در رسانه | گناباد | ۳۴۱ کودک دارای آسیب شنوایی در گناباد شناسایی شدند

رییس بهزیستی‌ شهرستان گناباد گفت: ۱۷ هزار کودک از ابتدای طرح غربالگری شنوایی کودکان از سال ۱۳۷۸ تاکنون در شهرستان گناباد معاینه و ۳۴۱ کودک دارای انواع آسیبهای شنوایی از قبیل عفونت گوش و یا افت شنوایی در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

علی آراسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که کودکان و نوزادان کم شنوا با اجرای طرحهای غربالگری شنوایی به موقع شناسایی و تشخیص داده نشوند زمان طلایی برای یادگیری زبان و گفتار برای آنان از دست می رود و علاوه بر مشکل شنیداری تنگناهای گفتاری و یادگیری نیز گریبانگیر آنها می‌شود.

وی ادامه داد: این کودکان چون صدای اطراف را به خوبی نمی‌شنوند مشکل تکلم داشته و نمی تواند به راحتی با جامعه و اطرافیان ارتباط برقرار کنند و تشخیص به موقع و انجام اقدام موثر درمانی برای کم شنوایان باعث خواهد شد تا از مشکلات گفتاری و تکلم آنها جلوگیری شده و این بار روانی و اجتماعی از دوش خانواده ها برداشته شود.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: این طرح موجب کاهش آسیب‌های شنوایی کودکان می  شود و کودکان کم شنوا به مراکز درمانی استان خراسان رضوی برای جهت کاشت حلزون معرفی می‌ شوند.

آراسته افزود: غربالگری شنوایی موجب ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی می شود و هدف غربالگری شنوایی، تشخیص و مداخله درست و به موقع شنوایی نوزادان و شیر خواران به منظور کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام و طراحی شده است و اگر شناسایی کم شنوایان از سنین پایین آغاز شود امکان درمان و برگشت شنوایی آنان وجود خواهد داشت و چنانچه فرایند زمانی غربالگری و شناسایی طولانی شود امکان درمان وجود ندارد.

وی ادامه داد:در سال ۱۳۹۵ از هر هزار و ۵۰۶ نفر کودک معاینه شده در این شهرستان ۱۱ نفر مشکل کم شنوایی داشتند اما در سال ۱۳۹۶ با غربالگری از هزار و ۶۱۱ نفر تنها ۱۸ کودک و در سال گذشته با غربالگری از هزار و ۱۷۳ نفر فقط  ۹ کودک دارای کاهش شنوایی بودند.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: متخصصان مراکز توانبخشی تحت پوشش اداره بهزیستی گناباد بعد از معاینه و شناسایی کودکان کم شنوا کار درمان این افراد را برعهده می‌گیرند.

آراسته افزود: در سالهای اخیر روز به روز توجه بیشتری به غربالگری شنوایی معطوف شده و از غربالگری های مهم دوران نوزادی  تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: از هر هزار کودک در کشور یک کودک کم شنوا و یک کودک نیز ناشنوای عمیق است.

پنج هزار و ۵۰۰ مددجو زیرپوشش خدمات بهزیستی گناباد قرار دارند و ۱۳ مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.   

کد خبر 40773

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد