طرح اجتماع محور مراکز مثبت زندگی؛ظرفیت سنجی و نیاز سنجی درمحلات

آیین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح مشترک طرح تحولات محلات کشور و شروع فعالیت های اجتماع محور مراکز +زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای، با حضور دکتر آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر قبادی دانا معاون وزیر و رییس و معاونین سازمان بهزیستی و همچنین حضور مجازی روسای شهرستان های بهزیستی صبح امروز ۱۱ مرداد ماه جاری در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با اشاره به تجربه بیش از دو دهه سازمان بهزیستی در حیطه های مختلف اقدامات اجتماع محوری،گفت:سازمان بهزیستی در سالهای گذشته در پایگاه های خدمات اجتماعی و... خدمات اجتماع محور را ارائه کرده است اما ابتکاری که امروزه با ایجاد مراکز مثبت زندگی در بهزیستی انجام شده است،ایجاد پنجره واحد برای این موضوع است که بتوانیم ورودی واحد برای خدمات سازمان داشته باشیم و در حوزه اجتماع محوری هم در همین قالب قرار بگیرد یعنی خدماتی که به صورت مجزا ارائه می شود،یک قالب واحد به خود بگیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین به سه اصل محوری در رویکردهای اجتماع محور اشاره کرد و گفت:در تمامی بخشنامه ها و الگوهای طراحی شده توسط بهزیستی،روح این سه اصل مستتر شده است و به چشم می خورد.

وی افزود:اصل اول این است که رویکرد مشارکتی از نیاز سنجی و اقدام و همچنین ارزشیابی بر اساس مدل مشارکتی و با مشارکت مردم تعریف شده است که ادبیات آن در تمام دنیا هم وجود دارد و قطعا می تواند موجب افزایش سرمایه اجتماعی شود.

مسعودی فرید گفت:اصل دوم اینکه هم داشته سنجی و ظرفیت یابی و هم ظرفیت افزایی با رویکردهای تسهیلگری در این طرح انجام می شود تا در حوزه های اجتماع محور بتوانیم کارهای بیشتری را به مردم محلات واگذار کنیم.هرچند که مراکز مثبت زندگی برای اجرای مأموریت و  ارائه خدمات در حوزه های مختلف آسیب ها،معلولیت ها،پیشگیری و... وجود دارند اما اجتماع محوری به معنای این است که طیف مشارکت از مشارکت حداقلی آغاز شود،نقش مردم به مرور زمان افزایش یابد و تا مشارکت حداکثری پیش برود.

وی با اشاره به اصل سوم نیز گفت:در نیاز سنجی تنها نیمه خالی لیوان را می بینیم اما در مدل اجتماع محور موضوع داشته سنجی و ظرفیت سنجی هم مد نظر قرار دارد.به این معنا که در هر محله سوابق خوب قبلی،معتمدین محل،فضاهای موجود در محله و... به عنوان داشته ها و ظرفیت ها تلقی می شود و نگاه نقص محور وجود ندارد بلکه نگاه ما این است که واقعیت موجود و توانمندی ها را در کنار نیازها ببینیم.

کد خبر 41196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =