سفر پرثمر مدیران بهزیستی خراسان رضوی به شهرستان زبرخان

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، معاون پشتیبانی و منابع انسانی، معاون اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی این نهاد، مدیر روابط عمومی و مشاور اجرایی مدیر کل، در سفر یک روزه به شهرستان زبرخان از چند مرکز تحت نظارت بهزیستی در این شهرستان بازدید و با مسؤولان این شهرستان دیدار و گفتگو کردند

به گزارش خبرنگار ما، این سفر با دیدار مدیر کل با کارکنان بهزیستی زبرخان آغاز گردید که طی آن، کارکنان بهزیستی زبرخان، مشکلات و مسائل کاری، اداری و مباحث مرتبط با امور مددجویان را مطرح کردند و مدیر کل و معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی، ضمن پاسخگویی به خواسته‌های کارکنان، دیدگاه‌های خود پیرامون بهزیستی شهرستان و چشم‌انداز آتی را بیان کردند.

درخواست تأسیس اورژانس اجتماعی

در ابتدای این دیدار، رئیس بهزیستی شهرستان زبرخان گفت: شهرستان زبرخان حدود ۱۴۰۰ پرونده فعال دارد و تعدادی از مددجویان نیز پشت نوبت خدمات می‌باشند.

ام‌البنین سادات پورموسوی افزود: ظرفیت‌های مشارکت و ورود بخش غیر دولتی به فعالیت‌های بهزیستی در شهرستان زبرخان بسیار زیاد است و ما آمادگی داریم با موافقت ستاد استان، این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.

وی همچنین از شهرک صنعتی بزرگ خیام به عنوان یک ظرفیت ا قتصادی بالقوه یاد کرد و گفت: شهرستان زبرخان چهار شهر بزرگ دارد که ائمه جمعه، شوراهای شهر جداگانه دارند و زمینه‌ی بسیار مناسبی برای ارتقای جایگاه اجتماعی بهزیستی در این شهرها فراهم می‌باشد.

وی با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی شهرستان گفت: مطالبات مسؤولان شهرستان در خصوص مسئله‌ی آسیب‌ها زیاد است و زمینه برای ایجاد و تأسیس اورژانس اجتماعی در شهرستان فراهم است.

وی با اشاره به تعامل خوب بهزیستی با سایر نهادهای شهرستان گفت: خوشبختانه شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در شهرستان با کمک دادستان تشکیل داده‌ایم که بهزیستی دبیر آن می‌باشد و در همین زمینه برنامه‌هایی برای مشاوره، آموزش، فرهنگ‌سازی و رفع و رجوع بحران‌های خانوادگی و کاهش طلاق اجرایی شده است.

وی گفت: با اخلاص و به صورت جهادی کار کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم وظایف محوله را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

سپس، کارکنان و کارشناسان بهزیستی زبرخان، مشکلات و کمبودهای اداری در زمینه نیروی انسانی، سیستم‌های رایانه‌ای، مشکلات عمرانی و امنیت و ایمنی اداره را مطرح کردند و در زمینه‌ی مددجویان نیز توضیحاتی دادند.

سفر پرثمر مدیران بهزیستی خراسان رضوی به شهرستان زبرخان

اتفاق مبارک در هفته ولایت

در ادامه جلسه مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به هفته‌ی ولایت گفت: اتفاق بسیار مبارکی است که در هفته ولایت به شهر قدمگاه حضرت امام رضا(ع) آمده‌ایم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.

دکتر مسعود فیروزی افزود: در حدیث مبارک سلسله الذهب، خداوند می‌فرماید توحید حصن و محوطه امن است و هر کس داخل این محدوده شود امنیت و برکت دارد.

وی خاطر نشان کرد: داخل شدن در توحید، تنها به حرف نیست بلکه اخلاص و عمل صالح است که انسان را در حصن توحید قرار می‌دهد که همه‌ی خدمت‌گزاران بهزیستی از جمله‌ی این افراد هستند که در حصن توحید هستند.

وی سپس به منشور مدیریتی بهزیستی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: عدالت‌محوری و ارتقای جایگاه بهزیستی، دو رکن این منشور هستند که هم در بیرون سازمان و هم در درون جامعه هدف و بین کارکنان موضوعیت دارند و معنا می‌شوند.

وی گفت: عدالت‌محوری در درون سازمان و در جامعه هدف این است که امکانات و امتیازات بر اساس نیاز افراد و استحقاق آنان توزیع شود و نزدیکی یا فاصله از مدیران و مسؤولان، تأثیری در این موضوع نداشته باشد.

وی همچنین از تدوین شاخص‌های نیروی انسانی در ستاد بهزیستی استان یاد کرد و گفت: پس از تدوین شاخص‌ها مشخص خواهد شد که کدام شهرستان، نیروی انسانی کم دارد و کدام شهرستان از منابع بیشتری برخوردار است که به این مسائل رسیدگی می‌کنیم و نیازها و شرایط را در نظر می‌گیریم.

می‌خواهیم سرمایه اجتماعی بهزیستی را بالاتر ببریم

مدیر کل بهزیستی با اشاره به وضعیت شهرستان زبرخان گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از تأسیس بهزیستی در این شهرستان نگذشته، مسؤولیت شما در معرفی بهزیستی و شناساندن آن به مسؤولان و مردم منطقه، سنگین‌تر است و باید جایگاه و منزلت بهزیستی را در نزد همگان ارتقا بخشید و البته، شرط اول این امر آن است که به وظایف خود به درستی عمل کنیم و کارهای بهزیستی را به نحو احسن انجام دهیم تا سرمایه‌ی اجتماعی بهزیستی را بالا ببریم.

وی همچنین با بیان اینکه شهرهای مختلف شهرستان، ظرفیت‌های خوبی برای معرفی بهزیستی ایجاد می‌کند گفت: باید از ظرفیت ائمه جمعه و شوراهای شهر و روستا برای بیان هر چه بهتر فعالیت‌های بهزیستی بهره‌مند شوید.

وی با اشاره به مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی گفت: مراکز مثبت زندگی که شما یک واحد آن را در زبرخان راه‌اندازی کرده‌اید در واقع یک بهزیستی کوچک شده می‌باشند که تمام وظایف بهزیستی را انجام می‌دهند و می‌توانند بخش زیادی از بار سنگین بهزیستی را بر دوش بگیرند که نظارت بر آنها نیز به عهده بهزیستی است.

وی به رئیس بهزیستی شهرستان توصیه کرد که یک مرکز آموزشی روزانه چند معلولیتی در شهرستان تأسیس کند تا به نیازهای آموزشی، درمانی، فرهنگی و مهارتی مددجویان در گروه‌های مختلف دارای معلولیت، رسیدگی شود.

وی همچنین گفت: با توجه به وضعیت جمیتی شهرستان و معیارهای سازمان بهزیستی برای تأسیس اورژانس اجتماعی، موضوع را پیگیری می‌کنیم.

سفر پرثمر مدیران بهزیستی خراسان رضوی به شهرستان زبرخان

کمبودها برطرف می‌شود

در ادامه این نشست، معاون پشتیبانی بهزیستی خراسان رضوی در زمینه نیازهای مطرح شده از سوی رئیس و کارکنان بهزیستی شهرستان زبرخان گفت: یک دستگاه ماشین دولتی به شما تحویل می‌شود که بخشی از نیاز به وسیله نقلیه را مرتفع کند و همچنین یک نیروی تحصیل‌کرده به‌زودی به شهرستان خواهد آمد.

محسن توحیدی مقدم در خصوص مباحث عمرانی، سیستم‌های رایانه‌ای، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارشناس و وضعیت اداری، وعده کرد که در حدود مقدورات و امکانات، مساعدت داشته باشد.

اهدای زمین برای مسکن مددجویان از سوی شهرداری

همچنین مدیر کل بهزیستی در دیدار با شهردار قدمگاه گفت: از همکاری شهرداری و شورای شهر قدمگاه با بهزیستی تشکر می‌کنیم و بسیار خوشحال هستیم که مسؤولان شهرستان، اهمیت بهزیستی را دریافته و در رفع نیازهای مددجویان ما تلاش می‌کنند.

دکتر مسعود فیروزی گفت: ساختمان اداری بهزیستی زبرخان را در دستور کار قرار می‌دهیم و با همکاری شهرداری زبرخان، این امر را اجرایی می‌کنیم.

شهردار زبرخان در این دیدار با تأکید بر اهمیت اجتماعی بهزیستی گفت: هر قدمی که برای ارتقای بهزیستی لازم باشد برمی‌داریم و به مددجویان این نهاد کمک می‌کنیم.

حمید عباسی مود از اهدای یک قطعه زمین سیصد متر مربعی در یک منطقه‌ی خوب شهر به مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: این زمین در حال حاضر یک میلیارد تومان ارزش دارد.

وی همچنین گفت: ما آمادگی داریم که تعدادی از مددجویان شما را در این زمینه به صورت مجتمع، اسکان دهیم و پروانه ساختمانی رایگان به تعداد ۶ تا ۹ واحد در این مجموعه صادر می‌کنیم.

بهزیستی قوی شود آسیب‌ها کاهش می‌یابد

وی همچنین از مساعدت شهرداری قدمگاه با بهزیستی زبرخان در زمینه احداث ساختمان اداری و صدور پروانه و مجوزهای لازم خبر داد و گفت: هر چه بهزیستی قوی‌تر و پایدارتر باشد آسیب‌ها و مشکلات جامعه و جرایم ناشی از اعتیاد و آسیب، کمتر خواهد بود.

وی تأکید کرد: هر خدمتی از دست ما ساخته باشد برای بهزیستی انجام می‌دهیم چون بعد از رضای خدا به وضعیت مددجویان این سازمان آگاهی داریم و می‌دانیم که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

دکتر فیروزی در این دیدار از شهرداری قدمگاه تشکر کرد و گفت: با مساعدت شما طی روزهای آینده، مقدمات ساخت این واحدها و همچنین احداث ساختمان اداری بهزیستی را فراهم خواهیم کرد تا شهرداری مسیرش برای مساعدت هموار گردد.

وی گفت: خدمت به مددجویان بهزیستی، لطفی است که خدا برای اشخاص لایق و شایسته قرار می‌دهد و اگر کسی قسمت و نصیبش، خدمت به این افراد نباشد، این امکان را پیدا نمی‌کنند که در ردیف خادمان این مددجویان قرار گیرند.

سفر پرثمر مدیران بهزیستی خراسان رضوی به شهرستان زبرخان

هیچ سازمانی چنین شبکه‌ی گسترده‌ای ندارد

در بخش بعدی سفر، مدیر کل بهزیستی و هیأت همراه به یک مرکز مثبت زندگی که در ساختمانی مسکونی و دارای امکانات مناسب در قدمگاه دایر شده رفتند.

در این بازدید، مدیر کل بهزیستی ضمن تأکید بر جایگاه و اهمیت مراکز مثبت زندگی گفت: باید کار تخصصی و فعالیت محسوس توانمندسازی در مراکز باشد و صرفا به قبول پرونده و بازدید منزل بسنده نشود.

دکتر فیروزی مراکز مثبت را به بهزیستی در دل بهزیستی تشبیه کرد و گفت: تمام وظایف و کارکردهای بهزیستی در همه بخش‌ها به تدریج به مراکز مثبت واگذار می‌شود و به همین جهت باید نیروهای تخصصی خود را افزایش داده و آموزش‌های تخصصی نیز به آنان در زمینه‌های مختلف داده شود تا آماده‌ی فعالیت‌های مؤثر و مفید باشند.

وی به وجود ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هیچ تشکیلاتی در هیچ سازمانی مانند این شبکه گسترده‌ی مردمی در سراسر کشور وجود ندارد و سازمان بهزیستی برای این شبکه‌ی ملی، هزینه‌های زیادی انجام داده تا این کار را به ثمر رسانده است.

همچنین مدیر مرکز مثبت زندگی قدمگاه گفت: تمام منازل ۶۳۰ مددجویی را که پرونده‌هایش به ما واگذار گردید بازدید کردیم و گزارش مددکاری از همه‌ی آنها تهیه شد.

اقدس شکوهمند گفت: تعدادی از پرونده‌ها را به بهزیستی ارجاع دادیم و در حال حاضر حدود ۴۹۵ پرونده فعال داریم که امیدواریم کارمزد اقدامات انجام شده به مرکز پرداخت گردد که بتوانیم هزینه‌ها را تأمین نماییم.

ضرورت توجه بیشتر به مناسب‌سازی

دیدار با فرماندار شهرستان زبرخان، قدم بعدی این سفر بود. در این دیدار، مدیر کل بهزیستی ضمن تشکر از مسؤولان شهرستان و بخصوص فرماندار برای حل مشکلات بهزیستی و مددجویان این نهاد گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های زیادی در شهرستان وجود دارد و باعث مسرت و خوشوقتی ماست که مسؤولان شهرستان نیز همه دغدغه‌مند مددجویان بهزیستی هستند و برای معیشت و رفاه این عزیزان تلاش می‌کنند.

دکتر مسعود فیروزی با تأکید بر زائرپذیری قدمگاه امام رضا و گردشگری بودن شهرستان گفت: وجود سالانه ۴ میلیون گردشگر که جامعه هدف بهزیستی و بخصوص افراد دارای معلولیت را نیز در برمی‌گیرد، ضرورت توجه بیشتر به بحث مناسب‌سازی را مطرح می‌کند که باید از سوی مسؤولان مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار زبرخان نیز در این دیدار با اشاره به عملکرد رئیس بهزیستی شهرستان گفت: ایشان با وجود اینکه مدت زیادی نیست مسؤولیت دارد عملکرد خوبی داشته و با تمام محدودیت‌هایی که از نظر نیروی انسانی و محیطی دارد با کمک همکارانش، خدمات زیادی در شهرستان داشته است که جای تشکر دارد.

یحیی سلیمانی گفت: ما در هر قسمت بتوانیم از خانواده بهزیستی حمایت می‌کنیم و مشکلات آنها را نیز پیگیری میکنیم.

وی ادامه داد: اینجا شهرستانی با زمینه‌های کشاورزی و صنعتی است و لذا امکانات ویژه‌ای نیاز دارد چون مطالبات مردم فراتر از وضعیت فعلی شهرستان است.

معاون پشتیبانی بهزیستی نیز در این دیدار با اشاره به مدت استقرار اداره بهزیستی در شهرستان گفت: ظرف این شش ماه به خاطر خاص بودن شهرستان، امکانات خوبی برای بهزیستی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم که در اعتبارات سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی برای این شهرستان رقم بخورد.

محسن توحیدی مقدم در خصوص چارت تشکیلاتی بهزیستی زبرخان گفت: منتظر پاسخ سازمان هستیم و در این زمینه اقدامات لازم انجام شده که امیدواریم طی ماه‌های آینده این امر میسر شود.

۴ میلیارد تومان وام برای کارفرمایان

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به بحث اشتغال مددجویان گفت: اولین نیاز مددجویان مسکن و دومین اولویت آنها اشتغال است.

حمیده محدث گفت: در زمینه اشتغال با توجه به وضعیت شهرک صنعتی خیام، امیدواریم بحث کارفرمایی دنبال شود و مشوق‌های بهزیستی برای کارفرمایان برای آنها توجیه و تبیین گردد.

وی افزود: امسال علاوه بر تسهیلات اشتغالی تا سقف ۴ میلیارد تومان برای کارفرمایان، حق بیمه کارفرمایی و نیز جبران کارآیی هم برای کارآفرینانی که مددجویان ما را به کارگیری کنند پرداخت می‌شود.

وی همچنین از فرماندار شهرستان خواست در زمینه اشتغال مددجویان، بانک‌ها توجیه شوند که همکاری و مساعدت بیشتری در زمینه تضامین بانکی داشته باشند.

فرماندار زبرخان نیز در این زمینه گفت: در کارگروه اشتغال شهرستان، رئیس بهزیستی این موارد را پیگیری کند و ما هم تلاش می‌کنیم مشکلات مددجویان را مرتفع کنیم.

سفر پرثمر مدیران بهزیستی خراسان رضوی به شهرستان زبرخان

۱۲ واحد مسکونی برای ۱۲ خانواده دو معلولی در خرو

در مراسم کلنگ‌زنی ۱۲ واحد مسکن مددجویی که در شهرستان زبرخان و در شهر خرو انجام شد، همه‌ی مسؤولان شهر خرو و شهرستان زبرخان حضور داشتند و بر رفع نیازهای مددجویان بهزیستی تأکید کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این مراسم گفت: مسؤولان شهرستان و از جمله دادستان زبرخان، پیگیری زیادی داشتند و ما هم رایزنی‌های مفصلی با مسؤولان مرتبط در استان انجام دادیم.

عبدالمجید نژاد صفوی افزود: این زمین به مددجویان بهزیستی اهدا می‌شود و امیدواریم مسؤولان شهرستان در زمینه امکانات و احداث این واحدها همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه راه و شهرسازی برای طراحی مجموعه نیز نظارت لازم را خواهد داشت گفت: امیدواریم سازمان خدماتی، تلاش بیشتری برای تأمین امتیازات و امکانات این واحدها داشته باشند.

امام جمعه خرو نیز در این مراسم با تأکید بر هفته ولایت گفت: این واحدها، تلاشی برای کاهش آلام و دردهای خانواده‌های دو معلولی است.

محمد برزو افزود: این خانواده‌ها مشکلات زیادی دارند و تأکید مقام معظم رهبری است که همه سازمان‌ها با کمک هم به این خانواده‌ها یاری برسانند.

همچنین دادستان و فرماندار شهرستان نیز اقدام بهزیستی و راه و شهرسازی استان و همچنین شورای شهر و شهرداری خرو را مورد تأکید قرار دادند و از مسؤولان این نهادها تشکر کردند.

همچنین شهرداری خرو در زمینه تأمین ماشین آلات ساختمانی و پی کنی این مجموعه به صورت رایگان قول مساعد داد.

شایان ذکر است شهرستان زبرخان در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده و بیش از یکهزار و صد کیلومتر وسعت دارد.

این شهرستان چهار شهر اسحاق‌آباد، خرو، درود و قدمگاه را در خود جای داده و شهر قدمگاه به عنوان مرکز شهرستان معرفی شده است.

حدود شش ماه از استقرار بهزیستی در این شهرستان می‌گذرد.

کد خبر 40831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد