شهر تهران| کاهش آمار زنان آسیب دیده در خانه‌های امن به دلیل شیوع کرونا

معاون امور اجتماعی بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه در مجموع روزانه حدود ۱۵ تماس در موضوعات مختلف با سامانه ۱۲۳ برقرار شده است، گفت: مواردی که در خصوص خودکشی در سال ۹۹ به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع داده می‌شود ۴۳۰ مورد بوده که به طور میانگین روزانه حدود یک الی دو تماس در این خصوص برقرار شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، حمید نریمانی درباره اقدامات اورژانس اجتماعی گفت: در سال ۹۹ مجموع خدماتی که توسط اورژانس اجتماعی به صورت تیم‌های سیار ارائه شده، ۴۶۳۹ مورد بوده است که از این تعداد بیشترین مورد مربوط به کودک آزاری است که در این خصوص همکاران ما بر حسب گزارش ارائه شده به منظور پیگیری ۲۲۸۹ مورد به موقعیت مراجعه می‌کنند و با پیگیری‌های تخصصی برخی از این افراد بر اساس روال اداری و دریافت حکم قضایی پذیرش می‌شوند و برخی دیگر نیز با اقدامات مداخله در بحران که برای آن‌ها انجام می‌شود، مشکل شان برطرف می شود.

وی ادامه داد: دومین موردی که بیشترین تماس ثبت شده را داشته، مربوط به خودکشی بوده است؛ یعنی تماس‌هایی بوده است که در خصوص خودکشی به ما اطلاع داده شده است. برخی از تماس‌هایی که در این زمینه با واحد اورژانس برقرار می‌شود با توجه به اینکه مربوط به افکار خودکشی است، مشاوره دریافت می‌کنند و در برخی موارد نیاز به مداخله‌ی حضوری بوده است و همکاران ما با حضور در محل و پیگیری‌های تخصصی به حل موضوع پرداختند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی شهر تهران تصریح کرد: در واقع مواردی که در خصوص خودکشی به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع داده می‌شود ۴۳۰ مورد بوده که به طور میانگین روزانه حدود یک الی دو تماس در این خصوص برقرار شده است. سومین مورد پرتکرار در فعالیت اورژانس اجتماعی همسرآزاری بوده است.

نریمانی در این باره گفت: مواردی که در خصوص همسرآزاری به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع داده می‌شود ۲۳۴ مورد است. به طور میانگین در سال گذشته در مجموع روزانه حدود ۱۵ تماس در موضوعات مختلف با سامانه ۱۲۳ برقرار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات اورژانس اجتماعی در ایام کرونا نسبت به قبل از شیوع کرونا افزایش داشته است، تصریح کرد: مجموع خدمات سیاری که ما در سال ۹۹ توسط اورژانس اجتماعی ارائه کرده‌ایم به نسبت سال ۹۸ حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این افزایش در همه دسته‌بندی‌های مشخصی که به سامانه ۱۲۳ اطلاع داده می‌شود نبوده است، بلکه در مواردی شاهد این افزایش بوده‌ایم؛ به طور مثال در بحث کودک آزاری، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نداشته‌ایم اما آمار مربوط به خودکشی و همسرآزاری در سال ۹۹ افزایش داشته است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه بخشی از این افزایش تماس‌ها به دلیل شناخت بیشتر جامعه نسبت به اورژانس اجتماعی می‌باشد، بیان داشت: سایر موارد نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و حتی در برخی موارد کاهش هم شاهد کاهش تماس‌ها بوده‌ایم.

نریمانی همچنین درباره مراکز خانه‌ی امن گفت: در شهر تهران یک خانه امن و در استان تهران ۳ خانه امن داریم. در سال ۹۸، حدود ۲۲۲ نفر در خانه‌ امن حضور داشتند. در سال ۹۹، این تعداد به ۸۵ نفر رسیده است که بخشی از این کاهش به دلیل شرایط کرونا است به این معنی که در این ایام با پیگیری‌های تخصصی و مددکاری تلاش در جهت رفع مشکل قبل از پذیرش افراد بوده است. از سوی دیگر با توجه اینکه در این مراکز افراد در کنار هم نگهداری می‌شوند و خطر بروز کرونا وجود داشته‌است، آمار حضور در خانه امن پایین آمده است.  

وی ادامه داد: در حدود ۳ ماه خانه امن شهر تهران به دلیل پاره‌ای از مشکلات پذیرش نداشته است، و پس از آن روند پذیرش در خانه امن طبق روال عادی انجام گرفته است.

کد خبر 40753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد