گزارشی از عملکرد دفتر پیشگیری از معلولیت ها در سالی که گذشت

سازمان بهزیستی کشور به عنوان سازمان حمایتی و تخصصی در حوزه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و سالمندان فعال بوده و در حوزه آسیب های اجتماعی نقش موثری دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، هرساله با هدف کاهش معلولیت های شنوایی نوزادان و شیرخواران و با هدف بلندمدت کاهش معلولیت های ناشی از شنوایی در جامعه و گروه هدف بهزیستی اجرا می گردد.

در شش ماه دوم سال گذشته این برنامه در خراسان شمالی با همکاری ۱۲ دستگاه اجرا شده است.

دراین برنامه کلیه نوزادان از زایشگاه ها مورد ارزیابی اولیه شنوایی قرار می گیرند و درصورت نیازبه بررسی دقیق تر به شنایی سنج ها ارجاع داده می شوند.

مراجعه زودهنگام خانواده ها به این مراکز در روزهای اول تولد نوزاد سبب شناسایی زودتر و در صورت بروز اختلال کمک شایانی به درمان زودهنگام و کاهش هزینه های درمانی می کند.

سازمان بهزیستی در خصوص تسریع روند درمان کودکانی که دارای اختلال هستند خدماتی نظیر معاینه رایگان کودکان نیازمند، پرداخت کمک هزینه تستهای تخصصی و پرداخت کمک هزینه سمعک به نوزادان شناسایی شده در برنامه  را ارائه می‌دهد.

شهرستان رازو جرگلان در سال جاری مجهز به دستگاه غربالگری شنوایی شده است تا نوزادان تازه متولد شده از این خدمات بهره بگیرند.

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم ازدیگر برنامه ها و عملکرد دفتر پیشگیری از معلولیت ها با هدف شخیص تنبلی چشم وعیوب انکساری در کودکان ۳ تا ۶ ساله استان انجام می شود.

   

در سال گذشته این طرح در تیرماه آغاز و تا پایان سال ادامه داشت و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا شش سال در سامانه ثبت شدند.

دراین برنامه خدماتی چون کمک هزینه تهیه شیشه و فرم عینک، کمک هزینه عمل جراحی، کمک هزینه ویزیت بینایی سنج و چشم پزشک و درصورت نیازارجاع کودک به بیمارستان های تخصصی استانهای همجوار از سوی سازمان به خانواده ها رائه می شود.

در سال جاری بالغ بر ۲۷ پایگاه و مراکز بهداشتی روستایی در این طرح فعال هستند.

کد خبر 41303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد