شهرری| از پوشش کامل خدمات بهزیستی تا ارائه خدمات توانبخشی

معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به مهم‌ترین خدمات توانبخشی که به معلولان تحت پوشش این نهاد در این شهرستان ارائه می‌شود از برون سپاری خدمات در جهت ارائه بهتر خدمات توانبخشی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، رقیه پرویزیان اظهار داشت: توانبخشی به مجموعه‌ای از اقدامات پزشکی، پیراپزشکی، اقتصادی، اجتماعی و حرفه‌ای اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ در جهت بهبود، درمان و افزایش کارایی افراد ناتوان انجام می‌شود تا فرد بتواند در زندگی به استقلال فردی دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه توان بخشی فقط مخصوص افراد بزرگسال نیست، افزود: حساس‌ترین زمان برای دریافت خدمات توانبخشی دوره کودکی است که دورانی طلایی محسوب می شود و اقدامات توانبخشی در آن دوران بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند به توانایی افراد کمک کند.

معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری بیان کرد: در حال حاضر حوزه توانبخشی شهرستان ری ۱۳ هزار معلول را تحت پوشش خدمات خود دارد که شامل معلولین ذهنی، جسمی، شنوایی، گفتاری و حرکتی در سنین مختلف است که از این تعداد حدود ۹۵۰ سالمند در حوزه توانبخشی از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند و معلولین جسمی حرکتی بیشترین میزان جامعه آماری تحت پوشش این سازمان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به روند شناسایی این افراد بیان کرد: این  افراد یا با مراجعه به بهزیستی و یا توسط پزشکان و یا توسط تحصیلگران در سطح روستاها برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند و خدمات متناسب با نوع و میزان معلولیت آنها ارائه می‌شود.

پرویزیان با بیان اینکه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار اوتیسمی تحت پوشش خدمات این نهاد هستند از افزایش شناسایی تعداد بیماران اوتیسمی نسبت به گذشته خبر داد و گفت:  علاوه بر این ۱۳ هزار معلول در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند و خدماتی از قبیل کمک هزینه مستمری، خدمات توانبخشی و درمانی از سوی این سازمان به آنها ارائه می‌شود.

به گفته وی هزینه نگهداری این کودکان برای خانواده‌های آنها بسیار بالاست و نیازمند حمایت‌های توانبخشی از سوی بهزیستی هستند که به این منظور درسال ۹۹ بالغ بر ۲ و نیم میلیارد تومان در حوزه‌های تجهیزات توانبخشی، ویلچر و خدمات درمانی به معلولین تحت پوشش این سازمان در شهرستان ری خدمات ارائه شده است.

معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰ درصد مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان ری مستمری حمایتی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: باتوحه به اینکه تعدادی از افراد تحت پوشش دارای شغل و درآمد هستند مستمری دریافت نمی‌کنند اما برخی دیگر از معلولین به دلایل مختلف همچون نداشتن خانواده و یا اینکه خانواده آنها توان مالی و جسمی نگهداری از آنها را ندارند در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان ری دو مرکز شبانه روزی بزرگ کهریزک با ۱۸۰۰ مددجوی سالمند و معلول و سرای احسان با ۴۵۰ مددجوی اعصاب و روان و آسیب دیدگان اجتماعی نگهداری می‌شود. همچنین در سطح شهرستان ری سه مرکز روزانه نگهداری معلولان وجود دارد که در این مراکز مددجویان به صورت روزانه نگهداری می‌شوند و سیاست این سازمان افزایش مراکز روزانه است چرا که هر چقدر این مراکز افزایش پیدا کند از بار مراکز شبانه کاسته می‌شود و آسیب‌های روانی به خانواده و معلول کمتر می‌شود.

پرویزیان با اشاره به مناسب سازی معابر آن را از مهم‌ترین مسائل در جهت توانمند سازی افراد معلول دانست و در خصوص عملکرد دستگاه‌های مختلف در این زمینه توضیح داد: در سال‌های اخیر به این مقوله توجه ویژه‌ای شده و سازمان بهزیستی نیز در این زمینه مطالبه گر است به همین منظور شورای مناسب سازی هر سه ماه یکبار با دعوت از رؤسای ادارات به ریاست فرماندار شهرستان ری برگزار می‌شود که شهرداری‌ها وبخشداری‌ها پای ثابت این شورا هستند و همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند به طوری که در همه اقدامات عمرانی، مناسب سازی برای معلولان را در نظرمی‌گیرند.

به گفته وی به رغم این فعالیت‌ها در راستای مناسب سازی معبر و ادارات هنوز هم مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که بیشتر ادارات هم مشکل کمبود اعتبارات را مانعی برای اجرای مناسب سازی عنوان می‌کنند اما به نظر می‌رسد نگرش به این موضوع بسیار مهم است.

جلب مشارکت‌های مردمی از طریق هدایت خیران در حوزه توانبخشی و مشارکت گروه‌های جهادی برای مناسب سازی منازل معلولان، واکسیناسیون تمامی مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی علیه بیماری کروناو رعایت کامل پروتتکل های بهداشتی در مزاکر تحت نظارت این سازمان از دیگر تاکیدات معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری بود.

وی با اشاره به برون سپاری خدمات بهزیستی نیز گفت: از امسال حدود ۲۰ مرکز مثبت زندگی در حوزه شهرستان ری فعال شده‌اند و خدمات را به جامعه هدف این سازمان ارائه داده و شناسایی افراد نیازمند خدمات توانبخشی را انجام می‌دهند.

کد خبر 40645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد