دررسانه|سه هزار و ۲۶۷ نفر در خوزستان از مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند

اهواز - ایرنا - معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: سه هزار و ۲۶۷ نفر پارسال به مراکز مشاوره ژنتیک خوزستان مراجعه و از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان؛علی حسن زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از این تعداد مراجعه کننده، ۲۹۴ نفر به انجام آزمایش نیاز داشتند و از یارانه انجام آزمایش‌ ژنتیک بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به نرخ شیوع معلولیت در خوزستان گفت: براساس مطالعات انجام شده نرخ معلولیت در کشور ۵/۴ دهم درصد اعلام شده که این نرخ نیز در خوزستان همین مقدار است؛ حدود ۲/۷ دهم درصد از این رقم، مربوط به افرادی است که در بهزیستی پرونده دارند و حدود ۲/۷دهم درصد هم مربوط به کسانی است که به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند که یا معلولیت‌ خفیف دارند و یا افراد جانباز هستند.

وی افزود: برای پیشگیری از بروز معلولیت‌ ژنتیکی ۱۰ مرکز مشاوره ژنتیک در خوزستان فعال است که از این تعداد یک مرکز دولتی و ۹مرکز غیر دولتی در خصوص مشاوره‌ تخصصی و تعیین ریسک خطر، در زمینه‌ پیش از ازدواج، پیش از بارداری، هنگام بارداری، وجود بیماری‌ پر خطر و تکرار شونده در خانواده، وجود فرزند معلول مشغول فعالیت هستند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به اجرای طرح فراگیرشناسایی اختلال ژنتیک در خانواده های دارای معلولیت درسال ۹۸ و ۹۹ بیان کرد: این طرح به منظور شناخت از وضعیت ژنتیکی قومیت های خوزستان و این که معلولیت در قومیت‌های ما چگونه پراکنده شده و در کدام شهرستان چه معلولیتی بیشتر و یا کمتر مشاهده می‌شود انجام شد.

وی ادامه داد: در این طرح ۵۶۰ نفر در خانواده‌های سه معلول ، ۶۵ نفر در خانواده های چهار معلول و ۹ نفر نیز در خانواده‌های پنج معلول به بالاو در مجموع ۶۳۴ خانواده سه معلول به بالا مورد مشاوره و آزمایش ژنتیک قرار گرفتند.

حسن زاده با اشاره به موضوع پیشگیری از تولد فرزندان دارای معلولیت بیان کرد: سازمان بهزیستی در بحث پیشگیری برای افرادی که قصد بارداری دارند و یا کسانی که باردار هستد و نیاز به آزمایش ژنتیک داشته باشند یارانه آزمایش ژنتیک پرداخت می‌کند.

وی افزود: پرداخت کمک هزینه برای کسانی که زیرپوشش بهزیستی هستند رایگان است و برای کسانی که به صورت آزاد مراجعه می‌کنند براساس نظر مددکار و بررسی کمیته مربوطه تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: هدف از پیشگیری کاهش نرخ بروز معلولیت و افزایش سلامت نوزادان در جامعه است و افرادی که قصد ازدواج دارند، پیش از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند چرا که پیش از ازدواج اقدامات پیشگیرانه مختلفی را می‌توان انجام داد که مانع آسیب‌ گسترده می‌شود.

بهزیستی خوزستان ۸۶هزار و ۸۰۲ معلول را زیرپوشش خدمات حمایتی خود دارد که از این تعداد معلول شناسایی شده ۳۱ هزار و ۱۰۷ نفر معلول جسمی حرکتی هستند که بیشترین آمار را دارند و پس از این گروه ، معلولان ذهنی( ۲۲هزار و۵۵۴ نفر) ، معلولان شنوایی( ۹ هزار و  ۸۴۲ نفر) و معلولان بینایی( ۹هزار و ۳۴۷ نفر) هستند.

کد خبر 40901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد