عید ولایت، فرهنگ اجتماعی در اقتدا به اهل بیت کرامت

"غدیر در فرهنگ شیعه، خرمنگاه مزرعه ایمان است. اگر از شیعیان بپرسید کدام ایده‌ی تاریخ اسلام پس از وفات پیامبر اکرم(ص) برای شما ارزش راهبردی دارد و منشأ هدایت امت در آن نهفته است، بدون کوچک‌ترین تردیدی، واقعه غدیر را عنوان خواهند کرد...

"غدیر در فرهنگ شیعه، خرمنگاه مزرعه ایمان است. اگر از شیعیان بپرسید کدام ایده‌ی تاریخ اسلام پس از وفات پیامبر اکرم(ص) برای شما ارزش راهبردی دارد و منشأ هدایت امت در آن نهفته است، بدون کوچک‌ترین تردیدی، واقعه غدیر را عنوان خواهند کرد چون از نگاه شیعه، آغاز انحراف بخشی از امت از مسیر معرفت و گردش نظری و عملی گروه‌هایی از مسلمانان، همین بزنگاه حساس است.

اگر معرفت علی به سیره پیامبر را همه قبول می‌کردند، اگر ولایت ایشان و جانشینی‌اش را می‌پذیرفتند و اگر به اهل بیت و خاندان پاک ایشان حرمت می‌نهادند بسیاری از وقایع تلخ تاریخ اسلام روی نمی‌دادند و شیعیان چنانکه در دولت شیعی ایرانی در قرن چهار و پنج رخ داد، حکومت عدل اسلامی را بنیان می‌نهادند.

به هر روی ما امروز خرسند و مفتخریم که میراث‌دار امام عادل هستیم و به یمن نگرش امام راحل(ره) و خلف صالح ایشان رهبری معظم انقلاب اسلامی، تنها بخش از امت بزرگ اسلام هستیم که در مسیر عدالت علی و ولایت عادله‌ی فرزندانش قرار گرفته‌ایم و راه صلاح و طریق فلاح را در مسیر ولایت طی می‌کنیم. چرا که اطمینان داریم در این حکومت، حکمت و مصلحت و عزت به هم می‌آمیزند و راه فلاح و رستگاری امت از همین طریق می‌گذرد.

اندیشه‌ی رستگاری جمعی، از مبنایی‌ترین و انسانی‌ترین عقاید آدمی در طول تاریخ بوده و اسلام عزیز نیز حسب مشیت الهی و مأموریت و رسالت پیامبرش، واجد همین مسؤولیت بوده و ولایت علی بن ابی طالب(ع) و و ولایت فقیه نیز در همین مسیر معنا می‌شود.

سازمان بهزیستی که در اصل برای بقا و پایداری خانواده به عنوان رکن زندگی اجتماعی و همچنین برای احیای فرهنگ دینی در زمینه مسائل اجتماعی، جایگاه زنان و خانواده شکل گرفت، همه همت خود در زمینه‌ی استحفاظ و استحکام خانواده را بر پایه‌های نگرش دینی و معرفت اسلامی به میدان آورده و ملهم از رهنمودهای امام و فرمایشات رهبری معظم انقلاب که چکیده‌ی ولایت در جهان اسلام می‌باشند است.

در همین راستا، خدمات سازمان بهزیستی در زمینه زنان، کودکان، خانواده‌، سالمندان، افراد دارای معلولیت و همچنین بیماران اعتیادی و بیماران روانی مزمن، همگی به تحکیم بنای خانواده می‌انجامند و در جهت پیشگیری از آسیب‌هایی است که خانواده‌ی ایرانی اسلامی را تهدید می‌کنند.

امسال مناسبت عید غدیر خم که پایان دهه‌ی ولایت را رقم می‌زند با اختلاف چند روز با روز خانواده و تکریم بازنشستگان مقارن شده و لذا هر دو مناسبت به نوعی، ملزومات فرهنگ دینی و بخصوص فرهنگ اجتماعی تشیع را بیان می‌کند.

اینجانب به عنوان مدیر یک دستگاه عظیم اجتماعی و یک نهاد تخصصی پیشگیری از آسیب‌های خانواده که متولی سلامت اجتماعی نیز هست، پیروی از سیره امام عادل و شیوه‌ی ولایت امت را افتخار خود می‌دانم و بر آنم که رهایی از آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده‌ی اسلامی ایرانی و نیز بزرگداشت عید ولایت، همه در یک جهت و در یک مسیر قرار دارند و اگر ما به تقویت بنیان‌های اعتقادی و همزمان به تحکیم مبانی خانواده اعتقاد داریم، به این خاطر است که بالاترین نمونه‌های رفتار اجتماعی عادلانه، حفظ جایگاه همسر و فرزندان، اعتلا بخشی به فرهنگ دینی و تربیت فرزندان را در سیره امام علی(ع) و همسر ایشان(س)، فرزندان صالح‌شان حسنین(ع)، صلابت اراده حضرت زینب (س) و جانفشانی های بی تکرار و مثال زدنی حضرت ابوالفضل(ع) در حمایت و صیانت از خانواده ،که الگوی خانواده‌ی اسلامی هستند، متجلی می‌بینیم و سیره‌ی حکومت عادلانه و انسان‌دوستانه‌ی امام را نیز در همین راستا تفسیر و تحلیل می‌نماییم.

لذا این دو مناسبت، باید تحکیم‌بخش اعتقاد ما شیعیان در اثربخش بودن سیره‌ی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی پیشوای متقیان و خاندان مکرمش باشد."

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 40997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد