تاکید شهردار جدید تهران بر حل مشکلات مربوط به معتادین متجاهر، تکدی‌گری و کودکان کار

شهردار منتخب تهران، گفت: کلان پروژه‌های تهران فقط عمرانی نیستند و علاوه بر آن تهران نیاز به کلان پروژه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. ظرفیت‌های بی‌نظیری نیز در این رابطه وجود دارد مثلا اگر شهرداری تهران قرارگاه اجتماعی را ایجاد و همه دستگاه‌ها را پای کار بیاورد می‌تواند مشکلات مربوط به معتادین متجاهر، تکدی‌گری و کودکان کار را برطرف کند.

علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار گفت: بدهی های شهرداری تهران حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان است که در مقابل آن ۵۷ هزار میلیارد تومان نیز مطالبات دارد.

او افزود: بودجه امسال شهرداری تهران نیز ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و حدود ۱۲ هزار میلیارد آن مربوط به شرکت ها است که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان می رسد.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه باید با توجه به شهر آن را خوب اداره کنیم و بتوانیم با تقسیم بدهی ها، سالانه بخش زیادی از آن را پرداخت کنیم، افزود: بخش زیادی از این بدهی ها از مطالبات شهرداری از سایر دستگاه ها و دولت باید پرداخت شود.

زاکانی گفت: بخش دیگری از این بدهی ها مبتنی بر ایجاد رونق در ساخت و ساز و شرایطی که بتوانیم از طریق آن تامین مالی کنیم پرداخت خواهد شد و بخشی دیگر مربوط به مطالبات شهرداری از دولت و بهره گیری از ظرفیت های قانونی مانند تکلیف دستگاه های اجرایی پرداخت خواهد شد.

تکلیف دولت برای پرداخت ۵۰ درصدی برخی هزینه ها

او ادامه داد: دولت مکلف است ۵۰ درصد هزینه های مربوط به توسعه زیرساختی در حوزه مترو را پرداخت کند و یک سوم مبلغ بلیط و ۸۲.۵ درصد تامین مالی برای اتوبوس داشته باشد.

شهردار تهران گفت: این موارد مدتها است که اتفاق نیفتاده و باید این معوقات و مطالبات را پیگیری و این وضعیت را جبران کنیم.

زاکانی خاطر نشان کرد: بخش دیگر نیز به اوراق مشارکت برمی گردد؛ امروز اوراق مشارکت به نام شهرداری گرفته شده اما تنها ماه به ماه شهرداری پول پرداخت می کند اما بهره ای از آن مشارکت اولیه ندارد مانند آنچه که در بانک آینده رقم خورده است.

او افزود: بخش دیگر مربوط به پروژه های ناتمامی است که ظرفیتی است که می تواند در این امر به ما کمک کند.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه اداره شهر دشوار اما شدنی است، اضافه کرد: با به میدان آوردن مردم و ظرفیت هایی که مردم در قبال حضورشان در جامعه ایجاد می کنند و با ایجاد تفاهم در حاکمیت و حکومت گره این کلاف سردرگم موجود در تهران باز می شود و آینده ای بسیار روشن برای تهران پیش بینی می کنیم.

او درباره تعامل شهرداری با دولت و مجلس توضیح داد: تعامل با دولت و مجلس فرصتی طلایی است که در این دوره فراهم شده و این ظرفیت اجرایی- تقنینی، امکانی را برای شهرداری فراهم می کند که با کسب مجوزهای لازم برای اداره درست شهر از دولت و تصویب قوانین مناسب در مجلس، به جهش شهر کمک کند. این ارتباط و تعامل در این دوره وجود دارد و روسای قوا برای کمک به شورای شهر و شهرداری و جبران کاستی های گذشته تاکید دارند.

قرارگاه اجتماعی؛ مگاپروژه ای برای زدودن چهره زشت از شهر

زاکانی در ادامه گفت: کلان پروژه های تهران فقط عمرانی نیستند و علاوه بر آن تهران نیاز به کلان پروژه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. ظرفیت های بی نظیری نیز در این رابطه وجود دارد مثلا اگر شهرداری تهران قرارگاه اجتماعی را ایجاد و همه دستگاه ها را پای کار بیاورد می تواند مشکلات مربوط به معتادین متجاهر، تکدی گری و کودکان کار  را برطرف کند.

به گفته شهردار منتخب تهران، وزارت کشور، استانداری، بهزیستی، دستگاه های انتظامی و دانشگاه های علوم پزشکی می توانند با ایجاد قرارگاه اجتماعی در سالم سازی ساخت اجتماعی با هم همکاری کنند. ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که با مجوز دستگاه قضایی باید جمع آوری و بعد از آن سم زدایی و مهارت یابی شوند و دوباره به اجتماع برگشته و اشتغال و پذیرش اجتماعی پیدا کنند. با شکل گیری قرارگاه اجتماعی مراحل و روند رفع این معضل انجام خواهد شد و ماحصل آن زدودن این چهره زشت فعلی از شهر است.

تعریف چند کلان پروژه عمرانی

او با بیان اینکه جدای از مگاپروژه های فرهنگی و اجتماعی، مگاپروژه هایی هستند که ناظر به کالبد شهر هستند، افزود: یکی از این پروژه ها تونل زیرگذر انتهای صیاد به آزادگان است که مطالعات و تحقیقات اولیه آن انجام شده و افرادی نیز برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند.

شهردار منتخب گفت: همچنین پروژه L.R.T از شرق تهران تا وردآورد تعریف شده که در طراحی آن دوبانده کردن بخشی از صیاد تا شیخ فضل الله نیز مطرح است. برای اجرا نیز سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و ما از آنها خرید خدمات می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهر، زاکانی عنوان کرد: هر یک کیلومتر مترویی که احداث می شود هزار و ۱۰۰ میلیارد هزینه دارد و وقتی روی زمین می رسد به ۷۰ میلیارد تومان می رسد اما اگر بخش خصوصی سرمایه گذاری و هزینه کند و شهرداری از آن خرید خدمات کند، از پس هزینه های این پروژه ها برخواهد آمد. مگا پروژه های اینچنینی تعریف شده که با اولویت در شهر دنبال خواهد شد.

کد خبر 41471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =