دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از مدیرکل و کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دکتر حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب البرز به همراه خانم سرخی نماینده ایشان در امور کودکان و محجورین با حضور در اداره کل بهزیستی استان از مدیرکل بهزیستی و چند تن از کارکنان این نهاد که بیشترین همکاری را با دادستانی استان در یکسال گذشته داشته اند با اهداء لوح سپاس و یک جلد کلام الله مجید تقدیر و تشکر نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در ابتدای این جلسه دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز ضمن خیر مقدم به دکتر «حسن مددی» دادستان عمومی و انقلاب استان البرز و سرکار خانم سرخی نماینده دادستان استان در امور کودکان و محجورین و تقدیر از حضور ایشان در اداره کل بهزیستی اظهار داشت: حضور  دادستان استان باعث دلگرمی همکاران و تلاش مضاعفشان در ستاد بهزیستی خواهد شد و همچنین  از سرکار خانم سرخی که با جدیّت تمام باعث شدند بسیاری از ایرادات اساسی که در بهزیستی وجود داشت برطرف شود، تقدیر و تشکر می نمایم و خداوند را شاکریم بر نعمت حضور عزیزانی چون شما که با حسن نیت و با حسن خلق و مواجهه صحیح با موضوعات اجتماعی در تسریع مطلوبیت استان و شهرمان می کوشید.

دکتر حیدری در ادامه افزود: چالش‌های بهزیستی از قبیل کمبود ها و کاستی ها، گستردگی کارها، عدم تناسب اعتبارات و سرمایه نیروی انسانی با شرح وظایف گسترده ای که بهزیستی دارد و نظر و به اشراف کامل دادستان محترم به این مسائل ورود وی بسیار راه‌گشا بود و در رفع ایرادات و مشکلات بهزیستی البرز بسیار مؤثر واقع شد.

وی در ادامه افزود: اداره کل بهزیستی البرز در برون سپاری فعالیت ها یکی از موفّق ترین دستگاه ها بوده است و به یقین میتوان گفت که بیش از ۹۸ درصد از فعالیت های این دستگاه به بخش خصوصی واگذار شده است که در چنین شرایطی بخش خصوصی مجری است و اداره بهزیستی ناظر بر فعالیت آنها خواهند بود.

دکتر حیدری گفت: در حال حاضر بهزیستی حدود  ۵۰۰ نفر پرسنل و بیش از ۵ هزار شریک کاری و همکار خارج از اداره دارد که در قبال وظایف و مسئولیت‌های محوله، بهزیستی بخشی از تعهدات مالی را پذیرفته و شرکای کاری وظایف مربوطه را انجام می دهند.

دکتر حیدری در ادامه تصریح کرد: بهزیستی با کمبود منابع، یارانه ناکافی و تعرفه ی تخصیص داده نشده به منظور ارائه خدمات و ایجاد شکافی که موجب می شود کار بصورت صد در صد انجام نشود، مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه است.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه افزود: ارائه خدمات بهزیستی توسط هیچ دستگاهی با قیمت تمام شده بهزیستی عملی نیست، اما در بهزیستی بخش خصوصی همکار با تمام توانی که دارد پای کار است و علی رغم ایرادات و اشکالات موجود در انجام مسئولیت‌های خود می‌کوشد و وجود این خلاء بزرگ که همان کسری تعرفه است موجب ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در کلان شهر ها تعریف مشخصی برای مراکز وجود دارد اما در شهر کرج به علت عدم وجود زیرساخت های مناسب مجبوریم به حداقل ها اکتفاء کنیم به عنوان مثال اگر استاندارد متراژ مرکزی بین هفتاد تا صد متر درنظر گرفته شود، بدلیل کاهش فشار روی بخش خصوصی، متراژ هفتاد متر از سوی بهزیستی پذیرفته خواهد شد.

وی افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی حضور بهزیستی بسیار جدی است و در حوزه ساماندهی کودکان کاروخیابان  بهزیستی البرز علیرغم چالشهای موجود ازجمله پذیرش کودکان کار غیر ایرانی با دستور شخص دادستان محترم ساماندهی این افراد را انجام داد و تلاش بهزیستی استان بر این بود که فراتر از شرح وظایف سازمانی خود گام بردارد.

دکتر حیدری افزود: طی جلسات برگزار شده مقرر گردید امکاناتی از طریق دیگر دستگاهها در اختیار بهزیستی قرار گیرد که این مهم  بدلیل پیش رو داشتن انتخابات تا کنون انجام نشده لذا  بهزیستی هر چند با تأخیر اما در حال پیشبرد  اقدامات خود در این حوزه است.

وی افزود: نظر به اینکه استان البرز فاقد مرکز ماده ۱۶ بود و ایجاد این مرکز وظیفه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است و پس از تأسیس و تجهیز باید در اختیار بهزیستی قرار بگیرد، بازهم بهزیستی البرز بدلیل شرایط خاص استان پذیرفت که مراکز ماده ۱۵ را برای معتادین متجاهر جانمایی کند و به محض دستور دادستان محترم بهزیستی تلاش کرد زیرساخت مورد نیاز را آماده کند.

دکتر حیدری گفت: در بحث پذیرش معتادین متجاهر بهزیستی البرز بیش از ۱۷۰۰ نفر را ساماندهی کرد که ساماندهی این جمعیت کار بسیار دشواری بود و با توجه به عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها در استان و محدودیت امکانات تمام تلاش خود را با حداقل امکانات کردیم که بتوانیم حداکثر کارها را انجام بدهیم.

مدیرکل بهزیستی اضافه کرد : در حوزه زنان سرپرست خانوار که یکی از آسیب های جدّی جامعه است در حال حاضر حدود ۱۰ درصد زن سرپرست در کل کشور وجود دارد که از این تعداد ۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی البرز و ۱۵ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد استان هستند و مابقی بلاتکلیفند، میتوان گفت بهزیستی البرز در این حوزه بیش از وظیفه خود عمل کرده، علی الخصوص در برپایی نمایشگاه های هنری و صنایع دستی که زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی بسیار موفق ظاهر می شوند، از همین رو بهزیستی تقاضای حمایت از تمامی  ارگانها دارد که به چنین افرادی مکانی اختصاص داده شود تا بتوانند نمایشگاههای دائمی داشته باشند و روی پای خود بایستند و به استقلال دست یابند.

دکتر حیدری تصریح کرد: در حوزه توانبخشی بهزیستی البرز حدود ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت را تحت پوشش دارد و حمایت مستمر و غیر مستمر به ایشان ارائه می کند که گاهی اوقات خدمات غیر مستمر به مراتب هزینه بر تر از خدمات مستمر و پرداخت وجوه نقدی است.

وی افزود: تمام خدماتی که برای یک فرد دارای معلولیت لازم است در بهزیستی البرز انجام می شود، با این حال این موضوع قابل توجه است که در بسیاری از بخش ها بهزیستی صرفاً دستگاه و نهاد سیاستگزار است و مجری طرح ، دستگاه دیگری ست اما متأسفانه تصور بر اینست که کلیه امور باید توسط بهزیستی صورت گیرد و علی رغم این که متولیّان  بحث مسکن، بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و بسیاری از امور دیگر سایر نهاد ها میباشند و باید در این امور پاسخگو باشد اما بازهم بهزیستی تلاش کرده در حوزه های مختلف فعالیت کند و نیاز مددجویان خود را برطرف سازد.

دکتر حیدری گفت: طی هفته اخیر ۲۴ واحد مسکونی تحویل مددجویان گردید که شامل زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت تحت پوشش بود و از ابتدای نهضت مسکن تا امروز بالغ بر ۲۰۰۰ واحد مسکونی تحویل گردیده و ۱۴۰ واحد دیگر برای جامعه هدف در دست احداث است.

وی افزود: بهزیستی در حال حاضر بیش از ۴۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد که برای تحصیل این افراد یارانه صد درصدی پرداخت می کند.  

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در مراکز سالمندان تحت پوشش ۱۴۰۰ سالمند نگهداری و خدمت رسانی می شوند که در ایام کرونا سازمان بهزیستی شرایط بسیار دشواری داشت و تمام کارکنان بهزیستی در حوزه توانبخشی درگیر این موضوع بودند و از آنجایی که در سازمان بهزیستی ستاد پیشگیری از کرونا پیش از ستاد کشوری کرونا تشکیل گردید به علت اقدامات پیشگیرانه بسیار مطلوب و به موقع، به لطف خدا میزان تلفات بسیار کم بود   همچنین صبح امروز ۶۷ دستگاه اکسیژن ساز به مراکز سالمندان تحویل گردید که بالغ بر یک میلیارد تومان برای بهزیستی هزینه داشته است.

وی افزود: در بحث مشاوره بهزیستی البرز بیش از هفتاد مرکز مشاوره دارد که در حوزه های مختلف خانواده، تحصیل و سایر حوزه ها خدمت رسانی می کنند، همچنین در حوزه شبه خانواده تقریباً ۴۰۰ کودک در مراکز این حوزه نگهداری می شوند و برای ۴۸۰ امدادبگیر (فرزندانی که در خانواده ها و اقوام نگهداری می شوند) یارانه در نظر گرفته شده واریز میشود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این مراجعه روزانه بیماران اعصاب و روان در بهزیستی تا حد زیادی سلامت روح و روان کارکنان و همکارانمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب می شود با انبوهی از مشکلات روحی و روانی ناشی از سختی کار مواجه شوند.
وی افزود: در بحث کمپ ها چالش موجود این است که این مراکز از قبل ایجاد شده اند و طی چند سال گذشته و از زمان حضور اینجانب تأسیس کمپ جدیدی نداشتیم، بنابرین بهزیستی ناچار به حفظ این کمپ ها بوده که بتواند در زمان دستور پذیرش معتادین، فضایی در اختیار داشته باشد، از طرفی ایرادات قابل کتمان و چشم پوشی نیست و بهزیستی همواره بر رفع این ایرادات تلاش نموده است.

وی افزود:  مشاهده و گوشزد خطاهایی که کارکنان بهزیستی به آنها عادت کرده بودند و منجر به اصلاح بسیاری از مراکز گردید و ورود دستگاه قضا و شخص جناب دکتر مددی و سرکار خانم سرخی با در نظر گرفتن حسن نیّت ایشان نسبت به همکاران بنده بسیار خوشایند بود.

 دکتر حیدری افزود: مفتخریم به این امر که امروز به تشخیص شخص دادستان حوزه توانبخشی بهزیستی استان شایسته تجلیل و تقدیر است و با توجه به این که بخش عمده فعالیت های بهزیستی در حوزه توانبخشی است این امر مایه مسرّت و مباهات است.  

وی گفت: علاوه بر این حوزه اجتماعی که دربرگیرنده مراکز شبه خانواده و سایر دفاتر است طبق نظر دادستان محترم شایسته تجلیل تشخیص داده شده که این امر بیانگر آن است  که تلاش همکاران حوزه اجتماعی و نظارت صادقانه بر مراکز بهزیستی منجر به ایجاد اصلاحاتی گردید و همکاران ما در بهزیستی استان شبانه روزی تلاش می کنند که این ایرادات را بر طرف سازند.

در ادامه این جلسه دکتر حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب استان البرز ضمن تبریک به مناسبت هفته بهزیستی به دکتر حیدری و همکاران وی اظهار داشت: مایل بودم امروز در یکی از مراکز نگهداری کودکان یا افراد دارای معلولیت حضور داشته باشم اما شیوع بیماری کرونا بخصوص از نوع دلتا در تمامی اقشار موجب شد این برنامه را به حضور در اداره کل بهزیستی استان محدود کنیم.

وی افزود : امیدوارم شرایط مطلوب گردد چرا که یکی از برنامه های بنده اینست که در مراکزی که اقشار آسیب پذیر سکونت دارند حضور یابم و نظارت بر شرایط موجود انجام شود و اینکه افراد مقیم بدانند دادستان بعنوان مدّعی العموم وظیفه ی نظارت دارد و پیگیر حقوق ایشان است.

دادستان البرز افزود: بنده از زمان حضور خود در استان البرز شاهد فعالیت ها و پیگیری های مستمر مدیرکل محترم بهزیستی استان و اصلاحات و تغییرات خوب بهزیستی و مراکز تحت نظارت آن بوده ام و قدردان این زحمات هستم.

وی افزود: آشنایی با امکانات و ساختار مجموعه بهزیستی برای بنده افتخاری است و اظهار این موضوع که در خانواده ی بهزیستی بزرگ شده ام و پدرم جزء کارکنان بهزیستی بوده اند و سنوات خدمت ایشان بیش از مدت رسمی و قانونی در سازمان بهزیستی است افتخاری برای بنده است.

دادستان استان اظهار داشت:صعوبت و حساسیت کار بهزیستی بر هیچ کس پوشیده نیست و وقوف بر این امر که کارکنان بهزیستی در این عرصه ی خدمت به جامعه هدف هر آنچه انجام میدهند عبادت است و انجام خدمت از جانب شما به مردم و اقشار آسیب پذیر ارائه می شود که در بخش های مختلف تحت حمایت بهزیستی ضمن در نظر داشتن وسعت خدمات انصافاً بی نظیر و بی بدیل است و معتقدم هیچ بخشی جز بخش خدمات بهداشت و درمان دستگاهی وجود ندارد که فعالیت در آن تا این اندازه اجر و پاداش دنیوی و اخروی داشته باشد.

دکتر مددی گفت: همگان واقفند که هر قدمی که کارکنان بهزیستی برای اقشار آسیب پذیر بر میدارند دعای خیر همراه آن خواهد بود و بسیاری از مشکلاتشان در امور دنیوی مرتفع می شود و گشایش در کارهایشان رخ میدهد و توجه به این امر موجب ایجاد انگیزه می شود که در این مسیر گام برداریم و در مقابل خدمات بهزیستی اجر مادی عقلانی محسوب نمیشود.  

دکتر مددی بیان داشت : این امر که کارکنان بهزیستی حقوق دولتی مقرر و محدود دریافت کنند و با کمبود مزایا و سختی کاری بی اندازه، به اقشار دارای معلولیت های ذهنی و جسمی و یا افراد دارای مشکلات خاص خدمت رسانی کنند در صورتی که مواجه شدن با این اقشار و درک و رفع آلام و رنج هایشان کار بسیار دشواریست و مسلماً از لحاظ روحی فشار بسیاری وارد خواهد کرد.

دکتر مددی اظهار داشت: تجربه آسیبهای مختلف در زندگی کارمندان بهزیستی نیز امکان‌پذیر است و علی رغم تبعاتی که ممکن است داشته باشد اما بیانگر این است که یک مددکار با وجود تمام سختی های موجود در کار، مشکلات پیش رو و خستگی روزانه از فشار کاری، باز هم روز بعد با انگیزه مضاعف و حس نوع دوستی و خدمت به مردم دست نیازمندان را میگیرد و همین امر او را از لحاظ روحی بی نیاز می کند.

وی افزود: هرچند نیازهای مادی انسان رفع نمی شود اما نیاز روحی و معنوی اش برطرف می شود و در زندگی هر قدمی را که برای خدمت به خلق بر داشته شود مسلماً خداوند بزرگ در امور زندگی دنیوی انسانها گشایش فراهم میکند و این امر وعده ای الهی است که همگان بر آن واقف هستیم.

دکتر مددی تصریح کرد: دادستان در بخشی از وظایف خود به عنوان مدّعی العموم وظیفه نظارت بر سرپرستی اقشار آسیب پذیر جامعه دارد و یکی از وظایفی که در قوانین احصاء شده است نظارت بر وضعیت افراد آسیب پذیر جامعه است که آنها نیازمند سرپرستی به معنی عام هستند.

وی افزود: بهزیستی در این بخش وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارد و خدمات گسترده ای را ارائه می دهد اما متاسفانه در سنوات اخیر به لحاظ مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود و تحریم هایی که ظالمانه بر مردم عزیز کشورمان تحمیل شده موجب شرایط اقتصادی نامطلوب حاکم بر جامعه ما گردیده و اختلاف شدید طبقاتی ایجاد کرده به طوری که اقشار متوسط جامعه به قشر ضعیف تبدیل شدند و نیاز به حمایت ها افزایش پیدا کرده است.

دادستان البرز در ادامه گفت: بیماری کرونا منجر به از دست دادن سرپرست بسیاری از خانواده ها گردید و این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بخصوص بهزیستی قرار گرفتند و تألمات روحی فراوانی بر آن ها وارد شد.

وی ابراز داشت: از یک سو عواملی از قبیل کمبود امکانات، بی توجهی و هزینه بر بودن فعالیت های بهزیستی و فقدان درآمد کافی و از سوی دیگر نه تنها این دولت و کشور ما بلکه در تمام کشور های دنیا این موضوع که دولت ها در مواجهه با  بخشهای خدماتی و رفاهی نگاه هزینه ای دارند و به این بخشها معمولاً کمتر توجه می کنند به نحوی مبین دشواری کار در چنین نهادهایی است در چنین شرایطی تنها در صورت ایجاد شرایط خاص و یا اختصاص  بودجه مناسب و امکانات مناسب زمینه ارائه خدمات مطلوب به این اقشار فراهم می‌شود.

دکتر حسن مددی گفت: با توجه به منابع مالی موجود این امر امکان پذیر نیست و واقعیت اینست که این بخش نیاز به هزینه دارد هزینه هایی که برگشت پذیر نیست اما ضرورت دارد ونیاز جامعه است.

دکتر مددی گفت: در همه کشور ها بخصوص کشور های پیشرفته بخش خدمات اجتماعی و بهزیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است لازم است کشور ما هم در این مسیر حرکت کند.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات و سختی های موجود که وجود دارد مردم عزیز کشور ما با همت و غیرت در بخش های مختلف سعی کرده اند که نواقص را برطرف نمایند و کمبود بودجه را جبران نمایند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در پایان اظهار داشت: بنده بعنوان دادستان استان بر خود واجب میدانم که از تلاش های بی وقفه شما کارکنان بهزیستی تقدیر و تشکر نمایم و اظهار نمایم ما هم در کنار شما و البته پشتیبان شما هستیم و ما را جزئی از خانواده بهزیستی بدانید و تلاش مان بر این است کرد که همیار شما بوده ویاری رسان باشیم و امیدواریم این توفیق حاصل شود که خدمت کنیم و مورد رضای خداوند قرار بگیریم و ذخیره آخرتمان باشد.

وی گفت: بهزیستی محلیست که فرصت خدمت به خلق ایجاد شده است و اگر زمینه ی خدمت ایجاد شده است توفیقی است که نصیب کارکنان بهزیستی گردیده که توفیق این خدمت نصیب هر فردی نخواهد شد.


در پایان این جلسه دکتر مددی دادستان عمومی و انقلاب البرز از خدمات دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان، معاونین وی و چند تن از همکارانی که بیشترین همکاری را با دادستانی استان داشتند با اهداء لوح تقدیر و یک جلد کلام الله مجید تقدیر و تشکر کرد.

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

دادستان البرز با حضور در بهزیستی استان از کارکنان این اداره کل تقدیر کرد

کد خبر 40405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد