شهر تهران| افزایش چشمگیر قیمت تجهیزات معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی تهران با بیان اینکه قیمت تجهیزات معلولان افزایش چشمگیری داشته است، گفت: حدود ۵۶ درصد معلولان شهر تهران مستمری دریافت می‌کنند و حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی و معلولیت‌های شدید هم تغییر کرده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، فرزانه نیکرو، در پاسخ به اینکه «چرا معابر شهر تهران دسترسی مناسبی برای معلولان ندارند؟»، اظهار داشت: بهسازی مبلمان شهری نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار بهتر شده اگرچه هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. ما به عنوان دبیر اجرایی نوسازی معابر با شهرداری ها ارتباط مستقیم داریم.

وی افزود: طبق قانون حمایت از حقوق معلولین شهرداری ها موظف هستند معابر را برای معلولین بهسازی کنند. اینکار تا به امروز انجام شده ولی باز هم نیاز به کارهای بیشتری دارد. ما معمولا بر اینکار نظارت داریم و نامه نگاری‌های لازم هم انجام شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران افزود:بر اساس قانون ابلاغی به سازمان مهندسی طی دو سال اخیر در هر ساختمانی که برای ساخت مجو زمی گیرد و در هر معبر عمومی باید راه‌های قابل دسترسی را برای معلولان ایجاد شود.

نیکرو در واکنش به قطعی بیمه تکمیلی و حتی بیمه سلامت برای معلولان، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مددجویان بیمه پایه داشتند که تمدید هم شده است. حدود ۳ سال است که بیمه تکمیلی نداریم. به دلیل عدم تامین منابع مالی قادر به تمدید بیمه تکمیلی برای مددجویان نبوده‌ایم.

وی ابراز داشت:حداقل دریافتی مددجویان ضایعات مغزی نخاعی در سال ۱۴۰۰ افزایش خوبی داشته است. حدود ۵۶ درصد معلولان شهر تهران مستمری دریافت می‌کنند و حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی و معلولیت‌های شدید هم تغییر کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران در توضیح اینکه استفاده از اماکن ورزشی باید برای معلولان رایگان باشد یا خیر؟ گفت: شهرداری‌ها معمولا تسهیلاتی را برای معلولان در نظر می‌گیرند؛ به عنوان مثال تخفیف‌هایی برای آنها در استفاده از تجهیزات اماکن ورزشی در نظرگرفته شده است. اما من جایی نخوانده ام که استفاده معلولان از امکانات ورزشی باید کاملا رایگان باشد.

نیکرو با تاکید بر اینکه کار در بهزیستی حتی از کار در معدن هم سخت تر است، گفت: کار ما از لحاظ روحی بسیار سخت تر از کار در معدن است. ما عاشقانه کار می کنیم ولی در جاهایی که کمبود وجود دارد دست ما بسته است. در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی افتاده و ما امیدواریم کمک هزینه‌ها هرچه بیشتر شود تا بتوانیم کمک بیشتری به جامعه هدف داشته باشیم.

وی افزود:متاسفانه با افزایش تورم قیمت تجهیزات مورد استفاده معلولان چون بعضا وارداتی هستند با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند. قیمت یک ویلچر حداقل ۳ برابر شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی تهران متذکر شد: در سال گذشته برخی از تجهیزات به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفت و برخی هم کمک هزینه خرید دریافت کردند. تا حد امکان، مبلغی به افرادی که خودشان تجهیزات را تهیه کرده‌اند هم عودت داده شده است.

کد خبر 40750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد