اما و اگرهای تربیت کودک سندروم داون

ایسنا/خراسان جنوبی معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خانواده‌هایی که دارای فرزند سندروم داون هستند بایبد نکاتی را برای بهبود وضعیت آن‌ها انجام دهند.

جمیله رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیشگیری دارای سه سطح است؛ سطح اولیه آن مانند غربالگری و سطح ثانویه هنگام رخ دادن اختلال کوچک اقدامات علیه گسترده نشدن آن انجام می‌شود.

وی افزود: سطح ثانویه پیشگیری همان کاری است که برای کودکان سندروم داون انجام می‌دهیم؛ یعنی کار می‌کنیم تا توانمندی‌هایشان را بالا ببریم و به نوعی توانمندسازی انجام می‌دهیم که بسیارموثر است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: هرچه بیشتر با کودک سندروم داونی کار شود و وقت گذاشته شود بهتر است؛ مثلا مادر کتاب بخواند، در لباس‌ها و محیط اطراف از رنگ‌های متنوع استفاده کند.

رضازاده بیان کرد: بچه‌های سندروم داون تن عضلانی ضعیفی دارند و به اصطلاح شل هستند و گردن نم‌ گیرند که بسیاری از این موارد با درمانی و ماساژتراپی بهتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم کاردرمانی ذهنی و هم جسمی برای این کودکان وجود دارد و حتما باید بررسی قلب و تیروئید انجام شود چراکه اینها بسیاری از اوقات با هم هستند؛ باید بررسی شود تا اقدامات خاص درمانی آن صورت گیرد.

رضازاده با اشاره به اینکه ضریب هوشی کودکان سندروم داون متفاوت است و معمولا این کودکان نمی‌توانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند و به مدارس استثنایی می‌روند، افزود: بعضی از این کودکان در مدارس استثنایی پیشرفت می‌کنند و در حرفه‌های مختلفی آموزش می‌بینند و بعضی از آنها که نمی‌توانند در این مدارس حضور پیدا کنند از مراکز توان بخشی استفاده می‌کنند.

وی گفت: مراکز روزانه توانبخشی از صبح تا ظهر آموزش‌های خودمراقبتی، روابط اجتماعی، آموزش‌های فنی و کار با دست‌ها را به این کودکان ارائه می‌دهند و این کودکان در سنین بالاتر می‌توانند در مراکز حرفه‌آموزی بهزیستی شرکت کنند.

اما و اگرهای تربیت کودک سندروم داون

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: شما ممکن است به‌عنوان والدین، در حال نگهداری از یک کودک مبتلا به سندرم داون باشید؛ مراقبت از کودکانی که نیازهای خاص دارند، کار سختی است و ممکن است شما را بسیار خسته کند. هر زمان که احساس کردید خسته شده‌اید، از دیگران کمک بگیرید و حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

رضازاده ادامه داد: والدین این کودکان نباید حمایت‌های گپزشمی و حمایت‌های تخصیلی را فراتموش کنند؛ باید حتی برای خود یک شبکه حامی از اعضای خانواده ایجاد کنند تا در تربیت و نگهداشتن این فرزندان کمک یار باشند.

وی با بیان اینکه اختلال اوتیسمی در کودکان سندروم داون شایع‌تر است، تصریح کرد: اگر کودکی همزمان با سندروم داون اوتیستیک هم هست باید از خدمات مراکز اوتیسم استفاده کند و آموزش‌های ویژه کودکان اوتیسمی ببیند.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری می‌تواند یا از طریق غربالگری‌های معمولی یا از روش سل فری باشد و بعد از آن اگر به نتیجه مثبت رسیده شد یعنی باید پیگیری شود و آمینو سنتز انجام دهند.

کد خبر 41110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد