انتظارات جامعه معلولان کردستان از مسئولان

نمایندگان تشکل‌ها، انجمن‌ها و موسسات خیریه مراکز نگهداری و شرکای اجتماعی بهزیستی دغدغه ها و انتظارات جامعه معلولان استان از مسوولان را مطرح کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان، به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی نمایندگان تشکل ها، انجمن ها و موسسات خیریه مراکز نگهداری و شرکای اجتماعی بهزیستی استان کردستان روز دوشنبه با نماینده ولی فقیه در کردستان دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار صباح قریشی مدیرکل بهزیستی کردستان گزارشی از عملکرد و حمایت های این نهاد از مدجویان زیرپوشش و جامعه معلولان استان ارائه داد و پس از آن نوبت به نمایندگان تشکل ها رسید که دغدغه ها و مشکلات خود را مطرح کنند.

راه اندازی اخبار ناشنوایان در صدا وسیمای کردستان

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان  اظهار داشت: در راستای حمایت طلبی از جامعه معلولان در استان و با پیشنهاد و پیگیری بهزیستی حوزه ای با عنوان مشاور امور معلولان راه اندازی شد و هم‌ اکنون تنها استانی هستیم که تمام فرمانداران تعداد زیادی از شهرداران و سایر مسوولان مشاور امور معلولان دارند.

نصرالله ابراهیمی افزود: در همین راستا شیوه نامه کار مشاورین را تهیه کرده و توسط استاندار به دستگاه های اجرایی ابلاغ و به عنوان نمونه به وزارت کشور ارسال شد تا در استان‌های دیگر استفاده شود و از مسوولان انتظار می رود در اجرایی شدن این شیوه نامه از بهزیستی و جامعه هدف حمایت کنند.

وی همچنین خواستار پای کار آمدن دستگاه های اجرایی مطابق قانون حمایت از معلولان شد و گفت: هفته گذشته طرح جامع یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی در دانشگاه کردستان رونمایی  شد و نابینایان می‌توانند به آثار و ظرفیت‌های این خط دسترسی یافته و توانمندی‌های خود را در اختیار جامعه قرار دهند.

مشاور استاندار کردستان تاکید کرد: کارکنان سایر دستگاه ها در زمینه نحوه برخورد با معلولان آموزش لازم را ببینند و همچنین از صدا و سیما انتظار می رود در این زمینه بیشتر فعالیت کرده وعده راه اندازی اخبار ناشنوایان محقق شود.

دستگاه های اجرایی وطایف خود در قبال نیازمندان را انجام نمی دهند

رییس هیات مدیره خانه خیرین استان کردستان نیز گفت: ناشناخته بودن خانه خیرین و موسسات خیریه برای دستگاه های اجرایی  یکی از مشکلات است و همچنین بسیاری از دستگاه ها وظایف خود را در قبال مردم نیازمند انجام نمی دهند، شکاف هایی از لحاظ فقر در جامعه ایجاد می شود.

حسامی افزود: خیرین اعتمادشان نسبت به ارگان های دولتی کم شده چرا که دستگاه ها در این زمینه وظایف خود را درست انجام نمی دهند، اما موسسات خیریه در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و حمایت مردم را جذب کرده و نیازمندان را پوشش می دهند.

وی اظهار داشت: انتظار می رود مسوولان خانه خیرین را به دولت و ارگان ها بشناسانند  و اگر اعتماد خیر جذب شده و هماهنگ با ارگان های حمایتی جلو برویم بسیاری از مشکلات جامعه  نیازمندان رفع خواهد شد.

رییس هیات مدیره خانه خیرین استان کردستان در ادامه با بیان اینکه یکی از اقدامات این خانه جلوگیری از گداپروری است، گفت: در این زمنیه تلاش می کنیم افراد را مهارت آموز کرده و آنان را پای شغل بیاوریم  و علاوه بر این بسیاری از مووسسات ما فعالیت هایشان تخصصی شده  که بسیار تاثیر گذار است.
 

مشکلات معلولان دغدغه جدی مسوولان شود

مدیرعامل انجمن معلولان باران قروه  نیز در این نشست اظهار داشت: افراد دارای معلوللیت در جامعه و همچنین مشکلات و دغدغه هایشان و جدی گرفته نشده و در این زمینه دغدغه جدی توسط مدیران ارشد استانی و کشوری لمس شده است و این موضوع مدام تکرار می شود و  این تکرار موجب ناامیدی جامعه معلولین خواهد شد.

رضا حسین زاده با تاکید بر اینکه مشکلات معلولان دغدغه جدی مسوولان شود، گفت: بسیاری از دستگاه ها در بحث معلولان کوتاهی کرده اند و این بی توجهی ها موجب شده جامعه معلولان نسبت به وضعیت موجود و آینده نگران باشند.

وی وضعیت معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج را از جمله مشکلات جدی جامعه معلولان اعلام کرد و اظهار داشت: حجم افزایش مستمری ها خوب بوده اما به تبع تورم و گرانی ها موجب شده این بحث تاثیری در زندگی این قشر نداشته باشد.

مدیرعامل انجمن معلولان باران قروه عدم دسترس پذیری و مناسب سازی محیط شهری و مکان های فرهنگی و مذهبی را از دیگر دغدغه های جدی جامعه معلولان دانست و افزود: از مسوولان انتظار می رود این دغدغه ها را جدی گرفته و به جامعه معلولان بیشتر توجه کنند.

حمایت از کودکان کار و خیابانی

مدیرعامل انجمن خیریه آسوی زانیاران که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند نیز گفت: این موسسه به بحث جذب آسیب ها که جامعه ما با آن دست به گریبان است و همواره روند افزایشی دارد  می پردازد و تاکنون اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام داده است.


مهدی گلباغی افزود: در این موسسه تاکنون ۱۴۰ کودک کار در سنندج شناسایی شده و خدمات حمایتی مختلفی در زمینه های بازگشت مجدد به تحصیل، کمک به معیشت خانواده و غیره از آنان انجام می شود.

وی افزود: در این موسسه تلاش می شود به کودکان کار مهارت آموزش داده و با حمایت لازم آنان را وارد بازار کار کرد و همچنین در بخش های مختلف دیگر از جمله مشکلات پزشکی  این کودکان و خانواده هایشان حمایت می شوند.

مدیرعامل انجمن خیریه آسوی زانیاران حمایت از دختران زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب و ایجاد خانه های امن برای آنان و کمک به معیشت و تحصیل تعدادی از دختران از دیگر فعالیت های این انجمن است.

وی خواستار حمایت مسوولان سایر دستگاه های اجرایی از کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه شد و گفت:  مسأله آسیب های اجتماعی یک وجهی و فقط مخصوص بهزیستی نیست بلکه چند وجهی بوده و نیازمند کمک همه ارگان ها است.

 مسئولان در کنار معلولان و بهزیستی باشند

مدیرعامل انجمن معلولان یاور مریوان نیز گفت: معلولان با مشکلات و موانع زیادی در جامعه مواجه هستند و از مسئولان انتظار می رود برای بهبود وضعیت این قشر در کنار آنان و بهزیستی باشند.

خالد مدنی فرد با بیان اینکه در زمینه آسیب های اجتماعی و تعداد معلولان شهرستان مریوان آمار زیادی دارد  گفت: با توجه به شرایط منطقه هر روز نیز بر تعداد معلولان این شهرستان اضافه می شود.

وی با بیان اینکه انجمن ها پلی میان مردم و دولت هستند گفت: در انجمن ها افرادی هستند که همدل و همراه ما بوده و کارهای زیادی را برای معلولان انجام می دهند.

وی که خود از جامعه معلولان است از مسوولان خواست بیش از پیش به بهبود وضعیت معلولان توجه کردن و در این زمینه در کنار بهزیستی باشند.

صدای ما به گوش مسوولان نمی رسد

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان نیز گفت: تردد معلولان ویلچری با مشکلات زیادی روبرو است و این قشر  نیازمند خودروهای مناسب سازی شده(ون) در سطح شهر هستند.

سینا کریمی کردستانی با بیان اینکه عدم دسترس پذیری و مناسب سازی بصورت غیرمستقیم استقلال فردی را از ما گرفته است، خطاب به نماینده ولی فقیه در استان گفت: صدای ما به گوش مسوولان نمی رسد شما صدای ما را برسانید.

 وی یادآور شد: مورد بعدی تسلط ضعیف استان بر فضای مجازی است و امروز  معلولان ابزار تکدی گری شده اند و با نامشان کمک های  مردمی جمع می کند که این امر نیز نیازمند توجه جدی ارگان ها است.

در ادامه نماینده ولی فقیه در کردستان نیز اعلام آمادگی کرد که که مراکز نگهداری معلولان و موسسات خیریه بازید کرده و برای رفع مشکلات آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

از ۲۱ تا ۲۹ تیر با عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

کد خبر 40574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد