لایحه قانونی ساختار و تشکیلات وظایف فوریت‌های اجتماعی تحویل دولت شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگو رنده برنامه تهران ۲۰ در پاسخ به مشکلات کارشناسان اورژانس اجتماعی، پاسخ داد: از تاسیس اورژانس اجتماعی ۲۰ سال می‌گذرد و نواقص قانونی درخصوص ساماندهی پرسنل وجود دارد لذا لایحه قانونی ساختار و تشکیلات وظایف فوریت‌های اجتماعی تحویل دولت شده که امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی این مشکلات مرتفع شود.

گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو زنده برنامه تهران ۲۰ با بیان اینکه محوریت بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ها و توانمندسازی در حوزه مسکن و اشتغال است، گفت: برخی از معلولیت‌ها امکان اشتغال برای آنها میسر نیست مثلا دانشجوی تحت پوشش دارای معلولیت است و یا اینکه فرد دارای معلولیت سرپرست خانوار دارای فرزند دانشجو است که ما شهریه تحصیلی را بطور کامل پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار دانشجو حائز شرایط از این امکان برخوردار هستند، افزود: ۳ درصد سهم استخدامی برای افراد دارای معلولیت است و از سال ۱۳۹۸ سازمان اداری استخدامی ملزم بر حفظ کد شغل آزمون‌های استخدامی سازمان‌های دولتی برای افراد دارای معلولیت می‌باشد البته درخصوص ارائه وام از محل بند ب تبصره ۱۶ در سال ۱۳۹۹، یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان جذب شد که به ۴۰ هزار نفر وام ۵۰ میلیونی ارائه شد که این مبلغ در سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و امکان قانونی پرداخت وام اشتغالزایی برای افرادی که قبلا از وام اشتغال دریافت کرده بودند، فراهم شد.

وی با اشاره به پرداخت حق بیمه کارفرمایانی که برای افراد دارای معلولیت شغل ایجاد کردند، گفت: تاکنون برای ۴۲۶ هزار نفر از سوی دولت پرداخت شده است؛ همچنین برای جبران کارآیی افراد دارای معلولیت ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل دستمزد را به کارفرمایان پرداخت می‌کنیم که به سبب محدودیت بودجه این آمار پایین است چراکه در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیاز است که ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به قانون ۷۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد حداقل دستمزد به عنوان مستمری به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، گفت: در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده است که علی‌رغم تورم شدید شیب افزایش مبالغ مستمری برای مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد صعودی بوده است.

وی، ادامه داد: مبالغ میانگین مستمری دریافتی مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد نسبت به سال ۱۳۹۲ بین ۸ تا ۱۱ برابر افزایش پیدا کرده است در حالی که حداقل دستمزد در بین این سال‌ها رشد ۵ برابری را داشته است بطوری که امروز این مبلغ  برای خانوار تک نفره به ۳۵۰ هزار و خانوار ۵ نفره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزیش پیدا کرده است.

قبادی‌دانا از افتتاح صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: این صندوق پشتوانه خوبی برای افراد دارای معلولیت است که خواستار دریافت وام دارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت وام برای افراد دارای معلولیت سرپرست خانوار و همچنین زنان سرپرست خانوار و فرزندان فاقد سرپرست موثر است، ادامه داد: مابقی افراد در اولویت دوم قرار خواهند گرفت.

قبادی دانا در پاسخ به مشکلات کارشناسان اورژانس اجتماعی، پاسخ داد: از تاسیس اورژانس اجتماعی ۲۰ سال می‌گذرد و نواقص قانونی درخصوص ساماندهی پرسنل دارد لذا لایحه قانونی ساختار و تشکیلات وظایف فوریت‌های اجتماعی تحویل دولت شده که امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی این مشکلات مرتفع شود.

وی درخصوص مسکن خانوار دارای ۲ معلول، گفت: از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی کشور تاکنون ۱۴۲ هزار واحد مسکونی تسهیل‌گری شده است و در اختیار جامعه هدف اعم از افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار، فرزندان مستقل از مراکز شبانه‌روزی، خانوارهای دارای دو عضو معلول و بهبودیافتگان از بیماری اعتیاد است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۷ هزار و ۵۴۰ واحد واگذار شده است، گفت: ۳۳ هزار و ۸۹۴ واحد در دست احداث است.

وی ادامه داد: برای ایجاد نهضت مسکن از کمک‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه پاسداران و قرارگاه محرومت‌زدایی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و انجمن خیرین مسکن‌ساز و ... بهره‌مند شدیم و ۱۴ هزار خانوار ۲ معلول احصاء شد و امسال ۱۱ هزارمین خانه واگذار شد و الباقی در دست ساخت است.

قبادی‌دانا، ادامه داد: با ایجاد ۲۵۲۷ مرکز مثبت زندگی در محلات نیازمندیابی فعال را شاهد هستیم.

قبادی دانا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۹ هزار خانوار جامعه هدف پشت نوبت دریافت تسهیلات مسکن هستند، گفت: که ۱۳۳ هزار خواستار مسکن شهری و مابقی مسکن روستایی است؛ این در حالی که با کمک دولت، سازمان برنامه و بودجه و اقدام انقلابی مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰ مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین مسکن خانوارهای تحت پوشش پیش‌بینی شده است که ان‌شاء‌الله تخصیص پیدا کند.

وی در ارتباط با کرونا از ابتدای شیوع، در پایان عنوان کرد: موضوع ایزولاسیون و قرنطینه مراکز با پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های متعدد تخصصی آغاز شد و ۹۵ هزار دوز واکسن به مددجویان تحت پوشش مقیم در این مراکز و افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند، تزریق شده است به عبارتی پوشش ۸۰ درصدی داشتیم البته نگرانی ما عدم تخصیص واکسن ویژه برای افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش در منازل می‌باشد از وزیر بهداشت استدعا داریم که این افراد در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

کد خبر 40397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =