پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی را پیگیری نموده است. وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر ارائه خدمات روتین به عموم متقاضیان، شناسایی خانواده ها با دو یا چند فرد دارای معلولیت و برخورداری ایشان از مشاوره و خدمات تشخیصی ژنتیک، ادامه یافته است.

جمالی هدف از مشاوره ژنتیکی را داشتن نسلی سالم برای آینده دانسته و افزود:مشاوره ژنتیک همواره به عنوان گامی مهم برای پیشگیری از معلولیت ها مطرح است و با انجام این مهم می توان میزان تولد کودکان معلول را تا حد زیادی کاهش داد.

وی به برخی از دستاوردهای شاخص یک ساله در زمینه تشخیص و پیشگیری از اختلالات ژنتیک اشاره کرد و گفت:      با درخواست آزمایشات اختصاصی ژنتیک، بررسی تشخیصی ۱۰۰ فرد دارای معلولیت آغاز شد که تا کنون در ۴۰ مورد،   اختلال ژنتیکی مسبب معلولیت به طور قطعی شناسایی شده است.

جمالی ادامه داد: این موارد شامل ۱۵ فرد کم توان ذهنی، ۸ فرد دارای معلولیت حرکتی، ۴ نفر ناشنوا، ۹ نفر نابینا و ۴ نفر از مبتلایان به سایر بیماری های نادر ژنتیکی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص یارانه به آزمایشات جامع ژنتیک در صورت تایید کمیته تخصصی ژنتیک منطقه ای تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۹۵۰ میلیون تومان کمک هزینه برای انجام آزمایشات ژنتیک ۳۰۴ خانواده مقیم ۸ شهرستان، اختصاص یافت.

کد خبر 41623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد