شرایط خانوادگی در تسریع گرایش افراد به مصرف موادمخدر موثر است

کارشناس مسئول درمان اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان تهران عنوان کرد: شرایط خانوادگی در تسریع گرایش افراد به مصرف موادمخدر موثر است و توانمند شدن و آگاهی ‌بخشی به خانواده‌ها و جوانان در پیشگیری و کاهش این معضل اجتماعی نقش مهمی دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتگو، داریوش تقی زاده، کارشناس مسئول درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد روند صعودی استفاده جوانان از مواد مخدر گفت: متاسفانه امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود در جامه ارتباط والدین با فرزندان کم شده است و مدیریت در خانواده‌ها دچار مشکل شده است.

وی افزود: برخی نگرش‌ها مانند اینکه مصرف گل یا حشیش اعتیاد نمی‌آورد، و خانواده‌های تحصیلکرده دچار اعتیاد نمی‌شوند، یا فرزندان ما در منطقه کم خطر زندگی می‌کنند دچار اعتیاد نمی‌شوند و ... باورهای غلطی است که آثار زیان بار زیادی در پی خواهد داشت.

تقی زاده اظهار داشت: یکی از راه‌های پیشگیری از اعتیاد این است که خانواده‌ها نسبت به اثرات منفی مواد مخدر آگاهی داشته باشند.

این کارشناس مسئول یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد را آگاه سازی خانواده‌ها و جوانان از طریق برگزاری کارگاز رسانه‌ای گل و شیشه، برگزاری آموزش‌های آنلاین در فضای مجازی و کارگاه‌های آموزشی و... عنوان کردو بیان داشت: در حال حاضر ۴۰ مرکز و موسسه در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

کارشناس مسئول درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه گفت: در سال ۸۲ حدود ۲۵۰ معتاد متجاهر در سطح تهران وجود داشت گفت: متاسفانه امروز با روند صعودی استفاده از مواد مخدر ۲۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۲۲ هزار و ۲۲۲ معتاد متجاهر در استان شناسایی شد که ۱۸ هزار و نفر از آنها در مراکز بهزیستی تحت درمان قرار گرفتند بیان داشت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا و مشکلات ساماندهی و نیازهای بهداشتی ۱۱ هزار معتاد متجاهر از سطح استان تهران جمع آوری شدند که ۸ زار و ۷۰۰ نفر از این معتادان تحت درمان مراکز قرار گرفتند.

تقی زاده با اشاره به اقدامات بهزیستی در نگهداری از معتادان گفت: ۱۸۰ مرکز سرپایی، ۱۷۰ مرکز اقامتی بهبودی، ۲۹ مرکز کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و ۱۲ مرکز ماده شانزده، به معتادان در استان تهران خدمات مراقبتی و نگه داری ارائه می‌دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه اعتیاد متولی مشخصی در کشور ندارد و ستاد مبارزه با مواد مخدر کارایی لازم را نداشته و در هماهنگ کردن دستگاه‌ها عملکرد موفقی نداشته بیان داشت: برنامه ریزی بلند مدت ۱۵ ساله مبارزه و کاهش مصرف موادمخدر مانند کشورهای رومانی و هلندو اولویت قرار دادن پیشگیری بر درمان و ایجاد هماهنگی در شیوه‌های درمان را از راهکارهای مبارزه با این معضل اجتماعی برشمرد.

کد خبر 40756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد