در رسانه| چالش های مراکز مثبت زندگی رصد و رفع خواهد شد

همدان- مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت این مراکز شروع شده اما با مشکلات عدیده به ویژه در زمینه نیروی انسانی و خدماتی که ارائه می دهند، برای ان ها وجود دارد، گفت: ر این مسیر چالش های زیادی وجود دارد و ما نیز در جریان این چالش ها هستیم و به دنبال رفع آن ها هستیم.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، مهدی دیناری پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته بهزیستی در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد:  تمامی خدمات بهزیستی برای اقشار آسیب‌پذیر است و برنامه‌ای که در حال انجام دارد؛ هوشمند سازی، محله محوری و سلامت اجتماعی خانواده است.

دیناری تصریح کرد: ۹۵ درصد خدمات ما از طریق شرکای کاری انجام می‌شود تا مردم بتوانند از طریق محلات به آن‌ها مراجعه و خدمات را با هزینه کمتر و دسترسی بهتر دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این راستا با بیان اینکه، کلینیک حقوق کودکان با محوریت کودکان زیرپوشش بهزیستی با همکاری قوه قضاییه در همدان افتتاح شده است، اظهار کرد: سعی شده تا مراکزی در کنار سازمان بهزیستی فعالیت داشته باشند که بتوانیم ارائه خدمات بهتری را شاهد باشیم و در مجموع، کودکانی که زیرپوشش بهزیستی هستند مشکلات زیادی دارند اما این مرکز با محوریت و مسئولیت قوه‌قضائیه فعالیت خواهد کرد و ما فقط یکی از اعضای هیئت مدیره هستیم.

وی با بیان این موضوع، از مراکز مثبت زندگی نیز نام برد و افزود: هم اکنون، در استان همدان بالغ بر ۴۸ مرکز مثبت زندگی فعالیت دارد و هدف از این اقدام هوشمندسازی و الکترونیکی کردن و دسترسی مناسب تر مددجویان بهزیستی به خدمات و غیره است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر در خصوص چالش های مطرح شده در کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مراکز مثبت زندگی نیز مطرح کرد: در حال حاضر فعالیت این مراکز شروع شده اما با مشکلات عدیده به ویژه در زمینه نیروی انسانی و خدماتی که ارائه می دهند، برای ان ها وجود دارد.

دیناری با تصریح بر اینکه ۲۲ وظیفه سازمان بهزیستی بر عهده این مراکز گذاشته شده است، اظهار کرد: در این مسیر چالش های زیادی وجود دارد و ما نیز در جریان این چالش ها هستیم و به دنبال رفع آن ها هستیم؛ اما از سویی درآمدهای مالی این مراکز نیز بایستی در سامانه واحد مشارکت ها به ثبت برسد و مجوزهای لازم برای گرفتن هزینه های نقدی در این روال پیش رود و گزارش های مالی دقیق باید از سوی این مراکز به ما ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کمک های سازمان بهزیستی به مددجویان شامل دو دسته است، تشریح کرد: این کمک ها در قالب مستمری و مستقیم و یا به صورت حمایتی در بخش درمانی، تحصیلی، مسکن، اشتغال، موردی و غیره است، اما اعتقاد نداریم که این کمک ها خیلی موثر است، نقش سازمان بهزیستی در این مسیر، تسهیلگری است.

بالغ بر دو هزار و ۲۰۱ واحد مسکونی تحویل مددجویان بهزیستی شده است

دیناری با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۹، بالغ بر دو هزار و ۲۰۱ واحد مسکونی تحویل مددجویان بهزیستی شده است، ادامه داد: ۳۶ میلیارد ریال توسط بهزیستی، ۲۸ میلیارد ریال توسط دستگاه‌های همراه، ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۱۱۰ میلیارد ریال آورده مددجو برای دریافت مسکن بوده‌ است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در این راستا اضافه کرد: در طول این بازه زمانی، تعهد اشتغال ما در حدود ۱۱ هزار مورد بوده است که موفق به اعطای تسهیلات اشتغال به ۱۳ هزار و ۴۱۱ نفر شده ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به اعتیاد نوجوانان اشاره کرد و با بیان اینکه در این مسیر، بهزیستی در خصوص آموزش و پیشگیری قدم هایی برداشته است، اظهار کرد: ۱۹ سازمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر نقش دارند و بهزیستی نیز در این مسیر سعی کرده تا با حضور تسهیلگران در محلات آسیب خیز وارد کار شود.

دیناری در خصوص وضعیت مهدهای کودک و واگذاری آن ها به آموزش و پرورش نیز مطرح کرد: از سال گذشته این واگذاری انجام شده و تیمی تشکل شده از بهزیستی و آموزش و پرورش هم اکنون فعالیت ها را رصد می کنند.

وی در خصوص وضعیت مناسب سازی معابر شهری و ساختمان ها نیز مطرح کرد: مسئله مناسب‌سازی پیچیده است، ما در این زمینه یک سازمان مطالبه‌گر هستیم و رئیس ستاد، شخص استاندار است اما ما از نظر قانونی اختیار پیگیری در این زمینه را داریم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به کمبود فضای نگهداری مراکز شبانه‌روزی در استان همدان، اظهار کرد: در حال حاضر موفق به دریافت دو مجوز برای مراکز نگهداری از معلولان جسمی با ظرفیت ۳۰ نفر برای هر مرکز، شدیم.

دیناری در پایان صحبت های خود درخصوص وضعیت واکسیناسیون مددجویان بهزیستی استان همدان نیز مطرح کرد: تمامی مددجویان مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، واکسن دریافت کردند مگر درصورتیکه خودشان یا خانواده هایشا موافق این موضوع نبوده یا به لحاظ پزشکی این واکسن برای آن ها زده نشده است.

کد خبر 40354

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد