حضور همه مدیران کل عضو شورای رفاه جهت تبریک هفته بهزیستی در اداره کل بهزیستی استان البرز

صبح امروز یکشنبه مورخ ۲۷ تیرماه جلسه شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت رفاه به میزبانی اداره کل بهزیستی استان و با حضور دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان، دکترفلاح نژاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر قورچیان مدیرکل تأمین اجتماعی، دکتر توانایی مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی، دکتر سماوری نماینده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، قیاثوند مدیرعامل بانک توسعه تعاون و نماینده فنی و حرفه ای استان در محل سالن جلسات اداره کل بهزیستی البرز تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، دکتر «اسدالله حیدری»  در آغاز جلسه ضمن خیرمقدم به اعضاء جلسه و تبریک به مناسبت  فرارسیدن هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی گفت: از روز سه شنبه هفته گذشته، هفته بهزیستی با شعار بهزیستی در گام دوم هوشمندسازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده آغاز گردیده است.

وی افزود: در ارتباط با شعار هفته بهزیستی، اولین بخش این شعار در برگیرنده موضوع هوشمندسازی است که طی دوسال گذشته در این راستا اقدامات مهندسی مطلوبی در ساختار بهزیستی کشور و به تبع آن استانهای کشور صورت گرفته است.

دکتر حیدری افزود: ساختار نظامات اداری نیز مانند هر امر دیگری با گذشت زمان فرسوده می شود و به مرور زمان پاسخگوی نیازهای جامعه هدف خود نخواهد بود و باید بروز رسانی و ترمیم گردد تا بتواند رضایتمندی جامعه هدف را برآورده نماید، در همین راستا سازمان بهزیستی شروع به انجام امور به صورت الکترونیک نمود و بسیاری از خدماتی که طی سنوات گذشته صرفاً از طریق مراجعه حضوری به مددجویان ارائه میشد، در حال حاضر ضمن تعریف ساختار جدید مبتنی بر فناوری نوین به صورت آی تی بیس می تواند در منزل انجام شود، که این امر می تواند در صرف هزینه و زمان به جامعه هدف بهزیستی کمک بزرگی نماید و زمان دستیابی به خدمات را می تواند به شدت کاهش دهد.  

دکتر حیدری گفت:سامانه های متعدد در حوزه شفاف سازی و رصد هم برای مردم و هم برای دستگاه های ناظر تعریف شده است، به عنوان مثال سامانه رصد، سامانه فرزندخواندگی، سامانه دانشجویی و سامانه هایی از این قبیل که به صورت متمرکز فعالیت می کنند.

دکتر حیدری اظهار داشت: دومین بحثی که در شعار هفته بهزیستی مطرح شده است، موضوع محله محوری است، باتوجه به اینکه در کلانشهر ها در شرایط سخت اقتصادی امروز، جامعه هدف بهزیستی به شدت در تنگناست و مردم در فقر مضاعف هستند و در موضوعاتی از قبیل رفت و آمد به ادارات دچار مشکل هستند به همین منظور در سالهای اخیر سیاست سازمان بر این اساس بوده که در محلات حضور پیدا کند و ضمن کمک به توسعه محلی، بتواند خدمت مورد نیاز جامعه هدف را در زیست بومشان ارائه نماید به طوری که هر ۴۵۰ پرونده خانوار در یک محله تحت پوشش یک بهزیستی کوچک به نام مراکز مثبت زندگی قرار گرفت که تمامی خدمات ادارات بهزیستی را در همان محله ارائه می دهد و باعث می شود هم در تردد و هم در صرف هزینه جامعه هدف صرفه جویی صورت گیرد.  

وی افزود: سومین بخش این شعار، یعنی سلامت اجتماعی در خانواده، حاکی از آن است که علی رغم تصور عموم در خصوص مفهوم بهزیستی که با معنای معلولیت عجین شده است اما لازم به ذکر است کار بهزیستی بسیار وسیعتر از این حوزه است و فقط حوزه معلولین بخشی از فعالیت بهزیستی می باشد بطوری فعالیت های ما با ۱۸۴ ریز فعالیت از مشاوره قبل از ازدواج تا دوران پیری و کهنسالی را دربرمیگیرد.

دکتر حیدری اظهار داشت: خانواده یکی از ارکان اساسی شکل گیری شخصیت انسان است و در خصوص این مهم باید مداخلات عالمانه صورت گیرد تا استحکام و دوام لازم را خصوصاً در شرایطی که جامعه در حال گذار اجتماعی فرهنگی و بحران اقتصادی است داشته باشد، در چنین شرایطی اگر افراد متخصص مداخله نداشته باشند، قطعا استحکام خانواده دچار تزلزل خواهد شد و با چالش جدّی مواجه خواهد شد لذا مشاورین بهزیستی ضمن اجرای طرح های برنامه ریزی شده و فعالیت در مراکز مشاوره و همچنین ارائه آموزشهای قبل، حین و بعد از ازدواج، شیوه های فرزندپروری، تاب آوری در خانواده و بسیاری از موضوعات دیگر در تلاشند تا بتواند به استحکام خانواده کمک کنند.  

مدیرکل بهزیستی استان گفت: شاید سوال این باشد که با وجود تمامی خدمات و مداخلاتی که دستگاهها در خصوص استحکام خانواده انجام می دهند چرا همچنان آمار طلاق بالاست؟ پاسخ این است که اگر این مداخلات صورت نمی گرفت در حال حاضر جامعه با بحرانهای بسیار جدی تری مواجه میشد که زندگی تمام اعضاء را تحت تاثیر قرار میداد.

در ادامه جلسه فلاح نژاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن عرض خیرمقدم به حضار و تشکر از مدیرکل بهزیستی و همکاران وی به منظور تشکیل جلسه با تبریک فرارسیدن هفته بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: جلسه امروز نشستی در راستای هم اندیشی و تبادل افکار و نظر درمیان همکاران و بررسی مسائل و مشکلات موجود است.  

وی در خصوص نقش سازمان بهزیستی ابراز داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور رسالت ارئه خدمت به دهک های پایین جامعه را بر عهده دارد و نوک پیکان به سمت سازمان بهزیستی است چرا که بسیاری از وظایفی که در قانون جزء وظایف اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر ذکر شده در نهایت به سازمان بهزیستی بازمیگردد.  

وی افزود: همانگونه که دکتر حیدری به درستی به گستردگی خدماتی که توسط بهزیستی انجام میشود و سطح انتظارات و توقعاتی که از این سازمان میرود اشاره کردند و همچنین مقایسه ای که در رسانه ها بابت کیفیت خدماتی که در کشور ما در مقایسه با سطح بین المللی وجود دارد و نوع آسیبهایی که در کشور ما هست کار را به نوعی دشوار میکند بنابرین کار در این حوزه صبر و حوصله به همراه تخصص ویژه را می طلبد.

وی گفت: طرحی در خصوص فرزندان بازمانده از تحصیل در وزارت کار آغاز گردید که همکاری مشترکی میان وزارت کار با وزارت آموزش و پرورش بود و می توان گفت در اجرای این طرح یکی از ضعفهایی که در کشور وجود داشت بحث آمار و اطلاعات در حوزه های مختلف بود که وزارت کار شروع به تکمیل بانک جامع رفاه ایرانیان کرد و کلیه اطلاعاتی را که در ارتباط با افراد و خانوارها وجود داشت را در این بانک گردآوری نمود.

وی اضافه کرد: در این طرح وزارت کار از سامانه جامع مشخصات این افراد را استخراج و مبادی امکان تماس با ایشان را پیدا کرد و نقطه مشترکی که با سازمان بهزیستی یافته شد این بود که بهزیستی این فرزندان را شناسایی کرد و دلایل بازماندن از تحصیلشان را احصاء نمود، بسیاری از این فرزندان بر اثر معلولیت از تحصیل بازمانده بودند.

وی گفت:کار مشترک دیگر بحث آموزشهای پیشگیری از اعتیاد و آموزشهای سبک زندگی به کارگران است و با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه این تخصص را نداشت از متخصصین و اساتیدی که در اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی بودند استفاده کرد و عمده بار این آموزش بر دوش بهزیستی بود.  

دکتر فلاح نژاد گفت: در خصوص مشاغل خانگی پیرو صحبتهای مدیرکل بهزیستی، امروزه سیستم به این نتیجه رسیده که برای حل مشکل اشتغال باید به سمت اشتغال زود بازده با حداقل سرمایه رفت. در حال حاضر برای ایجاد شغل در صنعت، نیاز است به ازای هر نفر رقمی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان  صرف شود اما مشاغل خانگی راهی است که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای پرجمعیت طی کرده اند تا اشتغال زود بازده و درآمدزا برای افراد ایجاد کنند.

وی افزود: در خصوص مشاغل خانگی ضمن همکاری اداره کار با اداره کل فنی حرفه ای استان و بانکهای عامل که هر دو بانک عامل (توسعه تعاون و رفاه) زیرمجموعه وزارت رفاه هستند همکاری خوبی صورت گرفته و به نظر می رسد تاکید بر ایجاد و توسعه مشاغل خانگی باید در دستور کار دولت جدید هم باشد و وزارت کار این آمادگی را اعلام میدارد که جامعه هدف بهزیستی را به صورت ویژه در بحث مشاغل خانگی کمک کنیم.  

مدیرکل تعاون افزود: تشکیل انجمن صنفی در حوزه های مختلف یکی از کارکرد های وزارت کار است که جامعه بزرگ بهزیستی هم می تواند برای آن که مسائل و مشکلات صنف خود را در غالب مردمی حل کنند در حوزه تشکیل انجمن صنفی اقدام نماید. اخیراً انجمن هایی از حوزه های بهزیستی مشاهده شده که در حال تشکیل هستند.

وی گفت: نکته دیگری که نگرانی متولیان بهزیستی را از ابتدای شیوع بیماری کرونا در پی داشت شرایط مراکز تجمعی و پایداری آنها در حوزه کودکان، سالمندان و معلولین بود که سامانه ای تحت عنوان سامانه کارا تعریف شد که تسهیلاتی برای بنگاههای آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد اما متاسفانه به علت محدودیت زمانی بسیاری از افرادی که شرایط استفاده از این تسهیلات را داشتند نتوانستند از آن بهره مند شوند و با توجه به این که چشم انداز مشخصی برای بیماری کرونا تعریف نشده بود و وضعیت این بیماری مشخص نبود و عموم مردم آغاز تابستان را نقطه ی خاتمه این بیماری قلمداد می کردند در همین زمان سامانه کارا اقدام به پرداخت تسهیلات نموده بود و با توجه به فقدان بازه زمانی مانع از اخذ تسهیلات گردید.

وی گفت: متاسفانه شیوع کرونا آسیبهای جدی به افراد وارد کرد به همین جهت ستاد ملی کرونا مجددا سامانه کارا را فعال نمود و در حال حاضر نیاز است از طریق بهزیستی مجدد به مراکز خدمات رسان اطلاع رسانی شود که با توجه به این که اعتبار لازم برای استان تأمین شده اقدام نمایند.

دکتر فلاح نژاد بیان داشت: اداره کل تعاون، فعالیتی تحت عنوان تدوین نظام مسائل اشتغال استان را آغاز کرده است. مسائلی در حوزه اشتغال وجود دارد که در سطح ملی است مثل این امر که در حال حاضر یکی از معضلات در حوزه اشتغال بحث فرهنگ کار است مثلا در حال حاضر در حوزه خط تولید بالغ بر ۱۰۰۰ فرصت شغلی داریم که تخصص خاصی نیاز ندارد و تنها نیاز به کارگر ساده در این بخش است و همچنین افراد بیکار زیادی هم داریم که این فرصت شغلی ایجاد شده را علی رغم تخصص کافی نمی پذیرند در صورتی که در گذشته این مشکل را نداشتیم بنابرین این مشکل در فرهنگ کار به صورت کشوری وجود دارد.  

در ادامه دکتر توانایی مدیرکل مدیریت درمان تامین اجتماعی استان البرز ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته بهزیستی و تقدیر و تشکر به منظور برگزاری جلسه اظهار داشت: پیرو فرمایشات دکتر حیدری مبنی بر نیاز به ایجاد تغییر در ساختارها باید گفت تمام دستگاهها در حال حاضر به سمت و سوی هوشمندسازی پیش می روند. در سازمان تامین اجتماعی هم به طور رسمی و ریشه ای رویکرد سازمان حرکت به سمت آی تی بوده و بسترهای الکترونیک ماهیت کار را عوض خواهد کرد و نوع همکاران و تخصص های لازم را دچار تغییر خواهد کرد. در بحث درمان در چند بخش مهم مانند بحث نسخه الکترونیک و بیمه سامانه ۳۰۷۰ حرکت به این سو اتفاق افتاده است.

وی افزود: بحث نسخه الکترونیک یک ماژور از ماژورهای پرونده الکترونیک است و چیزی که نهایتا قرار است در بستر نظام سلامت کشور دیده شود این است که دسترسی به اطلاعات بیماران در بستر آی تی قابل رویت باشد و این امر تغییرات زیادی در نوع رفتار بیمه شدگان ما خواهد داشت. در حال حاضر هر تعداد اقدام درمانی مجاز است اما در صورت آی تی بیس شدن بسیاری از این موارد غیر ضرور خواهد بود و راهی جز حرکت به سوی این بستر برویم وجود ندارد و این اتفاق در کشورهای پیشرفته و برخوردار زودتر رخ داده و در کشور ما نیز به موجب قوانین بالادستی، برنامه ششم کشور این مهم را در دستور کار خود قرار داده است. از زمستان سال گذشته حذف دفترچه ها در دستور کار قرار گرفت بنابراین به زودی از نسخه های الکترونیک به طور رسمی در همین دولت رونمایی شود.  

مدیرکل مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اظهار داشت: در حال حاضر نارسایی های جدی به علت کافی نبودن زیرساختها وجود دارد که امیدواریم  با رفع این موارد مردم بتوانند از سهولت دسترسی به پزشک و برخورداری از خدمات پزشکی بهره مند گردند و امید است با توجه به این که متولی از سایر دستگاهها عقب تر است و متولی اصلی این امر که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است در کنار سازمان تامین اجتماعی بتواند در این امر پیشروی داشته باشد.  

وی افزود: کار بهزیستی، فعالیتی مقدس و از حوزه های بسیار دشوار است چرا که با نیاز قشر ضعیف جامعه مواجه هستند و برایتان آروزی توفیق روزافزون و رضایت قلبی دارم.  

در ادامه جلسه دکتر قورچیان مدیرکل تامین اجتماعی استان البرز ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی اظهار داشت: امیدوارم روزی برسد که مردم ایران سرافرازمان بهترین زیست و بهترین زندگی را داشته باشند.

وی افزود:  گسترش خدمات بسیار مطلوب است اما گستردگی جامعه هدف دستگاههای حمایتی که به نحوی نمایانگر گسترش فقر است و موجب تاسف و ناراحتی است.

وی افزود: خدمت در بهزیستی از نعمتهای ویژه ای است که خداوند به بندگان عزیزش عطا فرموده است.

وی گفت: از نوزدهم تا بیست و پنجم تیرماه هفته تامین اجتماعی نامگذاری شده است، در سطح کل کشور ۱۳.۵ میلیون بیمه شده داریم که حق بیمه پرداخت میکنند چه به صورت اجباری و چه به صورت اختیاری و خویش فرما و همچنین ۳.۵ میلیون بازنشسته در کل کشور است که تمام بازنشسته های دولتی، لشگری و کشوری به این عدد نمی رسد که بزرگترین صندوق بازنشستگی است و اگر مبنای آن را سال ۱۳۳۲ درنظر بگیریم تقریبا ۶۸ سال قدمت دارد و با توجه به اتفاقاتی که در سالهای اخیر تصویب شده مانند قوانین بازنشستگی پیش از موعد و قوانین سخت و زیان آور و قوانینی که سازمان را به نقطه سر به سر نزدیک کرد باعث شد که زودتر از چیزی که فکر میکردیم به این نقطه برسیم و این زنگ خطری است برای صندوق تامین اجتماعی و دولت.

وی ابراز داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به اعتبارات داخلی و منابع خود این هزینه ها را پرداخت میکند و اگرچاره اندیشی صورت نگرفته باشد در آینده ای نه چندان دور ما دچار چالشهای خیلی بزرگی خواهیم شد.
وی افزود: در حال حاضر دولت نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان با توجه به سهم الشراکه ای که باید به صندوق داشته باشد و تعهداتی که هر ساله برای خود ایجاد می کند به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است.

وی افزود : با توجه به افزایش حقوق و متناسب سازی که کار بسیار بزرگی بود و در عرض ۲ سال حقوق ها به ۲ برابر افزایش پیدا کرد.

وی گفت: در سطح استان ۴۷۰ هزار بیمه شده داریم که ۱۸۰ هزار مستمری بگیر و ۱۲ هزار نفر بیمه بیکاری و یک سی ام جمعیت کل بیمه شدگان کشوری در استان البرز است اما یک بیستم مستمری بگیران ساکن استان ما هستند که توازنی منفی حاکم است و علت آن می تواند این باشد که البرز استانی میهمان پذیر است.

دکتر قورچیان افزود : در سال ۹۹ به خاطر الزاماتی که در برنامه ششم توسعه بود و دولتها الزام داشتند به سمت خدمات غیرحضوری بروند سازمان تامین اجتماعی نیز این گام را برداشت و به سمت حذف دفترچه ها رفت  و این امر حاکی از آن است که علاوه بر خدمات سالهای قبل خدمات خود را غیر حضوری کرد و توصیه میکنیم مردم به سایت سازمان مراجعه نمایند و خدمات را ببینند و پذیرای انتقادات، پیشنهادات و نیازمندی هایشان هستیم و این موجب می شود بار مراجعه در سازمان کاهش یابد که به اقتصاد کشور نیز کمک می شود و جای تقدیر دارد از عزیزانی که متولی این امر بوده اند.

وی در پایان افزود: گرامیداشت این هفته ها این فرصت را در اختیار قرار می دهد که اطلاع رسانی نماییم چرا که بسیاری از افراد جامعه از خدماتی که دولت ارائه میدهد اطلاع چندانی ندارند.

نماینده فنی و حرفه ای استان نیز ضمن تبریک به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: نوع فعالیت فنی حرفه ای استان البرز آموزشهای مهارتی است و  این آموزش ها را در بخشهای مختلف از گذشته داشتیم و همچنان ادامه میدهیم.  

وی افزود: در حوزه نابینایان اخیرا با انجمن نابینایان جلسه ای داشته ایم و کمیته ای را فعال نمودیم که هم در زمینه مهارت وهم اشتغال اقداماتی صورت گیرد.  

وی افزود: در حوزه ی کودکان کار اقدامات خوبی صورت گرفته، در حوزه معتادین بهبودیافته نیز همکاریهای مطلوبی با بهزیستی داشته ایم همچنین در حوزه زنان بدسرپرست و بی سرپرست هم در سالهای گذشته اقداماتی صورت گرفته و در حال حاضر هم برنامه هایی در دست اقدام داریم.

وی افزود : یکی از مشکلاتی که در اجرا با آن روبرو هستیم این است که سازمان بهزیستی یک سازمان دارای ریشه است که به عنوان اصلی ترین سازمان حمایتی و ایجاد شرایط زندگی بهتر شناخته شده است. ما متاسفانه در بعضی از موارد موازی کاری دستگاههای که خود را حمایتی می دانند یا می خواهند کارهای حمایتی انجام دهند مشکلاتی برای سازمان فنی حرفه ای ایجاد میکند.

وی گفت: تسهیلگرانی در سکونتگاههای غیر رسمی حضور دارند و به صورت متفرقه و پراکنده فعالیت میکنند آماری در حصار بالا حاکی از آن است که ۱۵۰ زن سرپرست خانوار داریم که تا الان ۵ الی ۶ بار به متولی امر آموزش مراجعه کردند و از سازمان خدمات مطالبه کرده اند و برخی دستگاههای دیگر هستند که قصد حمایت دارند، همچنین در بخش خصوصی هم خیرین  برنامه هایی اجرا میکنند که این ناهماهنگی خود باعث می شود که بخشی بیش از اندازه منتفع شود و گروهی دیگر برخوردار نشوند و در بحث آموزشهای مهارتی و اشتغال اختلال ایجاد میکند و اگر تمامی این افراد با محوریت بهزیستی کار کنند در مسیر صحیح قرار میگیرند.

وی افزود : به جد باید بگویم بهزیستی برای سازمان فنی و حرفه ای اولویت است به عنوان دستگاه حمایتی شناخته شده و ریشه دار و هر نوع کمکی که از ما برآید دریغ نخواهیم کرد کما این که  از سال گذشته علی رغم وجود منابع انسانی در شهرستان اشتهارد، از طریق خرید خدمات آموزشی از آموزش و پرورش اقدام کرده ایم.

در ادامه جلسه دکتر سماوری نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از مدیرکل بهزیستی و اداره تعاون و تبریک به مناسبت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی اظهار داشت: ۲۵ تیرماه به عنوان روز تأمین اجتماعی و بهزیستی نام گذاری شده است و این دو سازمان در راستای بسط عدالت اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی به آحاد جامعه فعالند.
 وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی در مسیر خدمت به مردم ارتقاء زندگی آنان و دستیابی به آینده ای توام با  آرامش و سازمان بهزیستی نیز در راستای ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر جامعه تلاش میکنند تعیین این روز در تقویم شمسی بیانگر اهمیت و جایگاه این دو نهاد حمایتی است که به منظور تحقق عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی و ارتقاء شاخصهای اجتماعی پدید آمده است و از ارکان مهم توسعه و پیشرفت جوامع به شمار میرود.

در ادامه جلسه دکتر غیاثوند مدیرعامل بانک توسعه تعاون ضمن عرض تشکر و تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی و تامین اجتماعی و آرزوی توفقی روزافزون اظهار داشت: زحماتی که بهزیستی در قبال جامعه هدف خود متحمل می شود بسیار ستودنی و درخور تقدیر است و این امر به عینه در زمان مراجعه این عزیزان حین تشکیل پرونده مشاهده می شود کارکنان بهزیستی در پرداخت راحت تر بانکها بسیار موثر هستند که همکاری شایسته ای با ما دارند.

وی افزود: گزارش از تسهیلات پرداختی به معرفی شدگان از سوی سازمان تامین اجتماعی بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال  ۹۸ به این صورت است که سهمیه اختصاصی ۱۳ میلیارد ریال بود که ۱۰۰ درصد پرداخت گردید. در سال۹۹  این میزان ۳۵ میلیارد ریال بود که ۱۴/۹۹ درصد پرداخت کردیم و تنها ۳۰ میلیون تومان پرداخت نشد. در سال ۱۴۰۰ نیز ضمن انجام معرفی ها باز همکاری و سرعت در پرداخت این تسهیلات صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در تسهیلات حمایتی اشتغال پایدار روستایی عشایری مبلغ اختصاصی ۲۹ میلیارد ریال بود که از این میزان تنها دو مورد پرداخت شد که گاهاً شرایط به نحوی است که شاید امکان دریافت توسط برخی معرفی شدگان وجود نداشته باشد به همین دلیل این پرداختها صورت نگرفته است.

حضور کلیه ادارات عضو شورای رفاه جهت تبریک هفته بهزیستی در اداره کل بهزیستی استان البرز

حضور کلیه ادارات عضو شورای رفاه جهت تبریک هفته بهزیستی در اداره کل بهزیستی استان البرز

شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت رفاه تشکیل جلسه داد

شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت رفاه تشکیل جلسه داد

شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت رفاه تشکیل جلسه داد

شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت رفاه تشکیل جلسه داد

کد خبر 40382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد