عید قربان عید قدردانی از خداوند

قربانی کردن رسمی دیرینه بوده که اسلام آن را راهی برای قرب و نزدیکی به خدا دانسته است

عید قربان عید قدردانی از خداوند

در آستانه عید قربان و دهه ولایت جهت آشنایی بیشتر با فلسفه قربانی و آثار و نتایج این سنت حسنه خدمت حجه الاسلام و المسلمین اکرامی نژاد مشاور مدیرکل و مسول امور فرهنگی و روابط عمومی بهزیستی استان قم رسیدیم تا بعنوان یک کارشناس مذهبی و مددکار اجتماعی از سخنان ایشان بهره ببریم .

حاج آقا بفرمائید از عید قربان برای ما بیشتر بگوئید :

بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تشکر و تبریک پیشاپیش دهه ولایت و اعیاد قربان و غدیر . بله یکی از کهن‌ترین آیین‌هایی که تقریبا در همه ادیان وجود داشته، آیین قربانی است که انسان‌ها برای رسیدن به تقرب الهی این آیین را انجام می‌دادند. در تمام ادوار تاریخ انسان‌ها برای در امان ماندن از غضب الهی و همچنین برای جلب خشنودی و رضایت او اقدام به قربانی می کردند و قربانی کردن رسمی دیرینه بوده که اسلام آن را راهی برای قرب و نزدیکی به خدا دانسته است. عملی که برای حاجیان واجب و جزء مناسک حج و برای دیگران مستحب مؤکد شمرده شده، حتی برخی از علماء این عمل را برای افرادی که توانایی دارند واجب دانستند. (زاد المعاد، علامه مجلسی،ص428) در این سنت اسلامی آثار و نتایج شگفت انگیزی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

با عنایت به تاکیداتی که فرمودید در سیره معصومین مصداقهایی هم دارید ؟

بله : . پیامبر اکرم (ص) فرمود: شعبان ماه من و رمضان ماه خدا و بهار مستمندان است و عید قربان قرار داده شده تا (با ذبح قربانی) مستمندان را از گوشت قربانی سیر کنید. پس آنان را از این اطعام بهره مند سازید.»  

 حضرت امیر(ع) فرمود: اگر مردم می دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می کردند

پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) در حدیثی فرمودند: «یُغْفَرُ لِصَاحِبِ‏ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ‏ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ‏ دَمِهَا، با ریختن اوّلین قطره خون قربانی، صاحب قربانی آمرزیده می شود.» (من لا یحضره الفقیه،ج2،ص214)

دقت بفرمائید فایده قربانی کردن به اینجا ختم نشده و دامنه تأثیر آن به عبور از صراط هم کشیده می‌شود. باز نبی مکرم اسلام در حدیثی فرمودند: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایَاکُمْ فَإِنَّهَا مَطَایَاکُمْ عَلَی الصِّرَاط؛ قربانی‌های خود را ارزشمند بدانید. آنها اسبابی هستند برای عبور شما از صراط.» (همان، ص213)

حاج آقا در شرایط همه گیری بیماری کرونا هستیم و مشکلات معیشتی مردم به نظر شما این همدلی و قربانی کردن و اطعام چه تاثیری در جامعه دارد ؟

خداوند در سوره کوثر سخن از عطای خیر کثیر به پیامبرش را مطرح کرده و از او می ‌خواهد در مقابل این نعمت قدردانی کرده و راه آن را برپایی نماز و قربانی کردن بیان داشته است و فرموده: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ(کوثر/2) پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن.» امروزه نیز هرگاه به مؤمنین نعمت ‌هایی خاص و بزرگ می ‌رسد آنها این دستور الهی را به جا می‌ آورد و برای خداوند قربانی کرده و در حقیقت از او تشکر می ‌کنند

بله الان به شکرانه سلامتی خود و خانواده و اطرافیان می توانیم به تنهایی یا به صورت اشتراکی مبالغی را جمع کنیم و قربانی کنیم بی شک مقبول است .

در ابتدای کلام ثمراتی که بیان شد همگی سبب صفای باطن و تقرب بنده به خالق خویش است. اما در پرتوی قربانی کردن یکسری آثار مثبت اجتماعی نیز ایجاد می‌شود و آن توسعه در رفاه عمومی است. چه بسا افرادی که روزها و ماه‌ها به دلیل فقر و نیازمندی از خوردن گوشت و غذایی لذیذ محروم مانده باشند. قربانی کردن و اهدای بخشی از گوشت قربانی می‌تواند این افراد را بهره مند سازد. اهدای گوشت قربانی به نیازمندان از دستورات قرآنی نیز است. همچنانکه خداوند فرموده: «فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ(حج/22) پس از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید»

و نقش بهزیستی در جلب و جذب نذورات قربانی :

قربانی کردن و اهدای گوشت آن به نیازمندان و همسایگان از سنت ‌های اهل بیت نیز بوده و در این رابطه امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ ع یَتَصَدَّقَانِ‏ بِالثُّلُثِ‏ عَلَی‏ جِیرَانِهِمَا وَ بِثُلُثٍ‏ عَلَی‏ الْمَسَاکِینِ‏ وَ ثُلُثٍ یُمْسِکَانِهِ لِأَهْلِ الْبَیْت‏؛ علی بن حسین و فرزندش محمد علیهماالسلام یک سوم قربانی را صدقه می‌دادند و یکم سوم آن را به همسایگان می‌ بخشیدند و یک سوم دیگر را برای خانواده خویش نگه می‌داشتند.» (علل الشرایع،ج2،ص438)

بهزیستی قم هم همچون سنوات گذشته به عنوان واسطه خیر بین نیکوکاران ارجمند و نیازمندان واقعی آماده جمع آوری کمکهای مردمی ، نذورات ، گوسفند زنده و گوشت قربانی با هر میزان توان مالی جهت توزیع بین مددجویان است .

                              همشهریان نوع دوست و نیکوکار در روز عید سعید قربان می‌توانند همانند سالهای گذشته  گوشت قربانی و نذورات خود را از  طریق مراکز بهزیستی ، پایگاه های ثابت و سیار بهزیستی  و یا تماس با شماره همراه 09109073205به دست نیازمندان برسانند  همچنین برای پرداخت آسان و نقدی مبالغ اهدائی شماره کارت 2588-7618-9570-6367 مشارکتهای مردمی بهزیستی  در نظر گرفته شده است.

کد خبر 40422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد