در رسانه/یک هزار و ۷۱۴ خانواده تحت پوشش اداره کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی قرار دارند

اقتصاد آینده – آذربایجان شرقی : مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۷ هزار و ۵۷۷ نفر معلول تحت پوشش این اداره کل بوده و ۴۴ هزار و ۷۸۳ نفر دارای پرونده اجتماعی و ۷۴ هزار و ۳۱۲ نفر مسمتری بگیر و ۸۴ هزار و ۳۵۴ مددجو بیمه هستند.

فرگل صحاف در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران بمناسبت هفته بهزیستی با اشاره به عملکرد این اداره کل از هفته بهزیستی سال گذشته تا به امروز اظهار کرد: ۳۲۰ کودک در ۲۴ مرکز شبانه روزی و یک هزار و ۶۰۵ کودک امدادبگیر در کنار بستگان خود نگهداری می شوند.

صحاف گفت: طی یک سال گذشته ۴۶ کودک از طریق این سازمان و با حکم قضایی به خانواده‌های واجد شرایط متقاضی فرزندخوانده سپرده شدند.

وی مهمترین برنامه های این اداره کل در حوزه توانمندسازی کودکان و نوجوانان را پرداخت سرمایه کار، پرداخت کمک هزینه فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل، پرداخت سرمایه کمک هزینه آماده سازی شغلی عنوان کرد و گفت: ۱۷۵ دانش آموز و ۱۲۰ دانشجو تحت حمایت این اداره کل قرار دارند.

صحاف با اشاره به پرداخت بیمه آتیه فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی، اظهار کرد: تا زمانی که این فرزندان زندگی مستقل تشکیل نداده اند مبلغ واریزی قابل برداشت نیست.

وی ادامه داد: ۳۴ هزار و ۹۲۹ نفر از زنان دارای پرونده در بهزیستی مستمری دریافت می کنند که به این افراد در کنار پرداخت مستمری، توانمندسازی در راستای تحکیم بنیان خانواده انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: آماده سازی شغلی زنان سرپرست، پرداخت سرمایه کاربلاعوض، پرداخت کمک هزینه لوازم ضروری، پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن، پرداخت کمک هزینه سلامت جسمی و روانی زنان خانواده های نیازمند، تقویت و توسعه گروه های همیار زنان، بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده در طلاق و معافیت سربازی برای فرزندان ذکور خانواده از جمله اقدامات این اداره کل برای زنان تحت پوشش جهت توانمند سازی است.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۷۱۴ خانواده با ۳ هزار و ۷۸۴ قل در استان تحت پوشش این اداره کل قرار دارند.

صحاف با اشاره به اقدامات اورژانس اجتماعی، گفت: این مرکز در زمینه های مداخله بحران، خط ۱۲۳ و خدمات سیار اجتماعی خدمات ارایه می دهد که در طی یکسال گذشته ۲۴ هزار و ۶۱ خدمت در ۱۷ شهرستان استان ارایه شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی کودکان خیابانی، افزود: ۳۱ کودک به دلیل اینکه خانواده آنها مناسب برای نگهداری نبودند از طریق دستور قضایی در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و ۲۶۹ کودک نیز از خدمات حمایتی و آموزش کودک و خانواده بهره مند می شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حوزه توانبخشی ۴۱ مرکز شبانه روزی با ۲ هزار و ۱۹۹ خدمت گیرنده، ۸۷ مرکز روزانه با سه هزار و ۹۱۷ خدمت گیرنده در استان فعال است و ۱۱ مرکز ویزیت در منزل برای ۶۸۰ نفر و ۵ مرکز مراقبت در منزل به ۳۴۶ نفر خدمت ارایه می دهند.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ هزار و ۴۸۸ نفر از معلولان تحت پوشش این اداره کل مستمری بگیر هستند، افزود: برای یک هزار و ۱۵۹ نفر ضایعه نخاعی حق پرستاری و برای یک هزارو ۴۸۶ نفر حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده پرداخت می شود.

صحاف گفت : طی یکسال گذشته ۲۸ هزار و ۰۶۸ قلم وسایل کمک توانبخشی با اعتبار ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تامین شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری نیز اظهار کرد: یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر با اعتبار ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از خدمات پیشگیرانه بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به خدمات ارایه شده در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان افزود: ۲۰ مرکز دولتی و ۱۴۱ مرکز غیردولتی، ۲۳ مرکز مجری طرح کنترل و کاهش طلاق در این زمینه فعالیت می کنند که طی یکسال ۳۵ هزار و ۶۲۴ مشاوره حضوری، ۶۱ هزار و ۹۷۸ نفر از طریق صدای مشاور و ۴ هزار و ۱۹۹ مورد کنترل و کاهش طلاق خدمات دریافت کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت ۷۶ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد نیز گفت: از این تعداد ۲۵ مرکز اقامتی، ۳۴ مرکز سرپایی، یک مرکز جامع توانمندی و ۱۵ مرکز کاهش آسیب می باشند.

صحاف ادامه داد: پیشگیری از معلولیت از مهم ترین وظایف بهزیستی است که در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده و در طی یکسال گذشته۵۰ هزار و ۱۵۲ نوزاد غربالگری شنوایی انجام شده که از این تعداد ۳ درصد با مشکل شنوایی شناسایی شدند.

وی افزود: برای ۶ هزار و ۳۶۳ نفر با اعتبار ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آزمایشات ژنتیکی برای جلوگیری از تولد فرزند معلول انجام شده است.

کد خبر 40406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد