طرح آموزش سرپرستی مددکاری اجتماعی در قزوین اجرا می‌شود

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح آموزش سرپرستی مددکاری اجتماعی برای حمایت و نگهداری از کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست در قزوین اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی دفتر امور کودکان و نوجوانان تقویت برنامه مراقبت از فرزندان در درون خانواده است که به منظور تقویت و گسترش خدمات به شیوه های مختلفی مانند حمایت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین کارکرد خانواده، تعاملات عاطفی بین اعضای آن در راستای رشد مفاهیم تربیتی و اجتماعی کودک است که با حمایت و پرداخت کمک هزینه نگهداری از فرزندان در خانواده، زمینه مراقبت از فرزندان در خانواده ها میسر می شود.

این مسوول گفت: بر همین اساس در راستای حمایت از کودکان تحت مراقبت در بستر خانواده زیستی یا جایگزین، در جهت تامین شرایط زندگی سالم براساس الگوی اسلامی ایرانی و تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان و توانمندی آنان اقدامات زیادی انجام می شود.

وارثی اضافه کرد: واگذاری کلیه پرونده های فرزندان تحت مراقبت در خانواده به بخش غیردولتی در راستای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این فرزندان، پرداخت کمک هزینه امداد ماهیانه به کودک تحت مراقبت در خانواده استان، پرداخت شهریه کامل دانشجویان تحت سرپرستی، تهیه تبلت برای کلیه کودکان گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال مشغول به تحصیل و تهیه بسته فرهنگی و بهداشتی برای فرزندان امدادبگیر تحت پوشش به تفکیک گروه سنی از جمله مهمترین اقدامات در این زمینه است.

وی اظهار داشت: از دیگر حمایت های انجام شده می توان از استمرار در پرداخت کمک هزینه امداد ماهیانه به فرزندان  مشمول خدمت سربازی حداقل ۶ ماه و حداکثر یک سال پس از اخذ کارت پایان خدمت یا معافیت، استمرار در پرداخت امداد ماهیانه به فرزندان دارای بیماری صعب العلاج یا دارای بیماری اعصاب و روان یا دارای معلولیت متوسط یا شدید در زندگی مستقل، پرداخت کمک موردی به فرزندان تحت مراقبت در خانواده در قالب تهیه لوازم ضروری، ودیعه مسکن، درمانی، تحصیلی و ازدواج و پرداخت کمک هزینه اشتغال به فرزندان تحت مراقبت در خانواده نام برد.

این مسوول گفت: در راستای انجام فرآیند نظارت و اطمینان از تامین ابعاد مختلف سلامت، آسایش و رفاه کودک تحت سرپرستی، نیازمند استفاده از ابزارهایی است که علاوه بر سهولت در اجرا، در بر گیرنده کلیه شاخص ها و معیار های لازم برای ارزیابی شرایط بوده و ملاک مناسبی برای تصمیم گیری های مهم و حیاتی در این زمینه باشد.

وی افزود: با توجه به این ضرورت، طرح تدوین شاخص های نظارت و تصمیم گیری بر مبنای آن، در قالب برنامه مشترک یونیسف در ایران و سازمان بهزیستی کل کشور اجرا شد که یکی از آن طرحها، طرح آموزش سرپرستی مددکاری اجتماعی به منظور ارتقای نظارت بر شرایط زندگی فرزندان بهزیستی در خانواده های زیستی و جایگزین است.

وارثی با بیان اینکه این طرح نوین در ارتقای نظارت بر وضعیت کودکان فاقد سرپرست تدوین شده است، گفت: با توجه به مسوولیت سازمان بهزیستی در حمایت و نگهداری از کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر و اهمیت رویکرد خانواده محور این سازمان در ارائه خدمات به کودکان گروه هدف و خانواده‌های آنها، دفتر امور کودکان و نوجوانان دستورالعمل نظارت بر زنـدگی کودکان بی سـرپرست و فاقد سرپرست موثر تحت مراقبت را در خانواده با عنوان "شیوه نامه مراقبت از کودکان بدون مراقب مؤثر در بستر خدمات مبتنی بر خانواده" تهیه و به استانها ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کلیه مددکاران مرکز مثبت زندگی همکار در پرونده فرزندان تحت مراقبت در خانواده (امدادبگیران ) زیر نظر سرپرست مددکاری اجتماعی منتخب آموزش می بینند، افزود: آموزش این افراد با هدف آموزش و نظارت بر روند اجرای مفاد دستورالعمل به صورت هماهنگ بوده و با در نظر گرفتن اهمیت این فعالیت در حمایت و نگهداری از فرزندان تحت مراقبت در خانواده ها ضروری است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۸۷ کودک فاقد سرپرست موثر در خانواده های زیستی یا جایگزین تحت مراقبت قرار دارند و پرونده خانواده های ایشان به مراکز مثبت زندگی واگذار شده است.

کد خبر 41151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد