شهرری| هرسال در  مرکز شهید هاشمی نژاد اقدام به توزیع قربانی می‌کنیم

مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد کهریزک، سالها است که به دلیل مناقشات سازمان‌های اوقاف و بهزیستی بر سر تولیت این مرکز، متروکه شده و مردم این منطقه از خدمات درمانی محروم هستند و اکنون توزیع نذورات قربانی در روز عید قربان موجب ازسرگیری این مناقشات شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد کهریزک به عنوان تنها مرکز درمانی این بخش، توسط خانم فخرالدوله در دوره قاجار با نیت مریض‌خانه و خدمات عامه وقف شده است و حسب‌نظر واقف مقرر شده بود که از سال ۱۲۹۹ برای درمان و نگهداری بیماران بومی استفاده شود.

اما سازمان بهزیستی ادعا دارد که این مرکز به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی و با هدف نگهداری از معلولان تأسیس شده، بنابراین با وجود گذشت بیش از یک قرن، به نیت حسنه واقف عمل نشده و ظرفیت وقف شده به استفاده مورد نظر واقف نرسیده است.

طی سال‌های گذشته به دلیل مناقشات سازمان‌های اوقاف و بهزیستی بر سر تولیت مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد کهریزک، مردم این منطقه از خدمات درمانی محروم هستند و این مرکز که متروکه و طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری پلمب شده است، هیچ بهره‌وری ندارد و پیگیری قضایی برای تعیین تکلیف این مجموعه یک هکتاری ادامه دارد.

امروز در آستانه عید قربان، بار دیگر مناقشه بر سر تولیت این مجموعه از سر گرفته شد زیرا بهزیستی خود را مالک این مجموعه دانسته و قصد دارد برای دریافت نذورات قربانی از این مرکز استفاده کند اما مجموعه حاکمیتی بخش کهریزک، بهزیستی را فاقد مجوز برای این کار دانسته و به دلیل شرایط کرونایی، امورات ذبح دام عید قربان را به کشتارگاه‌های دارای مجوز محول کرده است ضمن آنکه طبق نیت واقف، سازمان اوقاف را به عنوان تولیت این مجموعه می‌داند.  

مرکز درمانی نباید به عنوان کشتارگاه استفاده شود

امین بابایی بخشدار کهریزک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به اظهارات مدیر بهزیستی شهرستان ری درخصوص پلمب مرکز شهید هاشمی نژاد اظهار کرد: مرکز شهید هاشمی نژاد کهریزک براساس نیت واقف باید به عنوان مریض خانه به مردم کهریزک خدمات درمانی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه متولی این مجموعه، سازمان اوقاف است، گفت: در ادوار گذشته، جلساتی با حضور مجمع نمایندگان تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری تشکیل شده و پیگیری حقوقی در حال انجام است.

بخشدار کهریزک ادامه داد: پیگیر مطالبات مردم کهریزک برای تحقق نیت واقف هستیم اما بهزیستی با نگاه تک بعدی و یک طرفه منافع خود را دنبال می‌کند و برخلاف نیت واقف و استفتائیه مقام معظم رهبری، موضوع اجرای طرح خدمات درمانی را در این مجموعه دایر نکرده و به دنبال اهداف خود صرفا در حوزه معلولان است.

بابایی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های شهرستان اجازه نخواهد داد که کهریزک حیات خلوت اقدامات بسیاری از مدیران سطوح بالا باشد، تصریح کرد: در ادوار گذشته این مرکز درمانی برای نگهداری معلولان دایر بود که تجمعات مردمی و التهابات عمومی شدیدی ایجاد کرد و مسؤولان وقت، تصمیم به جمع آوری و تخلیه این مجموعه کردند و یک سری تصمیمات گرفته شد که محقق نشد و طی سال‌های گذشته این مجموعه متروکه است و هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه زیرساخت‌های توسعه این مرکز درمانی ضعیف است، مشکل فاضلاب دارد و نکات بهداشتی نیز رعایت نمی‌شد، شهرداری طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ اقدام به اخذ حکم پلمب مجموعه کرده بود و در حال حاضر این مجموعه هیچ بهره وری ندارد.

بخشدار کهریزک ضمن انتقاد از اینکه مجموعه درمانی نباید به مرکز نگهداری دام و کشتارگاه تبدیل شود، تاکید کرد: به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اعلام شده بود که هیچ‌گونه کشتار، ذبح و دریافت نذورات قربانی دام انجام نشود و در این راستا مجموعه حاکمیتی بخش، طی جلسات متوالی در قالب صورت‌جلسه تجمیعی موضوع را به بهزیستی اعلام کرد اما این سازمان هیچ تمکینی نکرد.

بابایی اضافه کرد: عدم تمکین بهزیستی باعث شد که جلوی این کار گرفته شود و اجازه ندهیم از این مرکز برای منافع گروه خاص بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه در روز عید قربان هیچ ممانعتی برای اجرای فرایند خدمات‌رسانی به محرومان جامعه، معلولان و خانواده بهزیستی نداریم، یادآور شد: بزرگترین مرکز نگهداری سالمندان کشور، سرای احسان و مرکز نگهداری معلولان ذهنی حرکتی فرزندان من در سطح بخش کهریزک قرار دارند و نذورات بسیاری از امور خیریه در این فضا انجام گرفته است.

بخشدار کهریزک بیان کرد: ۵ کشتارگاه مجاز در این منطقه کار خدمات دهی برای کشتار نذورات و قربانی‌ها را انجام دادند و مراکز دیگر از جمله مرکز درمانی شهید هاشمی نژاد مجوز ذبح و کشتار دام نداشتند و بهزیستی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغات و نصب بنر برای دریافت نذورات کرده بودند که برای ممانعت از تجمع و جلوگیری از شیوع کرونا، جلوی این کار گرفته شد.

بابایی در پایان با تاکید براینکه این مجموعه طبق نیت واقف باید به مرکز خدمات درمانی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باتوجه به موضوع حقوقی و پیگیری های ضمنی و نسبی، بهزیستی را مکلف کردیم که نیت واقف را محقق کند و در تعامل با اوقاف به نفع مردم منطقه همکاری کند اما هیچ تمکینی نکردند.

شهرداری کهریزک بنرهای اطلاع‌رسانی بهزیستی را جمع آوری کرد

محمد رضایی اصل مدیر بهزیستی شهرستان ری ضمن انتقاد از پلمب مرکز شهید هاشمی نژاد اظهار داشت: مرکز شهید هاشمی نژاد متعلق به سازمان بهزیستی، مکان شناخته شده‌ای است که در شهر کهریزک قرار دارد و در طول چهل سال گذشته نیکوکاران با این مرکز ارتباط داشته‌اند و در مناسبت‌های مختلف اقدام به اهدای گوشت قربانی و نذری برای توزیع بین نیازمندان و جامعه هدف در این منطقه کرده‌اند.

وی گفت: در آستانه عید سعید قربان، طبق رویه سال‌های گذشته و بر اساس مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های تاثیر گذار اجرایی برای جمع آوری نذورات و گوشت قربانی اطلاع رسانی مطلوب انجام داده بودیم، اما در کمال ناباوری، شهرداری کهریزک اقدام به نصب نیوجرسی بتنی در جلوی درب ورودی مرکز شهید هاشمی نژاد و جمع آوری بنرهای اطلاع‌رسانی کرد.

مدیر بهزیستی شهرستان ری خاطرنشان کرد: بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم از خدمات بهزیستی بخش کهریزک استفاده می‌کنند؛ لذا جای سوال دارد اینگونه اقدامات براساس چه اصلی و براساس کدام مکاتبه اداری انجام گرفته و تکلیف نیازمندان جامعه هدف بخش کهریزک چیست؟

مسؤولان و مدیران شهری در سطوح بالا، بخش کهریزک در جنوب شهرستان ری را تبدیل به حیاط خلوت پایتخت کرده و همواره معضلات تهران را به این منطقه انتقال داده‌اند اما در این شرایط کرونایی که نیاز به فضای درمانی و حتی یک تخت بیمارستانی بسیار احساس می‌شود، همت و تلاش جهادی فارغ از هر گونه نگاهی لازم است تا این مرکز برای استفاده و نیازهای درمانی مردم محروم جنوب پایتخت اختصاص داده شود و مناقشات چندین ساله اوقاف و بهزیستی پایان پذیرد.

کد خبر 40752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد