رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری افراد دارای معلولیت است

راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت خبرخوب جامعه میلیونی معلولان ایران بود و بسیاری از معلولان آن را تحقق آرزوی دیرینه شان دانستند، اما همزمان این صندوق با اما و اگرهای بسیاری همراه شد. برخی از عدم شفافیت گفتند و بعضی از عدم اطلاع رسانی جزییات راه اندازی آن. همه این دغدغه ها را بدون تعارف با مدیرعامل صندوق در میان گذاشتیم.

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت خبرخوب جامعه میلیونی معلولان ایران بود و بسیاری از معلولان آن را تحقق آرزوی دیرینه شان دانستند، اما همزمان با شادی خبر راه اندازی، این صندوق با اما و اگرهای بسیاری همراه شد. دغدغه معلولان این است که آیا صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت قرار است فرهنگ اشتغال معلولان در جامعه را تغییر دهد و معضل جدی بیکاری معلولان را برطرف کند؟ یا قرار است مسئولان صندوق بنشیند که معلول با ایده بیاید و به او وام دهند؟ نمایده برخی از انجمن های معلولان انتقادات وشائبه هایی در خصوص این صندوق داشتند. بعضی از عدم شفافیت گفتند و بعضی از عدم اطلاع رسانی جزییات راه اندازی آن.

برای اطلاع از جزییات و چند و چون کارکرد این صندوق سراغ «رضا دهقان»، مدیر عامل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت رفتیم و از سیر تا پیاز این صندوق را از او جویا شدیم و بدون تعارف همه دغدغه های جامعه معلولان را با اودر میان گذاشتیم.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

** تصور غالبی که در خصوص صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت وجود دارد این است که این صندوق قرار است فرایند پرداخت تسهیلات به معلولانی که می‌خواهند اشتغال‌زایی بکنند و کارگاهی راه بیندازند را تسهیل می‌کند و وام می‌دهد. این عملکرد را که سازمان بهزیستی هم در این مدت با معرفی مددجویانی که می‌خواهند ایجاد اشتغال کنند انجام می‌داد، پس ضرورت شکل‌گیری صندوق چه بوده است؟

سازمان بهزیستی یک سازمان دولتی است. پس برای حمایت از اشتغال مددجو در نهایت نقش واسطه برای پرداختن تسهیلات و معرفی مددجو به بانک را دارد، درحالی‌که وقتی صندوق شکل بگیرد می‌تواند به عرصه کسب‌وکار ورود کند. در فرایند کسب‌وکاری که توسط اشخاص دارای معلولیت شکل می‌گیرد صندوق نقش آموزش، کمک‌کننده در حوزه فناوری و در حوزه تجربه را ایفا کرده و درواقع یک بازوی کمکی برای جامعه دارای معلولیت در حوزه اشتغال می‌شود. سازمان بهزیستی نمی‌تواند این کارکرد را داشته باشد. چون یک سازمان دولتی و حاکمیتی است، درنهایت به مددجو وام می‌دهد. در بحث اشتغال مددجو نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. ولی در صندوق ما می‌توانیم ظرفیت‌سازی اقتصادی برای افرادی که دارای معلولیت هستند انجام دهیم و ذیل صندوق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شکل بگیرد و مجموع این فعالیت‌ها کمک می‌کند برای حمایت از فرد دارای معلولیتی که تحت پوشش صندوق هست و می‌خواهد ایجاد اشتغال کند.

صندوق قرار است در حوزه توسعه کارآفرینی به مددجویان دارای معلولیت خدماتی را ارائه کند که ما در شرایط عادی در قالب شبکه بانکی نمی‌توانیم بهشان ارائه بکنیم.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*پس عملکرد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان فراتر از پرداخت وام است؟

فراتر از پرداخت وام به معلولان به این صندوق نگاه کنید. اگر قرار باشد این‌طور نگاه کنید که صندوق فقط نقش پرداخت وام را دارد که همین حالا هم ما در سازمان بهزیستی با استناد به ماده بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه، سال گذشته با ۱۶ بانک عامل در ارتباط بودیم. دو هزار و صد میلیارد تومان اعتبار داشتیم، وام‌های ۵۰ میلیون تومانی ۴ درصدی پرداخت کردیم، امسال این مبلغ اعتبار به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیداکرده است. سال گذشته حدود ۴۱ هزار نفر از مددجویان بهزیستی درمجموع هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان وام گرفتند. یک‌سوم آن تعداد یعنی حدود ۱۴ هزار نفر زنان سرپرست خانوار یا بهبودیافته بودند و دوسوم افراد دارای معلولیت بودند، پس ما منابع برای اعطای وام به مددجویان سازمان بهزیستی ازجمله افراد دارای معلولیت داریم، چه با صندوق چه بدون صندوق. به صندوق فراتر از پرداخت وام نگاه کنیم.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

* آیا قرار هست که این صندوق فرهنگ اشتغال معلولان در جامعه را هم‌تغییر بدهد؟ یا قرار است مسئولان صندوق بنشیند که معلول با ایده بیاید و بعد صندوق به او وام دهد و کمکش کند! همه معلولان که ایده‌ای در ذهنشان نیست که بخواهند کارگاه بزنند و در این مرحله برای دریافت وام سراغ صندوق بیایند. توقع این است که صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معضل جدی اشتغال معلولان را حل کند. بیکاری در جامعه معلولان کشور بیداد می‌کند!

نگاه ما به صندوق فقط اشتغال نیست؛ نگاه ما توسعه کارآفرینی است. چشم‌انداز صندوق این است که بعد از شکل‌گیری نباید منتظر باشیم تا یک معلولی بیکار شود سراغ ما بیاید و بخواهد وام بگیرد. ما باید فضای کسب‌وکار کشور را به سمتی ببریم که اشتغال معلولان جزو لاینفکش باشد. در طراحی نمودار سازمانی صندوق و طراحی آیین‌نامه‌هایش از دانش تخصصی کارآفرینی استفاده می‌کنیم، چه افرادی که خودشان دارای معلولیت هستند و چه افرادی که متخصص کارآفرینی‌اند. حالا ظرفیت هیئت‌امنا محدود بوده این افراد کارآفرین در هیئت‌امنا نرفتند. اما به‌عنوان مشاور با ما کار می‌کنند. از ظرفیت دانشی این دوستان همین حالا هم داریم استفاده می‌کنیم.

اما نیاز به آرامش و طمأنینه وجود دارد. یک سازمان بزرگی و نوپایی مثل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی دارای معلولیت با فشار و تنش و اضطراب جلو نمی‌رود. باید با آرامش خشت خشت این صندوق را گذاشت.

من خواهشم از همه افرادی که دارای معلولیت هستند و نگاهشان به صندوق بوده و به‌حق هم بوده چون دنبال یک قانون می‌گشتند این است که به ما کمک فکری بدهند برای اینکه بتوانیم از ظرفیت صندوق حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حالا که این صندوق شکل‌گرفته خیلی‌ها می‌گویند پس شما در سطح استان و شهرستان‌ها باید شعبه بزنید و خدمات بانکی ارائه کنید. بیایید شروع کنید به معلولان وام بدهید. اصلاً ما دنبال چنین فضایی نیستیم. صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت یک بانک عامل انتخاب می‌کند. در انتخاب بانک عامل سخت‌گیری می‌کند و بانکی را انتخاب می‌کند که ساختمان آن بانک در آن استان و شهرستان یک باجه‌اش در اختیار صندوق قرار بگیرد. زیرساخت اینترنت بانکش در اختیار صندوق قرار بگیرد تا خدمات بانکی صندوق از طریق اینترنت انجام شود و اگر لازم شد مراجعه حضوری انجام شود، این حضور باید در ساختمانی باشد که به محل زندگی‌اش نزدیک باشد، ساختمانی که دسترس‌پذیر و مناسب‌سازی شده باشد، شعبه‌ای که کارکنانش باروی خوش و با نگاه مسئولیت اجتماعی و تکریم ارباب‌رجوع به مددجوی من نگاه کنند و بهترین سرویس را به او بدهند. این برای ما مهم است. مددجو سرویسش را از هر بانکی ممکن است بگیرد ولی ما بانکی را می‌خواهیم بانک عامل باشد که بهترین برخورد را با مددجوی دارای معلولیت داشته باشد.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*سؤال بعدی در خصوص شفافیت صندوق هست. صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی برای حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت در حال راه‌اندازی است و مهم هست که حداقل جامعه معلولان در جریان جزئیات و اتفاقاتی که در صندوق می‌افتد باشند. بعضی از نماینده‌های انجمن‌های معلولان انتقاد کردند و گفتند فقط یک ساختمانی افتتاح‌شده اما جزئیاتی از این صندوق در اختیار ذی‌نفعان قرار نگرفته و اطلاعی نداریم از آن اتفاقی که دارد می‌افتد!

ببینید تا قبل از راه‌اندازی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی، دفتر بازرسی سازمان بهزیستی همه اطلاعات حوزه اشتغال سازمان، در بحث تسهیلات بانکی، بیمه پردازی، پرداخت هزینه‌های ارتقای کارایی معلولان را از ما می‌گرفت. همین‌الان کاملاً مشخص است افراد با مشخصات هویتی چه مبلغی از چه حوزه‌ای کمک مالی گرفتند، اطلاعات حوزه اشتغال رسماً به سامانه‌های شفافیت سازمان بهزیستی اعلام می‌شود. در صندوق هم همین رویه را هم خواهیم داشت ما در صندوق یقیناً بعدازاینکه آیین‌نامه‌ها مصوب شود و وارد کار اجرایی تسهیلات صندوق بشویم چه در حوزه منابعی که وارد دارایی‌های صندوق می‌شود چه در حساب‌های بانکی، چه در بحث املاک و مستغلات و اموال منقول و غیرمنقول هر آنچه که وارد حساب صندوق بشود اطلاعاتش در سامانه‌های شفافیت اعلام می‌شود. از طرفی سازمان حسابرسی کل کشور حسابرس اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت است و نهادهای نظارتی که در قانون پیش‌بینی‌شده مثل دیوان محاسبات بر روند مالی صندوق نظارت می‌کنند و ما هیچ بحثی راجع به ارائه اطلاعات نداریم.

نکته دوم که در بحث شفافیت داریم نحوه عملکرد صندوق در بحث هزینه است. چه در بعد هزینه‌های اداری و جاری و چه در بعد هزینه‌هایی که در قالب تسهیلات به جامعه هدف ارائه می‌شود. ما در هر دو بعد یقیناً اسناد را بر اساس دوره‌های زمانی که در آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی مشخص کردیم هم به‌صورت عمومی منتشر می‌کنیم و هم در اختیار سامانه‌های شفافیت و نهادهای بالادستی قرار می‌دهیم.

حتماً افراد دارای معلولیت و مردم عادی و خیران می‌خواهند ببینند منابعی که به صندوق کمک می‌کنند چطور دارد هزینه می‌شود. ما خودمان را متعهد می‌دانیم اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای صندوق را بر اساس دوره‌های زمانی که در آیین‌نامه مالی معاملاتی تصویب خواهد شد منتشر کنیم.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

* هنوز کلیات صندوق و جزئیات و روند کامل اقداماتی که قرار است به جامعه هدف ارائه بدهد مشخص نشده درست است؟

اساسنامه صندوق ۵ بهمن‌ماه ۹۹ ابلاغ‌شده است، ما از همان زمان که اساسنامه بین شورای نگهبان و حوزه‌های تخصصی دولت در مرحله بازنگری بود در سازمان بهزیستی کارگروهی به نام کارگروه برنامه‌ریزی و راه‌اندازی صندوق حمایت افراد دارای معلولیت تشکیل دادیم و ۱۰ جلسه برگزار کردیم. چرا؟ برای اینکه وقتی اساسنامه تصویب شد بخشی از مقدمات کار شکل‌گیری صندوق انجام‌شده باشد. به‌محض اینکه آیین‌نامه معاملاتی صندوق تصویب شود ما عملاً می‌توانیم وارد تعامل با بانک مرکزی و بانک‌های عامل شویم. قرارداد ببندیم و افتتاح حساب کنیم.

* بعضی منتقدان می‌گویند بااینکه این صندوق برای حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت هست اما فقط دو نفر از جامعه معلولان از یک شبکه مشترک برای صندوق انتخاب شدند و انتقادشان این بود که شبکه‌های ناشنوایان، نابینایان، معلولان جسمی - حرکتی که در این حوزه فعال هستند نماینده‌ای در این صندوق ندارند. قرار است که چطور از ظرفیت نمایندگان گروه‌های مختلف معلولان در صندوق استفاده شود؟

منتقدان چطور صندوقی راکه هنوز ساختار اجرایی‌اش شکل نگرفته قضاوت می‌کنند که کسی از جامعه معلولان در آن نیست؟ آلان تنها فرد اجرایی صندوق که رسماً وارد صندوق شده من هستم به‌عنوان مدیرعامل. هنوز ما بدنه اجرایی نداریم، نمودار سازمانی‌مان در هیئت امناء مصوب نشده است. منتظریم تا نمودار سازمانی‌مان در هیئت‌امنا تصویب شود و البته باید پروسه اداری تصویب قانونی نمودار سازمانی در سازمان اداری استخدامی کشور هم انجام بشود، چون مؤسسه دولتی هست. یعنی ما به این راحتی تشکیلاتی برای صندوق نخواهیم داشت. ما باید در سازمان اداری ـ استخدامی جلسات کارشناسی برگزار کنیم، سازمان، ظرفیت صندوق و جامعه هدف و ظرفیت کسب‌وکاری که قرار است شکل بگیرد را ببینند. اینکه اصلاً این صندوق با چند تا نیرو شروع به کار کند. چطور چنین ادعایی دارند.

گذشته از این در اساسنامه صندوق که مصوب شورای محترم نگهبان هست ۷ نفر عضو هیئت‌امنا هستند و قیدشده که از این هفت نفر، دو نفرشان افراد دارای معلولیت آشنا به مباحث کارآفرینی و اشتغال به‌عنوان نماینده شبکه انجمن‌های معلولان کشور باشند. دو نماینده شبکه انجمن‌های معلولان کشور طی تعاملاتی که در حوزه تخصصی توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور انجام‌شده انتخاب شدند. معاونت توان‌بخشی ۴، ۵ نفر را معرفی کرد و در حقیقت اعضای حقوقی هیئت‌امنا دو نفر را به جمع خودشان پذیرفتند.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*ملاک دیگری برای انتخاب این افراد داشتید؟

ملاک ما این بود که نمایندگان افراد دارای معلولیت آشنا به مباحث اشتغال و کارآفرینی باشند. افرادی که معرفی شدند آقای دکتر محمود نژاد است که خود ایشان با سازمان ارتباط بسیار نزدیکی دارند و حمایت‌های بسیاری را از سازمان برای انجمن‌های معلولان کشور گرفتند، دکترای تخصصی دارند و در حوزه اشتغال و کارآفرینی کارکردند و نفر بعدی آقای زارع سیستانی هستند که ایشان معلول جسمی ـ حرکتی، فوق‌لیسانس مدیریت مالی‌اند و رئیس بانک هستند.

پس تا اینجای کار از ترکیب هیئت‌امنای ۷ نفره صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت حدود ۲۰ یا ۲۵ درصد از جامعه هدف ما است. ۵ نفر دیگر هیئت‌امنا هم افراد حقوقی‌اند؛ وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس سازمان بهزیستی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی. بنابراین مشارکت در سطح هیئت‌امنا به نظر من یک مشارکت خوبی از جامعه معلولان است که نباید نادیده گرفته شود.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*یکی از دغدغه‌های معلولان این است که کسی که می‌خواهد وام خوداشتغالی بگیرد و درخواست آن را می‌دهد بهزیستی در قدم اول مستمری اش را قطع می‌کند و او را از تحت پوشش بهزیستی خارج می‌کند با این توجیه که این آدم آن‌قدر توانمند شده که توانسته کسب‌وکاری راه بیندازد. این رویه اشتباه قرار هست در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تغییر کند؟

ببینید قطع مستمری موضوعی است که بر اساس دستورالعمل‌های تخصصی توانمندسازی در حوزه معاونت توان‌بخشی سازمان اتفاق می‌افتد، نه ربطی به دفتر اشتغال دارد نه ربطی به صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت.

*بالاخره این اتفاق در مجموعه سازمان بهزیستی می‌افتد!

این موضوع تابع یک سری ضوابط است نگاه ما در حوزه اشتغال به‌طور مشخص این هست که نباید مستمری فردی که وام اشتغال می‌گیرد را قطع کنیم چرا؟ چون تازه بدهکار شده تا به مرحله درآمد برسد زمان می‌برد بنابراین باید مستمری‌اش برقرار باشد، کمک‌خرج داشته باشد تا بتواند قسطش را پرداخت بکند.

* با تعاملی که قرار است صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت با معاونت‌های مختلف سازمان بهزیستی داشته باشد امکان طرح این موضوع و اتخاذ تصمیم سازنده‌تری وجود دارد؟

اکنون  تعیین‌کننده دستورالعمل سازمان بهزیستی در صورت توانمندسازی مددجویان دارای معلولیت، حوزه توان‌بخشی است و یکی از مؤلفه‌هایشان بحث وام است و مؤلفه‌های دیگری هم وجود دارد که همه این‌ها با همدیگر دیده می‌شود و این خارج از اختیارات من است.

 ماقبل از تشکیل صندوق در دفتر اشتغال سازمان بهزیستی مکاتبات مربوط به این موضوع را با حوزه‌های تخصصی انجام دادیم. شورای معاونان مصوب کردند و به معاونت‌ها مکتوب اعلام کردند که لزوماً با پرداخت وام اشتغال مستمری نباید قطع بشود. شما آلان با هر معاونتی در سازمان بهزیستی مصاحبه کنید می‌گوید ما با اعطای وام، مستمری را قطع نمی‌کنیم.

 هر مددجویی که وام می‌گیرد پرونده‌اش و چک‌لیست توانمندسازی که در پرونده‌اش هست در مرکز تخصصی خودش بررسی می‌شود در آن چک‌لیست‌ها اگر آن حدنصاب آورده باشد مستمری‌اش قطع می‌شود. ما می‌گوییم فضای کسب‌وکار ما به دلایلی مثل تحریم و کرونا شرایط سختی دارد. بنابراین مددجوی من وقتی یک وام گرفته آلان کسب‌وکارش به دلیل کرونا تعطیل‌شده است و تنها کمکی که می‌توانم بکنم این است که این آب‌باریکه مستمری‌اش برقرار باشد. این نگاه من در اشتغال است ولی من آدم تخصصی در حوزه توان‌بخشی سازمان نیستم که بخواهم در دستورالعمل دخل و تصرف داشته باشم، ولی می‌توان تعامل کرد.

* اعتبارات صندوق قرار است از کدام محل تأمین شود؟اعتباری که برایش در نظر گرفته‌شده چه مبلغی است؟

اولین آورده صندوق، منابع حاصل از خط اعتباری آن است که در قانون بودجه مصوب شده و مبلغ ۳۴ میلیارد تومان است. اعتباراتی که در بحث اشتغال معلولان در خود سازمان بهزیستی پیش‌بینی‌شده بود هم به این صندوق واگذار می‌شود. قرار بود عملیات اجرایی صندوق از محل همین ۳۴ میلیارد تومان آغاز شود اما سازمان بهزیستی ساختمانی را به ما واگذار کرد برای راه‌اندازی دفتر اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت. اگر سازمان بهزیستی ساختمان به صندوق نمی‌داد ما از این ۲۴ میلیارد باید ساختمان می‌گرفتیم، حقوق نیرو را پرداخت می‌کردیم و امکانات و تجهیزات دفتری و اداری تهیه می‌کردیم. علاوه بر این رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس قول دادند به‌محض اینکه صندوق شکل قانونی بگیرد اعتبارات دیگری را از محل‌های دیگر قانون مصوب کنند. مشارکت‌های مردمی، درآمدهایی حاصل از فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول سازمان بهزیستی کشور هم از منابع دیگری است که برای صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت پیش‌بینی‌شده است.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*آینده صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را چطور می‌بینید؟

آینده صندوق آینده درخشانی است. من عملکرد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی را متفاوت از سازمان بهزیستی می‌بینم. سازمان بهزیستی یک چهارچوب کاملاً دولتی و بوروکراتیک دارد، تبعا یک جایی مقررات دست و پاگیری دارد که باید آن را رعایت کند. مقررات صندوق و چهارچوب فعالیتش تابع مصوبات هیئت‌امناست. بنابراین به‌عنوان یک‌نهاد هیئت‌امنایی انعطاف بیشتری در حوزه اجرایی دارد. ما از این انعطاف باید حسن بهره‌برداری را داشته باشیم.  ابتکار عمل بیشتری به خرج دهیم برای تعریف بسترهای مختلف کسب‌وکار. در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت از ظرفیت‌های بین‌المللی، هم در حوزه جلب کمک‌های خیرینی که خارج از کشور هستند و هم از تجربیات و دانشی که در حوزه کارآفرینی معلولان در دنیا وجود دارد استفاده می‌کنیم. ما بستر ایجاد بسیاری از فرصت‌های شغلی برای معلولان را به‌صورت بالقوه داریم اما هنوز نتوانستیم بالفعلش کنیم.

 *به‌عنوان مدیرعامل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، خبر خوب شما برای معلولان چه خواهد بود؟

شاید وقت رسانه‌ای کردن این موضوع نباشد اما سازمان بهزیستی قرار است عواید فروش یکی از املاکش را که به مزایده گذاشته است به‌عنوان سرمایه به صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی پرداخت کند که این رقم، رقم قابل‌توجهی است اما بازهم در قبال تقاضای وسیعی که ما در جامعه معلولیت داریم محدود و کم است. عملکرد بنده به‌عنوان مدیرعامل صندوق در یک سال و نیمی که در حوزه اشتغال سازمان بهزیستی بودم نشان می‌دهد که با تعامل سعی کردم بیشترین منابع را وارد سازمان بهزیستی کنم. سال ۹۹ عملکرد دفتر ما در حوزه جذب منابع بانکی و توزیع آن در جامعه هدف بهزیستی که مددجویان حوزه‌های مختلف سازمان بودند رشد بیش از ۴۰۰ درصد داشته است. هر جا نشستیم تعامل کردیم که ما این ظرفیت و این منابع و امکانات را برای جامعه هدفمان در بهزیستی می‌خواهیم و بخش دولتی، بخش خصوصی و نهادهای نظارتی روی خوش به ما نشان دادند و با نگاه مثبت وارد تعامل شدند. در یک سال گذشته شبکه بانکی کشور صدها تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیونی مددجویان بهزیستی را بین مددجویان توزیع کرد. درست است فرایندهایش کمی سخت بود و در بحث ضمانت‌ها سختگیری شد، ولی همین‌قدری که ظرف یک سال درگیر بحران کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها مددجویان بهزیستی ۱۷۵۰ میلیارد تومان وام گرفتند قابل‌توجه است.

تا قبل از راه‌اندازی صندوق حداکثر تعامل را با ارکان دیگر کشور انجام دادیم که بتوانیم منابع را در حوزه اشتغال وارد جامعه هدفمان کنیم. قطعاً در صندوق هم با همین نگاه پیش می‌رویم و رویکردمان تعاملی و جلب حداکثری منابع است. همه تلاش شبانه‌روزی ما این است که هر چه زودتر مصوبات مربوط به آیین‌نامه‌های مختلف صندوق آماده شود و صندوق وارد فاز اعطای تسهیلات شود.

رمزگشایی از صندوقی که کلید معضل بیکاری است

*وام خوداشتغالی معلولان چه مبلغی است؟

وام ۵۰ میلیون تومانی ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله که در سال ۱۴۰۰ با تصویب شورای عالی اشتغال و ابلاغیه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیداکرده است. اما در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی مبالغ وام بسته به شرایط متفاوت می‌شود.

*استخدام سه‌درصدی معلولان در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی اعمال می‌شود؟

زمانی جذب نیرو قطعاً سه درصد قانون استخدام معلولان را به‌عنوان پایه رعایت می‌کنیم و بیش از ۳ درصد از جامعه معلولان در مدیریت صندوق کمک می‌گیریم. در جامعه افراد دارای معلولیت ما کارفرمایان و کارآفرینان و نخبگانی داریم که شاید پیدا کردن این جنس افراد در خارج از جامعه معلولان کار راحتی نباشد. این افراد ظرفیت‌هایی است که در جامعه هدف صندوق وجود دارد اما به‌مرورزمان ما باید آن‌ها را کشف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 41372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =