مددجویان بهزیستی کاشان بیش از ۱۰ میلیارد تومان وام اشتغالزایی گرفتند

رییس اداره بهزیستی کاشان گفت: طی یکسال گذشته و در راستای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش، بهزیستی کاشان افزون بر ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی و حق بیمه به جامعه ی هدف خود پرداخت نموده است.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان کاشان، ام‌البنین متقی‌نژاد در نشستی خبری با خبرنگاران در اداره بهزیستی کاشان با اشاره به اینکه این مبلغ برای ۲۲۱ مورد تسهیلات اشتغالزایی و ۱۷۳ مورد حق بیمه پرداخت شده است، افزود: از این تسهیلات، در مجموع هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان شامل ۱۸۶ فقره تسهیلات برای طرح‌های خوداشتغالی، ۳۳ فقره برای اشتغال روستایی و ۲ فقره برای استفاده از سهمیه سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت پرداخت شده است.

به گفته وی، از مجموع حق بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی پرداخت شده از سوی بهزیستی در راستای ایجاد اشتغال، ۵۹ مورد حق بیمه کارفرمایی و ۱۱۴ مورد حق بیمه خویش‌فرمایی است که در مجموع برآورد ریالی آن به بیش از ۲۰ میلیارد ریال می‌رسد.

وی عنوان کرد: در یکسال اخیر علاوه بر پرداخت کمک هزینه مسکن، معافیت پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی، رایگان نمودن امتیازهای آب، برق، گاز و فاضلاب، ۱۳۰ مورد کمک نقدی برای مددجویان به ارزش ۳۴۰ میلیون تومان  یافته است که۱۲ مورد از این کمک‌ها، پرداخت هزینه ساخت مسکن مددجویان به ارزش ۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

رییس اداره بهزیستی کاشان با یادآوری فعالیت سه واحد تخصصی و ۲ واحد عمومی این نهاد، گفت: واحدهای تخصصی شامل توانبخشی، امور اجتماعی و واحد پیشگیری است که در واحد توانبخشی ۱۱ مراکز روزانه، چهار مرکز شبانه‌روزی و یک مرکز مراقبت یا ویزیت در منزل فعالیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی شهرستان کاشان با مشارکت و مدد خیرین پرتلاش و نیکوکار، در تمامی زمینه‌های توانبخشی مراکز فعال و سرآمد در استان و کشور دارد، اضافه کرد: مرکز نگهداری سالمندان و معلولان گلابچی به عنوان یکی از  بزرگترین مراکز نمونه ی توانبخشی در استان و کشور محسوب می‌شود.
به گفته وی، از ششم اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۲ مرکز توانبخشی غیردولتی اوتیسم در کاشان افتتاح و عرصه‌های فعالیت مراکز توانبخشی با افتتاح این حوزه ی فعالیت در کاشان تکمیل شد.

متقی‌نژاد اضافه کرد: بهزیستی به ازای هر مددجوی بستری در مراکز شبانه‌روزی به صورت رایج یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و برای مددجویان بی سرپرست یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان یارانه می پردازدکه طبق ابلاغ بخشنامه جدید پرداخت یارانه دو برابر شده است.

رییس اداره بهزیستی کاشان با اشاره به نگهداری ۳۸۳ مددجو در مراکز روزانه ی توانبخشی گفت: بهزیستی برای ۳۴۴ نفر از این مددجویان یارانه پرداخت می‌کند که در سال به بیش از دو میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان می‌رسد.
به گفته وی، افزون بر ۴۸۰ نفر نیز در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند که به ازای هر نفر یک میلیون و ۱۰ هزار تومان یارانه دولتی پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: ۱۸ مرکز مشاوره خانواده دارای مجوز بهزیستی در کاشان فعالیت دارد که پنج مرکز تخصصی ازدواج و خانواده آن از اسفند سال گذشته تاکنون راه‌اندازی شده است.
رییس اداره بهزیستی کاشان، پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی، ایاب و ذهاب و تحویل ۳۰۰ مورد وسایل کمک توانبخشی از جمله ویلچر، عصا، واکر و تشک مواج را از سال ۹۹ تا کنون یادآور شد و افزود: کمک هزینه کاشت حلزون، پرداخت شهریه الکترونیکی دانشجویان توانخواه، نصب ۲۶ مورد پلاک ویژه افراد دارای معلولیت، خرید یک مورد ویلچر برقی، پرداخت ۱۰ مورد کمک هزینه دندانپزشکی، ۱۰ مورد کمک هزینه سمعک، ۴۲ مورد کمک هزینه ایاب و ذهاب از دیگر خدمات واحد توانبخشی در یکسال اخیر است.

متقی‌نژاد درباره فعالیت واحد امور اجتماعی بهزیستی شامل اورژانس اجتماعی، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر شبه‌خانواده اظهار داشت: از تیر ماه سال گذشته تا کنون واحد سیار اورژانس اجتماعی ۱۲۳ برای مداخله در امور خانوادگی، فردی و اجتماعی ۱۴۷ مورد را ثبت کرده است که بیشترین آن مربوط به اختلاف‌های خانوادگی بوده است.

وی تصریح کرد: این مداخلات با موضوعات ‌کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری، سالمند آزاری، خودکشی، زنان و دختران آسیب‌دیده، کودکان خیابانی، دختران فراری و اختلافات شدید خانوادگی بوده است که کارشناسان موارد را به مراکز تخصصی و مشاوره ارجاع دادند.

رییس اداره بهزیستی کاشان درباره فعالیت دفتر توانمندسازی خانواده و زنان در امور اجتماعی این نهاد شامل زنان سرپرست خانوار شهری و روستایی، صاحبان فرزندان چند قلو یعنی دو، سه و چهار قلو گفت: ۲۰ خانواده دارای دو قلو، ۲۳ خانواده سه قلو در بهزیستی دارای پرونده بوده و مستمری دریافت می‌نمایند.

وی با اشاره به پرداخت حق بیمه فصلی ۱۵۶ زن سرپرست خانوار با حق بازنشستگی گفت: بهزیستی حق بیمه ۹۰ نفر از زنان روستایی و عشایر را نیز به همین ترتیب پرداخت می‌کند.

متقی‌نژاد، زیر پوشش بودن۲۴۰ دانش‌آموز و ۳۹ دانشجو در واحد امور اجتماعی بهزیستی شهرستان کاشان را یادآور شد و افزود: سه خانه خیریه کودک و نوجوان با نگهداری ۳۰ تا ۳۵ کودک و نوجوان از گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال در کاشان در حال فعالیت است.

رییس اداره بهزیستی کاشان با اشاره موضوعی به فعالیت دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: غربالگری شنوایی نوزادان زیر یک ماه بصورت مستمر در حال انجام است و برنامه غربالگری بینایی ویژه کودکان سه تا شش سال نیز تا کنون در روزهای پنجشنبه انجام می‌شده که هم اکنون تا آخر مرداد ماه به دلیل تعطیلی ادارات در روزهای پنج شنبه، به دوشنبه‌ها موکول شده و از ابتدای شهریور ماه همچون در روزهای پنج شنبه به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح موفق غربالگری بینایی از ۳۵ سال قبل تاکنون در بهزیستی، اضافه کرد: سن طلایی تشخیص تنبلی چشم به عنوان مقدمه نابینایی، زیر شش سال و قابل درمان است.

متقی‌نژاد با یادآوری سه هزار و ۸۰۳ مورد غربالگری شنوایی نوزادان در راستای پیشگیری از معلولیت شنوایی طی یکسال اخیر، ادامه داد: در این مدت، ۱۳ هزار و ۲۰۴ مورد غربالگری بینایی انجام شده است.

رییس اداره بهزیستی کاشان خاطر نشان کرد: یک مرکز فعال خصوصی ژنتیک زیر نظر این نهاد فعالیت دارد که در یکسال اخیر ۱۰۶ مورد مراجعه داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تصمیم برای مشاوره به زوجین در آستانه طلاق یکطرفه یا توافقی که باید در پنج نشست و مدت ۴۵ روز انجام شود، گفت: هشت درصد برگشت از طلاق در این سامانه ثبت شده است.
 

کد خبر 40883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد