در رسانه | ۴۷۰ میلیارد ریال برای درمان معتادان‌ متجاهر خراسان رضوی هزینه شده است

مشهد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: پارسال افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال در حوزه توسعه زیرساخت‌ها برای جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان متجاهر در استان هزینه شده است.

محمدحسین صالحی روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین کمپ ماده ۱۵ در شهرستان تازه تاسیس زبرخان افزود: بیش از ۹هزار معتاد مهاجر در  استان خراسان رضوی شناسایی شده و از آسیب‌های جدی حوزه اعتیاد همین افراد هستند و یکی از مطالبات جدی شهروندان و مقامات استانی ساماندهی این‌گروه از معتادان است.
وی با اشاره به این که درمان معتادان متجاهر بر عهده دولت است عنوان کرد: برای هرکدام از این افراد ۲۸۰ هزار ریال در هر روز هزینه می‌شود و عمده این افراد یا فاقد خانواده هستند و یا از خانواده طرد شده‌اند که در پاتوق‌ها و مناطق آلوده به صورت کارتن‌خوابی به‌سر می‌برند و به همین خاطر دولت به طور مستقیم‌ مسوول ساماندهی معتادان‌ متجاهر شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: طی سال ۱۳۹۸ بیشترین آمار جمع‌آوری معتادان‌ متجاهر در استان هزار و ۸۰۰ نفر بود و به همین‌ میزان‌ هم ظرفیت داشتیم و در سال ۱۳۹۹ این میزان برای نخستین بار به پنج‌ هزار نفر رسید.

۲.۷ درصد  جمعیت استان درگیر اعتیاد هستند
صالحی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد در اولویت قرار دارد و در استان خراسان رضوی براساس پژوهش‌های انجام شده ۲.۷ درصد  جمعیت استان درگیر اعتیاد هستند که این عدد در سطح کشوری پنج درصد است.
وی تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر چهار محور اصلی دنبال می‌ شود که اولویت با پیشگیری از طریق اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و بالابردن آگاهی شهروندان است که با شیوع کرونا دوره‌های آموزشی در این بخش به فضای مجازی منتقل شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا با همه تهدیداتی که به وجود آورد موجب شد تا جامعه هدف برای آموزش و آگاهی‌رسانی در این بخش از طریق فضای مجازی گسترش پیدا کند.

صالحی افزود: شیوع اعتیاد بسیار پیچیده و گسترده است و موجب پایین آمدن سن اعتیاد و گسترش این پدیده شوم در میان زنان شده که امروز در کف جامعه دیده می‌شود و باید همانند کرونا برای مقابله با آن واکسینه شویم زیرا کرونا به هر حال طی چند سال آینده تمام خواهد شد ولی اعتیاد از گذشته وجود داشته و در آینده هم خواهد بود.
وی ادامه داد: واکسیناسیون در برابر اعتیاد از طریق خودمراقبتی در نوجوانان و جوانان ممکن می‌شود و شعار سازمان ملل امسال در روز جهانی مبارزه مواد مخدر این بود که "درباره مواد مخدر حقایق را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" و شعار ستاد مبارزه با مواد مخدر هم "یاری‌گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد" بود که باید از طریق رسانه‌ها این موارد در جهت گسترش خودمراقبتی در برابر اعتیاد در جامعه تبلیغ و تبیین شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت:امروز در حوزه درمانی یک کمپ ماده ۱۵ در شهرستان تازه تاسیس زبرخان به بهره‌برداری رسید و مردم هم‌می‌توانند از طریق سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی در ۲ بخش پیشگیری با فرهنگ سازی و همچنین صیانت و توانمندسازی معتادان بهبود یافته همکاری داشته باشند.
صالحی افزود: برای کارآفرینانی که در حوزه اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبود یافته همکاری داشته باشند به ازای هر نفر ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت ارائه می شود  و این کارآفرینان از معافیت سهم‌ بیمه کارفرما به مدت سه تا پنج سال برخوردار می‌شوند.

در حال حاضر ۷۰ کمپ ماده ۱۵ در استان فعالیت دارند

معاون پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی هم در این نشست گفت: در حال حاضر ۷۰ کمپ ماده ۱۵ در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰ کمپ در مشهد است و همچنین ۲۰ کمپ دایم و موقت ماده ۱۶ و مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان فعال است.
غلامحسین دلبری افزود: این کمپ‌ها در چارچوب درمان پرهیزمداری بوده و درمان بیماران سرلوحه کار بهزیستی قرار دارد و براساس آمار از بیماران بهبود یافته در این کمپ‌ها ۱۵درصد بازتوانی شده‌اند که در این‌ مورد نیازمند برنامه‌ریزی و توجه ویژه هستیم.
وی ادامه داد: شهرک صنعتی خیام در شهرستان تازه تاسیس زبرخان طرفیت بسیار خوبی برای حمایت‌های پس از ترک اعتیاد برای بیماران بهبود یافته است و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی ارزان قیمت به ازای هر نفر به واحدهایی که این افراد را به کارگیری کنند پرداخت می‌شود.

زنگ‌ خطر کاهش سن اعتیاد به صدا درآمده است

فرماندار زبرخان هم در این مراسم گفت: میزان بیکاری در زبرخان ۹درصد است و با توجه به تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی موجود در این شهرستان باید از این ظرفیت در جهت اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد  استفاده کنیم.
سیدیحیی سلیمانی افزود: مبارزه با اعتیاد نیازمند همکاری و تعامل جمعی نهادهای فرهنگی و اقتصادی است و نیروی انتظامی و دادگستری باید سنگر آخر باشد و در این رابطه باید در اداره ورزش و جوانان، آموزش‌ و پرورش و سایر اداره‌ها و نهادها کمیته‌های تخصصی شکل بگیرد و به این شورا برنامه‌های کاربردی ارائه کنند.
وی تصریح کرد: در این رابطه هر کجا سازمان‌های مردم نهاد با برنامه ورود پیدا کرده و کار کرده‌اند موفق بوده‌اند و باید از این ظرفیت استفاده شود و با توجه به تازه تاسیس بودن این شهرستان ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و در این چارچوب با پیگیری‌های انجام شده نخستین کمپ ماده ۱۵ زبرخان به بهره‌برداری رسید.
فرماندار زبرخان گفت: ۹۹درصد از سارقان دستگیر شده ابن شهرستان معتاد و از این‌ میزان ۶۰درصد متجاهر هستند و در این میان اشخاصی هستند که چندین بار در طی سال دستگیر می‌شوند که باید برای درمان این افراد برنامه‌ریزی و توجه جدی انجام شود.
سلیمانی افزود:امروز نخستین کمپ ماده ۱۵با اعتبار پنج میلیارد ریال، مرکز مشاوره و روانشناختی با اعتبار یک میلیارد ریال و مرکز مثبت زندگی با اعتبار ۲ میلیارد ریال در شهرستان تازه تاسیس زبرخان به بهره‌برداری رسید.
مرکز شهرستان‌ ۶۰ هزار نفری زبرخان در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و در ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

کد خبر 40548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد