وضعیت روحی خود را در شرایط کرونا چگونه ارزیابی کنیم؟

براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور تماس‌ها با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و افسردگی در صدر علت تماس‌ها با این سامانه به شمار می‌رود و نیاز به ارزیابی وضعیت روحی در شرایط کرونا به شدت احساس می‌شود بنابراین سامانه‌ای رایگان و آنلاین برای این کار فعال است.

بنا به اعلام سازمان بهزیستی کشور، هدف از راه‌اندازی سامانه خودارزیابی روانشناختی در بحران ویروس کرونا، تدوین محتوای مناسب متناسب با وضعیت سلامت روان افراد، غربالگری صحیح و مبتنی بر شواهد علمی، ارائه توصیه های کارشناسی و علمی روانشناختی و پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی ناشی از بحران ویروس کرونا است.

کارشناسان متخصص در این سامانه در تلاش هستند تا بتوانند به صورت هوشمند افراد جامعه را در این شرایط بحرانی از نظر وضعیت روانشناختی، غربالگری کنند و توصیه های روانشناختی را به آن ها ارائه دهند.

البته نباید فراموش کرد که نتایج نمایش داده شده و توصیه های ارائه شده در این سامانه، بر اساس پاسخ دهی به سوالات پرسشنامه استرس، افسردگی و اضطراب است و جایگزین مداخلات و مصاحبه های تخصصی نمی‌شود. برای خودارزیابی در این سامانه به اطلاعاتی مانند سن، کدملی، تلفن همراه و سایر اطلاعات است.

مردم می توانند با مراجعه به سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی به نشانی http://corona.behzisti.ir پس از پاسخ به سوالات خود ارزیابی و دریافت پاسخ وضعیت روانشناختی خود، توصیه های کارشناسی علمی و روانشناختی را دریافت کنند.

سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی با غربالگری سیستماتیک افراد در مشکلات استرس، اضطراب و افسردگی که پایه برخی دیگر از مشکلات روانشناختی است، به عنوان یکی از محورهای ارجاع به صدای مشاور خط ۱۴۸۰ و پس از آن به مراکز مشاوره تخصصی مورد نظر به شمار می‌رود.

بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور طی ماه‌های گذشته اعلام کرده بود که بررسی‌های سامانه خودارزیابی روانشناختی نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه اول شیوع کرونا ۹ تا ۱۱ درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده است و اکنون این رقم به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، فشارهای روانی به ویژه سوگ‌ گسترده­ ناشی از بحران کرونا و پیامدهای آن از یک سو و تغییرات اقتصادی و اجتماعی و افزایش گرانی و بیکاری از سوی دیگر، بستر تغییر و تعمیق الگوی آسیب­ های اجتماعی را فراهم کرده است. این عوامل کارکرد افراد و احساس امنیت، کفایت و رضایت آنها را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش اختلالات روانی به ویژه اختلالات اضطرابی به عنوان زیربنای طیف وسیعی از سایر اختلالات شده است.

کد خبر 41467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =