اگر خشونت خانوادگی دارید سلامت روان اعضا را بررسی کنید + فیلم

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اختلال‌های روانی از جمله افسردگی، وسواس، اضطراب و ... را از عوامل خشونت در خانواده‌ها برشمرد و تصریح کرد: اعضای این خانواده باید تحت نظر روانشناس، خانواده درمانی شوند.

به گزارش ایکنا، آرامش مهم‌ترین موضوعی است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانواده‌ها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راه‌های پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.

متأسفانه اکنون اعضای خانواده‌ها به دلایل مختلف در معرض خشونت‌های متعدد قرار می‌گیرند و این موضوع به کیان خانواده آسیب می‌رساند. خبرگزاری ایکنا با هدف آشنایی اعضای خانواده با دلایل و ریشه‌های خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن مجموعه آموزشی «خانواده در مسیر آرامش» را تولید کرده است. امید اینکه مشاهده این مجموعه کوتاه اما مفید و ضروری برای اعضای خانواده بتواند به رفع مسائل خانواده‌های ایرانی کمک کند.

در بخش سوم این این مجموعه آموزشی، دکتر حسین اسدبیگی، روانشناس بالینی و رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، به تشریح مشکلاتی روانی که موجب بروز خشونت در خانواده‌ها می‌شود پرداخت و گفت: یکی از علت‌های بروز خشونت در خانواده‌ها اختلال‌های روانی اعضای خانواده یعنی هم کسانی که خشونت می‌ورزند و هم کسانی که قربانی خشونت می‌شوند، است. شاید برای شما تعجبآور باشد؛ گاهی مواقع کسی که خشونت بر او اعمال می‌شود، مشکلات روانی دارد.

مثلاً کودکی که مورد خشونت قرار می‌گیرد، ممکن است بیش‌فعالی داشته باشد. یکی از اختلال‌های روانی کودکان بیش‌فعالی است. این کودکان ممکن است دو مشکل داشته باشند؛ اول نقص توجه؛ یعنی یادشان برود که وسایلشان را کجا می‌گذارند و سر کلاس به حرف‌ها و درس‌ها گوش ندهند و ... و دوم بیش فعال بودن که گاهی یکی از این مشکلات و گاهی هر دو را دارند. بچه‌هایی که بیش‌فعال هستند، شلوغی و سر و صدا می‌کنند و موجب بر هم زدن آرامش اعضای خانواده می‌شوند که ممکن است همین امر موجب اعمال خشونت بر آنها شود.

پس یکی از مشکلات می‌تواند اختلال روانی کودک یا ناتوانی‌های ذهنی و عقب ماندگی ذهنی کودک باشد. کودکی که برخلاف برادر و خواهرهایش که زبر و زرنگ و درس‌خوان هستند نمی‌تواند درس‌هایش را بخواند و با اینکه مدام با او تمرین می‌کنند و درس‌ها را آموزش می‌دهند، اما یاد نمی‌گیرد، ممکن است مورد خشونت والدین و برادر و خواهرهای بزرگ‌تر خود قرار گیرد. در این حالت باید والدین زودتر متوجه این اختلال شوند و آموزش‌های ویژه شرایط آن کودک برای وی در نظر گرفته شود.

بروز افسردگی والدین به صورت خشونت علیه فرزندان

کسانی که خشونت را اعمال می‌کنند ممکن است چه مشکلات روانی داشته باشند؟ ساده‌ترین این مشکلات افسردگی است. بعضی مواقع افسردگی پدر و مادر به صورت خشونت علیه فرزندان نشان داده می‌شود و همیشه اینطور نیست که پدری که افسرده است، غمگین و در خود فرو رفته باشد. در محیط اطراف خود مواردی را مشاهده کرده‌ایم که پدر افسرده و کم حوصله است و فرزندش یا همسرش را می‌زند. همینطور مادر هم ممکن است به دلیل افسردگی، خشونت اعمال کند.

پس اختلال‌های روانی مختلفی در فردی که خشونت انجام می‌دهد می‌تواند وجود داشته باشد و عامل بروز خشونت باشد. یکی از این اختلال‌ها افسردگی بود که مطرح کردیم. اختلال‌های روانی دیگر عامل خشونت، وسواس و اضطراب است. مادری که وسواسی و کنترل‌گر است و دوست دارد همه چیز تحت کنترل او باشد تا آلودگی و نجاست در خانه ایجاد نشود، با کنترل‌گری ممکن است موجب نافرمانی بچه‌ها و همسر شده و موجب خشونت متقابل شود. گاهی وقتی بچه‌ها را زیاد کتک می‌زنند، آن بچه در بزرگسالی می‌خواهد تلافی و مقابله به مثل کند.

اختلال‌های روانی زیادی در بروز خشونت نقش دارد که به دو دسته نوروتیک و سایکوتیک (روان‌رنجوری و روان‌پریشی) دسته‌بندی می‌شوند. کسی که شخصیت دوقطبی و شیدای افسردگی دارد و در فاز مانیک قرار گرفته است، خیلی سر و صدا می‌کند و اعمال خشونت از سوی وی می‌تواند زیاد باشد.

خشونت و تهدید به خشونت در معتادان به خصوص افرادی که شیشه (متامفتامین) مصرف می‌کنند نیز زیاد دیده می‌شود و این افراد حتی مسائلی مثل کشتن و سربریدن را مطرح می‌کنند.

برای اینکه این خشونت‌ها برطرف شود مهم‌ترین کار این است که اختلال روانی در اعضای خانواده تشخیص داده شود و اقدام مؤثر و به موقع برای درمان صورت گیرد. چنین افرادی باید به متخصص، روانپزشک، روانشناسی بالینی، مشاور و مددکار اجتماعی ارجاع داده شوند تا بر روی درمان این افراد کار شود البته بسیاری از این مشکلات و اختلال‌ها با خانواده درمانی برطرف می‌شود.

کد خبر 41025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =