۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تسهیلات اشتغالزایی برای بهزیستی کردستانی

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان کردستان گفت: در سالجاری ۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون اعتبار اختصاص یافته به خانوارهای تحت پوشش و هدف بهزیستی کردستانی برای ایجاد اشتغال اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان، حسین رسولی با با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۵ هزار معلول در استان کردستان زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند،گفت: از این تعداد ۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر مستمری بگیر هستند و  ۱۸ هزار و ۳۶ نفر از این تعداد معلول روستایی هستند که از طریق cbr شناسایی شده‌اند.

وی افزود: نسهم معلولان استان از اشتعال دولتی ۳ درصد است که طی سال‌های پیش اجرایی شده ‌است. 

رسولی ادامه می‌دهد: در بخش اشتغال خصوصی نیز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد به هر نفر معلول پرداخت شده است.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان کردستان، سال گذشته بهزیستی استان کردستان در سه بخش زنان سرپرست خانوار، معلولان، خانواده‌های آسیب دیده و معتادان ترک اعتیاد، تسهیلات پرداخت شده است.

رسولی با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده، می‌افزاید: سال گذشته ۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به این سه گروه پرداخت شده ‌است.

وی درباره میزان اعتبار اختصاص یافته در طی سالجاری برای استان کردستان نیز اضافه کرد: تسهیلات اختصاص یافته در سالجاری ۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که معلولانی که بصورت خویش فرما برای خود کار ایجاد می‌کنند و یا کارفرمایانی این افراد را در کارگاه خود به کار می گیرند ، می تواند از این تسهیلات به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد استفاده کنند. 

رسولی به مشوق‌های گرفتن این تسهیلات نیز پرداخت و گفت: حق بیمه معلولان تا زمان اشتغال توسط بهزیستی ، پرداخت مستمری و قطع نشدن آن از جمله مشوق‌های پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال معلولان در استان کردستان است.

وی مهم‌ترین مشکلات زنان معلول و سرپرست خانوار کردستانی برای گرفتن تسهیلات نداشتن ضامن دانست و افزود: برای اشتغال در مراکز خصوصی نوع دیدگاه و شرایط اجتماعی و فرهنگی برای بکارگیری این افراد آنطور که باید مناسب نیست و نیازمند تغییر دیدگاه است. پایین بودن تحصیلات افراد معلول(زیر دیپلم و پایین‌تر) و نداشتن مهارت مهم‌ترین مشکلات در حوزه اشتغال معلولان در استان کردستان است.

رسولی اضافه کرد: ۵۳ مرکز مثبت زندگی در محلات مختلف بویژه مناطق محروم و کم‌تر برخوردار استان کردستان خدمات بهزیستی را ارائه می‌دهند.

 اولین اقدام مراکز شناسایی، رصد اطلاعات ، تهیه‌ گزارش مکانی مددکاری و پایش وضعیت زندگی و خانوادگی مددجو هااز طریق سامانه الکترونیکی ثبت و در سامانه‌ کشوری که برای همین هدف طراحی شده است ثبت و ضبط شده است.

وی در خاتمه بیان کرد: استان کردستان اولین استانی که همه فرماندارانش دارای مشاور و یا رابط در امور معلولان هستند.

کد خبر 40580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد