شهر تهران| ارائه آموزش‌های اجتماع محور به بیش از ۷۶ هزار شهروند تهرانی

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی شهر تهران از اجرای ۹ طرح در هشت محیط شهری بر مبنای آموزش‌های اجتماع محور در شهر تهران خبر داد و گفت: در این طرح‌ها ۷۶ هزار و ۴۲۸ نفر تحت آموزش مستقیم قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایکنا، ایران شفیعی، ضمن اعلام خبر اجرای طرح اجتماع محور در محلات تهران، در تشریح این طرح گفت: واژه اجتماع محور از دو کلمه ساخته شده است؛ اجتماع کوچک(Community) و محور (Based)؛ یعنی اجتماع، محور تصمیم‌گیری و انتخاب است. اجتماع گروهی از مردم با حس تعلق، درک مشترک از نیازها، اولویت‌های جمعی و به عهده گرفتن مسئولیت‌های جمعی برای تصمیمات است.

وی ادامه داد: با توجه به تعریف اجتماع، محله‌های شهری، محله‌های روستایی، محیط‌های آموزشی(مدارس و دانشگاه‌ها) و محیط‌های کار، جزء اجتماع‌های کوچک محسوب می‌شوند. در رویکرد اجتماع محور، اعضای اجتماع در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌ها دخالت داده می‌شوند و از همه منابع موجود در جامعه که گاه از آنها استفاده نشده است، در جهت تعمیم و افزایش مهارت‌های مناسب استفاده می‌شود.

شفیعی هدف نهایی‌ اجتماع محوری را ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در رویکرد اجتماع محور تنها نتیجه کار نیست که باید به آن برسند بلکه مسیری که طی می‌شود. (فرایند) خود بخشی از حل مشکل و بخش مهمی از نتایج است. ویژگی رویکرد اجتماع محور این است که مردم می‌توانند برای بهبود وضعیت خود تصمیم بگیرند و در آن مشارکت داشته باشند. همچنین توانایی‌ها و استعدادهای اعضای اجتماع شناسایی و به کار گرفته می‌شود؛ یعنی هم به نتیجه و هم به فرایند کار اهمیت داده می‌شود و تفاوت‌های فردی، فرهنگی و اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری اطلاعات و به دست آوردن تصویری از آن اجتماع نقطه شروع هر فعالیتی که با مشارکت مردم باید انجام گیرد، گفت: پاره‌ای از این اطلاعات که در محله‌های شهری و روستایی باید جمع‌آوری شود به شرح زیر است: وضعیت محیطی مثل محدوده جغرافیایی، حمل و نقل، تسهیلات تفریحی و فرهنگی؛ سابقه تاریخی مثل تاریخ منطقه، فعالیت‌های گروه‌های محلی و قومی و نژادی؛ اطلاعات مربوط به ارزش‌ها و نگرش‌های مردم؛ آمار و اطلاعات مثل جمعیت، توزیع سنی، میزان شیوع مشکل و افراد کلیدی؛ ارتباطات از جمله روزنامه‌های محلی، خبر نامه‌ها، تابلو اعلانات، رادیو و تلویزیون و سابقه برنامه‌های قبلی در مورد فعالیتی که قرار است انجام گیرد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی شهر تهران اعلام کرد: در حال حاضر شش مؤسسه فعال در اجرای طرح اجتماع محور تحت نظارت معاونت پیشگیری در محلات آسیب‌خیز شهر تهران فعالیت می‌کنند شامل: مؤسسه‌های طلوع ایده ایرانیان(غرب و شمال غربی تهران)، طلوع صبح خورشید (مرکز و جنوب شرقی تهران)، ترنم سبز پرواز(جنوب شرقی تهران)، سپهر نور سلامت(شرق و غرب تهران)، ترانه مهربانی(مرکز تهران) و آوای مهر وطن(شرق تهران) در حال فعالیت هستند.

وی افزود: حیطه فعالیت‌های این مؤسسات در سال ۱۳۹۹ بسیار متنوع و گسترده بوده و در مناسبت‌های خاص مثل هفته سلامت روان، هفته مبارزه با دخانیات، روز هوای پاک، روز جهانی ایدز و... بسیار فعال بوده‌اند. در سال ۱۳۹۹ در مجموع از سوی این مؤسسات ۹ طرح در هشت محیط شهری با ۱۶ تیم و ۱۵ تسهیل‌گر با جمعیت غیر مستقیم دو میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۵۵ نفر و تعداد ۷۶ هزار و ۴۲۸ نفر تحت آموزش مستقیم اجرا شد.

شفیعی در پایان گفت: از اهم فعالیت‌های این مؤسسات در سال گذشته معرفی خط ملی اعتیاد در تمامی شهرستان‌های استان تهران و اشتغالزایی با پیشگیری از آسیب بیشتر خانواده‌های نیازمند در دوره کرونا و آموزش آنلاین حدود ۴۴ هزار و ۲۱۷ نفر در ۱۴ گروه مجازی تشکیل شده با مدیریت کارشناسان خبره این مؤسسات بوده است.

کد خبر 41411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد