در رسانه|لزوم مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان در ایلام/ مسئولان زمینه دسترسی به اماکن عمومی را برای معلولان فراهم کنند

گروه استان‌ها_ بر اساس قانون تمامی مؤسسات، شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و... موظف‌اند در طراحی و احداث ساختمان‌ها و وسایل خدماتی امکان دسترسی و بهره‌مندی از خدمات را برای معلولین فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ با توجه به این‌که استفاده از اماکن عمومی حق عموم شهروندان است باید ادارات و سازمان‌ها در تحقق این مهم تلاش کرده و دستگاه‌های اجرایی حل مشکلات تردد معلولان را در دستور کار قرار دهند.

طبق فصل ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاده‌ای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

اما متاسفانه در برخی از مناطق، مناسب‌سازی مسیرهای ویژه معلولان آن‌گونه که باید موردتوجه قرار نگرفته و همین امر سبب شده زمینه حضور معلولان در اماکن عمومی فراهم نشود.

طی ماه‌های گذشته معاون عمرانی استاندار ایلام بابیان اینکه متاسفانه برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مناسب‌سازی نسبت به مصوبات این کمیته کم‌کاری داشته و توجه کافی ندارند گفت: در طرح‌های جدید عمران شهری مسئله مناسب‌سازی رعایت شود وفضاهای احداثی گذشته نیز باید اصلاح و بازنگری شده و نباید مانعی برای تردد آزادانه افراد دارای معلولیت و سالمند وجود داشته باشد.

لزوم مناسب‌سازی اماکن عمومی

اجلالی یکی از معلولان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه عدم مناسب‌سازی برخی از ادارات و سازمان‌ها سبب شده معلولان نتوانند امورات اداری خود را انجام دهند.

وی بابیان این‌که مناسب‌سازی سازمان‌ها، اماکن عمومی، مسیرهاو... به حضور معلولان در جامعه کمک می‌کند افزود: باید تلاش شود تمامی افراد آزادانه در سطح شهر، اماکن عمومی، معابر شهری تردد نمایند.
لزوم توجه مسئولان به مناسب‌سازی معابر

پور امین یکی دیگر از معلولان ایلامی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: دسترسی آسان به دانشگاه، پارک، بیمارستان و... از حقوق اصلی تمامی شهروندان به‌ویژه معلولان است اما متاسفانه در برخی مناطق شاهد بی‌توجهی به این مهم هستیم.

وی با اشاره به این‌که مناسب‌سازی اماکن عمومی یکی از ضروریات برای تردد معلولان و جانبازان است افزود: بی‌توجهی به این امر مشکلات بسیاری را برای برخی از معلولان و جانبازان به دنبال داشته و باید مسئولان شهری و نهاده‌ای مربوط به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

لزوم توجه بیشتر دستگاه‌ها

زهرا همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: جلسات و پیگیری‌های بسیاری در خصوص مناسب‌سازی اماکن عمومی، ادارات، سازمان‌ها و... با استانداری و اعضای ستاد مناسب‌سازی معابر انجام‌شده ‌است.
مدیرکل بهزیستی استان ایلام بابیان این‌که مناسب‌سازی اماکن عمومی توسط دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود و بهزیستی تنها نظارت بر این مناسب‌سازی‌ها را انجام می‌دهد افزود: جلسات متعددی با شهرداری جهت مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن انجام‌شده که خوشبختانه در ساخت‌وسازهایی که انجام می‌شود به مقوله مناسب‌سازی معابر برای معلولان توجه شده است.

همتی در پایان اظهار داشت: هرچند تاکنون اقدامات مهمی جهت مناسب‌سازی اماکن مختلف انجام‌شده است اما بدون شک مناسب‌سازی سازمان‌ها، اماکن عمومی و... نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان و مدیران مربوط است.

مناسب‌سازی به آماده‌سازی اماکن برای استفاده افراد معلول و جانباز گفته می‌شود تا این افراد نیز بتوانند مانند افراد عادی از امکانات و خدمات استفاده کنند.

قطعا در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی باید مناسب‌سازی اماکن عمومی بیش‌ازپیش موردتوجه مسئولان قرار گیرد تا افراد کم‌توان و معلول نیز همانند سایر افراد جامعه از امکانات و خدمات استفاده نمایند.

کد خبر 40425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد