دماوند| ۱۱۰ دختر و پسر در مراکز شبانه روزی بهزیستی دماوند نگهداری می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه ۱۱۰دختر و پسر بی سرپرست و بدسرپرست در ۴ مرکز شبانه روزی بهزیستی دماوند نگهداری می شوند، گفت: گروه های سنی زیر ۱۲سال و بالای ۱۲ سال تحت پوشش این نهاد هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه فرمانداری شهرستان دماوند، فاطمه خانزادی با اعلام این خبر اظهار داشت: بهزیستی یکی از نهادهای مهمی است که  ۱۵۰ فعالیت برای آن تعریف شده است و هم اکنون نیز بهزیستی شهرستان دماوند در چهار حوزه توان‌بخشی ویژه معلولان، امور اجتماعی مربوط به زنان سرپرست خانوار، پیشگیری در زمینه اعتیاد و مشارکت‌ها که مربوط به جمع‌آوری کمک‌های مردمی است، فعالیت دارد.

وی افزود: هم اکنون هزار و ۴۶۱ معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان دماوند هستند که یکهزار و ۵۳ نفر از آنان مستمری بگیر و ۴۰۸نفر غیر مستمری بگیر هستند و از خدمات جانبی بهزیستی همچون سمعک، واکر و ... بهره مند می شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با تاکید بر اینکه هم اکنون ۳۲مورد معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی این شهرستان هستند، بیان کرد: ۵۶۱ نفر معلول جسمی حرکتی، ۳۳۷معلول ذهنی، ۱۶۵بیمار اعصاب و روان، ۱۲۰نابینا و کم بینا، ۷۶مورد ترکیبی یا چند معلولیتی، ۷نفر سرع و ۱۶۳ناشنوا و گفتاری تحت پوشش این سازمان هستند.  

خانزادی با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۷۲ نفر مربوط به حوزه روستایی و ۹۸۹ نفر شهری است، تعداد مراکزی که در حوزه توانبخشی تحت پوشش بهزیستی هستند را ۲ مورد بیان کرد و گفت: اداره بهزیستی شهرستان ۶ مرکز مشاوره فعال دارد که بیش از ۱۰۰ خدمات در این حوزه را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده یک مرکز معلولان دیگر توسط بخش خصوصی در مرکز شهید فیاض بخش شهر آبسرد راه اندازی می شود، خاطرنشان کرد: این مرکز که محل نگهداری معلولان ذهنی آقایان بالای ۱۴سال است، ظرفیت ۶۰ الی ۷۰ نفر را بصورت شبانه روزی دارد.

این مقام مسئول در ادامه به حوزه امور اجتماعی و زنان سرپرست خانوار این نهاد اشاره کرد و گفت: هم اکنون هزار و ۴۳۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که ۵۲۱ نفر از آنان مستمر بگیر بوده و مابقی از خدمات جانبی این نهاد بهره مند می شوند.

خانزادی با بیان اینکه این نهاد موضوعاتی همچون طلاق، فوت همسر، از کار افتادگی همسر، بیماری و یا معلولیت زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد، گفت: هم اکنون ۳۱۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی بیمه هستند و سال آینده به دلیل واریز ۱۰سال حقوق، باز نشسته می شوند.

وی به حوزه پیشگیری اشاره کرد و اظهار داشت: بهزیستی شهرستان دماوند ۳ کمپ فعال ترک اعتیاد دارد که با آغاز شیوع ویروس کرونا، مراکز نگهداری بهزیستی به ویژه کمپ های ترک اعتیاد را نیز حساس کرد که هم اکنون تمامی پروتکل ها رعایت می شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه افراد تحت پوشش کمپ های ترک اعتیاد بعد از ترخیص به مراکز فنی و حرفه ای معرفی می شوند، گفت: افراد معتاد بعد از ترک نیز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و با توجه به اینکه این کمپ ها ویژه آقایان است، بانوان معتاد در دماوند به تهران منتقل شده و در کمپ های تهران جانمایی می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده یک کمپ ترک اعتیاد دیگر نیز در شهرستان افتتاح خواهد شد که ظرفیت بین ۴۰ الی ۴۵ نفر را دارد و تعداد کل کمپ ها به ۴ مرکز می رسد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به نگهداری از کودکان بی سرپرست بیان کرد: کودکانی که تحت پوشش بهزیستی هستند یا بی سرپرست و یا بدسرپرست باشند، در صورت داشتن شرایط فرزندخواندگی با داشتن حکم دادستانی، کودک به خانواده تحویل داده می شود.

خانزادی ادامه داد: گروه های سنی زیر ۱۲ سال و بالای ۱۲سال تحت پوشش قرار دارند و مرکز نگهداری از دختران بالای ۱۲سال که تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی دارند، کمک هزینه تحصیلی، ازدواج و جهیزیه دریافت می کنند که با کمک خیرین مشکلی نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: این مرکز چندسالی است در شهرستان فعال بوده و تمامی خدمات لازم را به افراد آسیب دیده با گرفتن شماره ۱۲۳ توسط کارشناسان مربوطه به صورت ۲۴ ساعته ارائه می دهد.

خانزادی با بیان اینکه در یک سال اخیر تعداد زیادی اقدام به خودکشی داشتیم که از طریق مددکاری اورژانسی جلوگیری شد، افزود: همسر آزاری، سالمند آزاری، کودک آزاری و یا معلول آزاری از جمله این آسیب‌ها هستند که افراد با می‌توانند از خدمات اورژانس اجتماعی استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز سالمندی تصریح کرد: رویکرد سازمان بهزیستی ایجاد خانه های حمایتی کوچک با ظرفیت نگهداری حدود ۱۰سالمند است که هم اکنون در شهرستان دماوند یک مرکز نگهداری از سالمندان با حضور ۲۰ نفر فعال بوده و در نیمه دوم سال نیز یک خانه حمایتی کوچک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه رسالت ما اشتغال زایی، کارآفرینی و توانمندسازی مددجویان است، بیان کرد: سازمان بهزیستی شهرستان اکنون ۲۵۰۰ خانواده و بالغ بر ۱۴هزار نفر را تحت پوشش دارد که از این تعداد حدود ۴ هزار نفر شرایط اشتغال را دارند و لازم است دوره های آموزشی ببینند؛ در یک سال اخیر ۶۰ نفر را به اداره کار معرفی کرده و مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: در مرکز نگهداری بچه های بی سرپرست نیز اشتغال زایی وجود دارد و افرادی که واجد شرایط کار هستند به مرکز فنی و حرفه ای معرفی می شوند و بعد از اخذ مدرک به آنان وام ۵۰ الی ۱۰۰ میلیونی برای ارتقاء کار خود اختصاص داده می شود.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات صورت گرفته به مددجویان تحت پوشش این نهاد در ایام کرونا گفت: در این مدت و همچنین به مناسبت عید سعید قربان، سه دوره سبد کالا به تعداد هزار و ۷۵۰ سبد توزیع شد که ارزش ریالی آن ۴۰۰ تومان و شامل اقلامی همچون گوشت، روغن، برنج، قند، شکر، انواع حبوبات و تن ماهی و مرغ بود.

کد خبر 41033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد