چگونه افراد خشن خانواده را نزد روانشناس ببریم + فیلم

یک روانشناس بالینی با اشاره به اینکه افرادی که در خانواده خشونت اعمال می‌کنند در بسیاری از مواقع حاضر نیستند نزد روانشناس و مشاور بروند، به خانواده این افراد توصیه کرد حتماً خودشان پیش مشاور بروند و روش‌های لازم برای کنترل خشونت در خانواده را آموزش ببینند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، آرامش مهم‌ترین موضوعی است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانواده‌ها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راه‌های پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.

متأسفانه اکنون اعضای خانواده‌ها به دلایل مختلف در معرض خشونت‌های متعدد قرار می‌گیرند و این موضوع به کیان خانواده آسیب می‌رساند. خبرگزاری ایکنا با هدف آشنایی اعضای خانواده با دلایل و ریشه‌های خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن مجموعه آموزشی «خانواده در مسیر آرامش» را تولید کرده است. امید اینکه مشاهده این مجموعه کوتاه اما مفید و ضروری برای اعضای خانواده بتواند به رفع مسائل خانواده‌های ایرانی کمک کند.

در بخش پنجم از این مجموعه آموزشی، حسین اسدبیگی، روانشناس بالینی و رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: در برخی از خانواده‌هایی که در آنها خشونت وجود دارد اعضا تصمیم می‌گیرند که پیش روانشناس یا مشاور بروند؛ این خیلی خوب است اما آن فردی که عامل خشونت است مقاومت می‌کند و قبول نمی‌کند که پیش مشاور برود و حتی می‌گوید که سایر اعضای خانواده مشکل دارند.

حال وقتی که چنین شرایطی پیش می‌آید و فرد حاضر نیست به مشاور مراجعه کند چه باید کرد؟ در تمام دنیا معمولاً آقایان دوست ندارند پیش مشاور و متخصص بروند و مشکل خود را مطرح کنند، به خصوص اگر اطرافیان این پیشنهاد را مطرح کنند. دلیل این است که آقایان احساس می‌کنند اگر به سمت کسی که همجنس خودشان است دست کمک دراز کنند به منزله ناتوانی خودشان است. مردها برایشان مهم است که آنها را به عنوان افراد دانا و توانا بشناسند و غرور زیادی در این زمینه دارند.

وقتی از آنها می‌خواهند که پیش مشاور بروند به این معنی برداشت می‌کنند که یعنی تو بلد نیستی زندگی کنی و باید بروی و یک نفر دیگر زندگی کردن را به تو یاد بدهد و این احساس وقتی که مشاور از فرد مراجعه کننده جوان‌تر باشد، بیشتر می‌شود.

حتی وقتی این افراد را به زور پیش مشاور می‌برند آنها تلاش می‌کنند که ایرادی از مشاور بگیرند و بگویند که این مشاور خودش نیاز به راهنمایی دارد. اما حال چه می‌توان کرد؟

اگر فردی برای رفتن پیش متخصص و کمک گرفتن برای رفع مشکل مقاومت می‌کند، سایر اعضای خانواده و افرادی که قربانی خشونت هستند باید به مشاور مراجعه کنند. در این مراجعه، مشاور و متخصص آموزش‌هایی به آنها می‌دهد که در زندگیشان با افراد خشن به کار ببرند. این آموزش‌ها بسیار تأثیرگذار است به حدی که بعضی مواقع بیمار اصلی تعجب می‌کند که رفتار اعضای خانواده تغییر کرده است و وقتی دلیل این مسئله را می‌پرسد باید به او گفت که پیش مشاور رفته‌ایم و آنها گفته‌اند که اگر دوست دارید اطرافیانتان را هم بیاورید و اگر شما دوست داری می‌توانی همراه ما بیایی. در بسیاری از موارد تجربه شده است که این مسئله نتیجه می‌دهد.

راهکار حل این مشکل آموزش دادن به خانواده است تا رفتارشان را با فرد خشن خانواده تغییر دهند و او را تشویق کنند که به مشاور مراجعه کند.

یکی دیگر از روش‌ها این است که به اصطلاح سر به سر افرادی که خشونت اعمال می‌کنند، نگذاریم. گاهی اوقات افراد با اینکه می‌بینند طرف مقابلشان عصبی و پرخاشگر است و ممکن است طرف مقابلشان رفتار خشنی نشان دهد، به بحث کردن خود ادامه می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که خود آن فرد هم مشکلی دارد که نمی‌خواهد دست از مشاجره بردارد.

گاهی اوقات زن و شوهرها می‌خواهند حتماً حرف خودشان را به کرسی بنشانند و گویی مسابقه است و اگر یک طرف چیزی گفت، طرف مقابل هم حتماً باید چیزی بگوید. متأسفانه آخر چنین بحث‌هایی نیز درگیری، دشنام دادن، خشونت و حتی توهین به والدین است.

بارها مشاهده شده است که وقتی خانواده‌ها هم از مسئله مطلع شدند جلسه گذاشته‌اند و در آن جلسه هم کار به توهین و درگیری کشیده است. متأسفانه لجبازی یکی از ویژگی‌های منفی افراد است که موجب خشونت می‌شود.  

کد خبر 41470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =