اردکان | سرعت‌بخشی خدمت‌رسانی به مددجویان بهزیستی با ایجاد مراکز مثبت زندگی

رئیس بهزیستی اردکان با اشاره به ایجاد مراکز مثبت زندگی به عنوان خدمت نوین سازمان بهزیستی، گفت: ایجاد این مراکز روند خدمات رسانی به مددجویان تحت پوشش را سرعت می‌بخشد.

«امیر ولی عضدزاده» در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تشکیل سازمان بهزیستی برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بهزیستی (۲۲–29 تیرماه)، شعار سالجاری سازمان بهزیستی را «بهزیستی در گام دوّم؛ هوشمندسازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده» بیان کرد و افزود: بهزیستی، مجموعه‌ای هماهنگ از برنامه‌ها و فعالیت‏‌هایی است که برای بهبود زندگی آحاد افراد جامعه و به ویژه گروه‏‌های آسیب‏‌پذیر جامعه، انجام می‌شود.

وی سازمان بهزیستی را سازمانی متخصص، دانش مدار و پاسخگو دانست که پا به پای مردم و همراه با رشد و تکامل آنان خدمات متنوع و گوناگونی را با رویکرد پیشگیری، حمایتی، توانبخشی و اجتماعی به آحاد جامعه ارائه می دهد.

عضدزاده تصریح کرد: در شرایط حاضر مسئله‌ای که باید بسیار در جامعه مورد توجه قرار گیرد آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه ما را تهدید می‌کند.

این مسئول افزود: باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکاری مناسب ارائه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلا به این آسیب ها مصون نگه داریم؛ بر همین اساس امروز باید آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد، خشونت های خانگی و غیر خانگی، خودکشی، فرار از منزل و سایر موارد را مدّ نظر داشت و با شناخت دلایل پیدایش آنها، این آسیب‌ها را محدود و کنترل کنیم.

وی عنوان کرد: بیشترین فعالیت بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان، تامین مسکن برای افراد تحت پوشش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، معلولیت‌ها و اعتیاد با تاکید بر جلب مشارکت های مردمی است.

رئیس بهزیستی اردکان ضمن ارائه گزارش عملکرد بهزیستی در سال ۹۹، گفت: در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده از سوی سازمان بهزیستی کشور و با توجه به تعطیلی مهدهای کودک در پایگاه‌های دائم سنجش بینایی یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان ۳ تا ۶ ساله شهرستان در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۲۳ نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماریهای چشمی شناسایی و برای پیشگیری و درمان به متخصصان ارجاع شدند.

وی افزود: همچنین تعداد یک‌هزار و ۵۸۳ نوزاد در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۲۷ مورد با شک به وجود مشکلات شنوایی برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.

عضدزاده برگزاری بیش از ۲۷ دوره آموزشی مهارت‌های زندگی، مشاوره پیش از ازدواج و آموزش خانواده، اجرای طرح رصد آسیب‌های اجتماعی، اجرای طرح اجتماع محور با موضوع پیشگیری از اعتیاد در خانواده ، اجرای طرح  پرسشگری در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی (اعتیاد) برای بیش از ۶۵۰ نفر از شهروندان با رعایت  پروتکل های بهداشتی و همچنین ارائه خدمات طرح مراقبین و ویزیت در منزل به ۱۱۰ سالمند و معلول اردکانی را از دیگر اقدامات این نهاد در سال گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل و حیاتی مردم و خیّران در کمک به جامعه هدف سازمان، میزان جذب مشارکت‌های مردمی توسط موسسات خیریه تحت نظارت را بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان اعلام و موارد هزینه‌کرد آن را در زمینه‌های معیشتی، بهداشتی، دارو و درمان، جهیزیه و سایر بخش‌ها برشمرد.

رئیس بهزیستیدتعداد اشتغال ایجاد شده ویژه  جامعه هدف سازمان بهزیستی در سال ۹۹ را ۲۱۷ نفرعنوان کرد و افزود : در سال گذشته با پرداخت هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال انواع تسهیلات قرض‌الحسنه، زمینه اشتغال ۲۱۷  نفر ازمددجویان بهزیستی اردکان فراهم شد. 

وی افزود: در همین راستا دو نفر از کارفرمایان با به کارگیری هشت نفر از مددجویان برای دریافت تسهیلات کارفرمایی به مبلغ چهار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند. 

عضدزاده با اشاره به وظایف اورژانس اجتماعی این اداره کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه را از اهداف کلی این مجموعه دانست و ارائه خدمات تخصصی رایگان، به موقع و در دسترس گروه های هدف، ارتقای برنامه ها در جهت توانمندسازی مراجعین در ابعاد مختلف، توسعه برنامه های ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی و همچنین توسعه و تقویت برنامه اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان را از اهداف اختصاصی این برنامه عنوان کرد.

رئیس بهزیستی اردکان اظهار کرد: در سال گذشته، ۳۰۰ پرونده به مرکز تحکیم بنیان خانواده بهزیستی اردکان ارجاع شده است.

عضدزاده در ادامه با اشاره به ایجاد مراکز مثبت زندگی به عنوان خدمت نوین سازمان بهزیستی گفت: ایجاد این مراکز روند خدمات رسانی به مددجویان زیر پوشش را سرعت می بخشد. 

وی با اشاره به ایجاد سه مرکز مثبت زندگی در شهرستان، از واگذاری تمام پرونده‌های زیر پوشش به این مراکز خبر داد و افزود: تاسیس این مراکز در نقاط مختلف شهرستان موجب دسترسی آسان جامعه هدف به خدمات بهزیستی می شود.

رئیس بهزیستی اردکان تاکید کرد: پرونده خدمات رسانی مددجویان از طریق مددکاران این مراکز به روزرسانی شده و تمامی مددجویان مستمری بگیر در نخستین مرحله مورد بازدید قرار گرفته و لیست آنها تکمیل شده است.

وی افزود: از طرف دیگر ایجاد این مراکز که توسط بخش خصوصی و با نظارت بهزیستی اداره می‌شوند،  نقش مهمی در اشتغال زایی در مناطق مختلف شهرستان داشته است. 

به نقل از روابط عمومی بهزیستی اردکان، عضدزاده در پایان با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند، یادآور شد: فعالیت این مراکز با توجه به پراکندگی در شهرستان علاوه بر اینکه موجب توزیع عادلانه خدمات و تسهیل دسترسی مردم شده، همچنین تکریم بیش از پیش ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه را نیز به دنبال دارد.

گفتنی است؛ بهزیستی اردکان بیش از یک هزار و ۷۵۰ معلول و ۲۱۲ خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از راه ۱۴ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل، پنج موسسه فعال در حوزه پیشگیری و پنج موسسه خیریه همکار و سه مرکز مثبت زندگی  به آحاد مردم ، ارائه می‌کند. 

کد خبر 40661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد