باید ریشه‌های کار کودکان در خیابان، شناسایی و مرتفع شوند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر شناسایی علل و عوامل مبنایی وجود کودکان کار و خیابان تأکید کرد.

دکتر مسعود فیروزی در همایش توانمندسازی کودک و خانواده با بیان این مطلب گفت: فعالیتهای توانمندسازی کودکان کار و خانواده هایشان باید بر مبنای علمی و تخصصی انجام شود که بهزیستی این کار را در مراکز غیر دولتی تحت نظارت خود انجام می دهد.

وی اضافه کرد: مددکاران بهزیستی سالها در این زمینه کار کرده اند و با مسائل و مشکلات کودکان کار و خیابان و خانواده های آسیب دیده آشنایی کامل دارند.

وی برای فرایند توانمندسازی سه ویژگی تعریف کرد و گفت: پیوستگی، فراگیری، و جامعیت و ارتقای قابلیت های فرد آسیب دیده باید  در  یک فرایند توانمندسازی منظور شود تا توانمندسازی به معنای واقعی محقق شود.

دکتر فیروزی با اشاره به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد گفت: از دستگاه قضایی و معاونت دادستان که بانی خیر شده و همه دستگاه های مرتبط را برای اجرای این طرح گرد هم آورده اند تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: همه دستگاه های وظیفه مند طبق آیین نامه باید وظایف شان را انجام دهند تا این فرایند به نتیجه مطلوب برسد.

وی با تأکید بر ریشه یابی مشکل کودکان کار گفت: مشکل اصلی در خانواده این کودکان است که حل این مشکل باید در برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت و نیز توسط دستگاه های مختلف و همچنین در برنامه ریزی کلان کشور صورت گیرد.

وی مراکز مثبت زندگی را کار طلایی بهزیستی نامید و گفت: این مراکز که در محلات تأسیس شده اند می توانند کار تخصصی توانمندسازی کودک و خانواده را انجام دهند.

در این همایش معاون دادستان مشهد نیز گفت: در برنامه ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان تا کنون ۲۵ لیدر و سرگروه که از کار کودکان سوء استفاده می کردند دستگیر و روانه زندان شده اند.

باید ریشه‌های کار کودکان در خیابان، شناسایی و مرتفع شوند

نیره عابدین زاده با تأکید بر اینکه سال هاست که در حوزه اجتماعی و اقتصادی در امر قضا فعالیت دارد گفت: با مشکلات و مسائل این حوزه ها آشنا هستم و به همین جهت وارد این بخش شدم که این کودکان را به زندگی سالم برگردانیم.

وی ضمن دعوت از خیرین برای حمایت از کودکان کار و خیابان بی سرپرست و بد سرپرست گفت: موسسات خیریه و نیکوکاران می توانند در توانمندسازی کودکان و خانواده های آنان نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

وی ادامه داد: اگر هر فرد نیکوکار و هر موسسه خیریه بین یک تا ۵ کودک و خانواده اش را مورد حمایت قرار دهد فرایدن توانمندسازی این جمعیت آسیب دبده بخوبی امکان پذیر است و کودکان کار به زندگی سالم و ثمربخش برمی گردند.

در این همایش مدیر بهزیستی مشهد نیز با اشاره به سابقه کار جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد گفت: این کار از سال ها پیش در بهزیستی برنامه ریزی و اجرا می شده است.

مهدی نخعی افزود: به خاطر اینکه بخش توانمندسازی کودکان و خانواده هایشان به درستی برنامه ریزی نشده، این کار با توفیق همراه نبوده است چون سایر دستگاه ها در این زمینه همکاری لازم را نداشته اند.

وی تصریح کرد: اگر توانمندسازی کودک و خانواده اتفاق نیفتد این کودکان باز هم به خیابان بازمی گردند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۶۲۰ کودک خیابان شناسایی و به مراکز نگهداری و  توانمندسازی انتقال داده شده اند گفت: اغلب این کودکان غیر ایرانی هستند که باید توسط مسوولین مربوطه برای توانمندسازی آنان برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

شایان ذکر است در این همایش که در مجتمع شوق زندگی برگزار شد جمعی از مدیران موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد اجتماعی شرکت داشتند.

این همایش با همکاری بهزیستی و معاون دادستان مشهد برگزار گردید.

باید ریشه‌های کار کودکان در خیابان، شناسایی و مرتفع شوند

کد خبر 40403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد