آغاز فاز عملیاتی دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی خراسان رضوی

دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، کار شناسایی، بررسی، ارزیابی و تحلیل آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های استان را آغاز کرد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: برنامه ششم، تدوین نظام‌نامه‌ی جامع رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها را تکلیف دولت می‌داند و با تصویب این نظام‌نامه در شورای اجتماعی در سال 98، دستور العمل اجرایی کردن این مصوبه، در سال گذشته به سازمان‌ها و از جمله به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است.

غلامحسین دلبری ادامه داد: دبیرخانه مرکزی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها هفته گذشته و به صورت سراسری در کل استان‌های کشور افتتاح شد و همزمان دبیرخانه استان خراسان رضوی نیز در بهزیستی کار خود را آغاز کرد.

کارشناس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: برای اینکه بتوانیم نقش مؤثر و پایدار در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها داشته باشیم، باید اطلسی از وضعیت آسیب‌ها و معلولیت‌ها در اختیار داشته باشیم که این کار فقط از طریق مطالعه میدانی و ارزیابی و تحلیل علمی داده‌های بدست‌آمده، امکان‌پذیر است.

مریم کاشفی خاطر نشان کرد: بهزیستی خراسان رضوی، پیش از این، تحقیق میدانی مفصلی در استان در این زمینه انجام داده که طی آن 4 هزار پرسشنامه در زمینه تعیین وضعیت آسیب‌های اجتماعی تکمیل و جهت برنامه‌ریزی به شورای پژوهشی سازمان بهزیستی ارسال گردیده است..

وی یادآور شد: مطالعه و تحقیقات میدانی این طرح، بیشتر بر کشف و بررسی علمی گروه‌های پرخطر استوار شده چون روش برآورد غیر مستقیم آسیب‌های اجتماعی، از روش مستقیم مؤثرتر می‌باشد.

آغاز فاز عملیاتی دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی خراسان رضوی

به گفته‌ی دلبری، وقتی اطلاعات و داده‌های لازم از لایه‌های پنهان آسیب‌های اجتماعی تهیه و تدوین شد و مورد ارزیابی و تحلیل کارشناسی و علمی قرار گرفت، حاصل مطالعه برای ارزیابی کلی در سطح کشور به سازمان بهزیستی ارسال شد تا با استفاده از نتایج این مطالعه و با نگاهی نو، تحلیل دقیق و کارآمدی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته و تصمیمات درست و منطبق بر الگوهای علمی اتخاذ گردد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: ابزار شناسایی، جمع‌آوری و بررسی داده‌های اجتماعی در این طرح، پرسشنامه‌هایی است که از سوی سازمان بهزیستی و به صورت متمرکز طراحی و ارسال شده و بهزیستی استان‌ها بر مبنای همان پرسشنامه، کار را انجام داده‌اند.

کاشفی اظهار امیدواری کرد که این طرح، بتواند گامی مؤثر در تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور و یافتن راهکارهای مناسبی برای کنترل و کاهش آن در بر داشته باشد.

کد خبر 40941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد