هشتاد درصد مراکز شبانه روزی بهزیستی واکسینه شدند

مصطفی سراج گفت: سهمیه فاز اول واکسیناسیون که وزارت بهداشت در اختیار سازمان بهزیستی گذاشته بود مربوط به مراکز شبانه روزی سالمندان،افراد دارای معلولیت و کارکنان بوده است.

مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درخصوص معیار و ضابطه تشخیص شدت معلولیت در سامانه نوبت دهی واکسن کرونای معلولان به میزان گفت: ما کمیسیون‌هایی را طبق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در اختیار داریم که تشخیص شدت معلولیت‌ها با این کمیسیون هاست. از میان بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر افرادی که در کشورمان دارای معلولیت هستند حدود پنجاه یا پنجاه و یک درصد دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید هستند و بقیه این افراد هم معلولیت‌های خفیف و متوسط دارند. این معلولیت‌ها را کمیسیون تخصصی بر اساس نوع و شدت معلولیت‌ها تشخیص می‌دهد. در این کمیسیون‌ها متخصصان مختلفی هم حضور دارند و بنا بر تشخیص آن‌ها مثلا فردی که دچار قطع دو عضو باشد شدت معلولیت بیشتری خواهد داشت. در میان معلولان فردی یک عضوش قطع شده و فرد دیگری دچار ضایعه نخاعی گردن یا کمر شده و که این موارد نشان می‌دهد معلولیت‌ها و مشکلات ناشی از آن متعدد و متنوع است. این موارد بر اساس طبقه بندی بین المللی معلولیت شناسایی و شدت معلولیت هایشان در آن کمیسیون‌های تخصصی مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اولویت بندی خاصی برای واکسیناسیون معلولان وجود دارد گفت: به هرحال اولویت بندی در این باره وجود دارد. از زمانی که واکسیناسیون شروع شده سهمیه‌ای که وزارت بهداشت در اختیار ما گذاشته اولویت اول را به مراکز شبانه روزی سالمندان و بعد به مراکز معلولان ما دادند. در مراکز شبانه روزی ما واکسیناسیون بین هشتاد تا نود درصد به انجام رسیده است. کل افرادی که در مراکز شبانه روزی ما هستند حدود پنجاه و یک هزار نفر هستند که با احتساب کارکنان به رقمی در حدود هفتاد هزار نفر می‌رسند. سهمیه فاز اول واکسیناسیون که وزارت بهداشت در اختیار ما گذاشته بود مربوط به مراکز شبانه روزی سالمندان، معلولان و کارکنان بوده است.

سراج خاطرنشان کرد: معلولان تحت پوشش بهزیستی فقط به مراکز شبانه روزی محدود نمی‌شوند و ما بیش از یک میلیون و پانصدهزار نفر معلول تحت پوشش داریم. طی چند ماه گذشته که ما تقاضا کردیم برای معلولان تحت پوششی که در کنار خانواده هایشان زندگی کنند هم واکسن در نظر گرفته شود وزارت بهداشت سهمیه بعدی را که در اختیار ما گذاشت فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق داشت.

وی افزود: برای همین ما مجبور هستیم اولویت بندی کنیم. یعنی در مقایسه با افرادی که دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بیشتر در معرض آسیب هستند؛ بنابراین با توجه به سهمیه‌ای که در اختیار ما قرار گرفت اولویت واکسن دهی را به معلولان شدید و خیلی شدید دادیم. اسامی و کد ملی این افراد را هم به وزارت بهداشت دادیم و به آن‌ها اعلام کردیم این افراد در اولویت هستند. اگر وزارت بهداشت سهمیه بیشتری را در اختیار ما بگذارد معلولان خفیف و متوسط را هم در اولویت دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

کد خبر 41397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =