افزایش سقف وام مددجویان بهزیستی به ۱۰۰ میلیون تومان/ پرداخت کمک هزینه آزمایشات ژنتیکی به خانواده‌ها

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به کمک هزینه مشاوره و آزمایشات ژنتیکی به خانواده‌ها گفت: سال گذشته مبلغ ۴۳ میلیارد تومان توسط بهزیستی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید آرام در نشست خبری خود اظهار کرد: بهزیستی متولی رفاه و سلامت اجتماعی است و وظایف تخصصی متعدی را در حوزه‌های توانبخشی، پیشگیری، حمایتی و ... دارد و نقش بی‌بدیلی را در حوزه رفاه و سلامت اجتماعی برعهده دارد و با استفاده از تجربه ۴ دهه گذشته و شبکه گسترده شرکای اجتماعی در راستای ارتقاء رفاه و سلامت اجتماعی اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات به هنگام توسط سازمان بهزیستی در بخش‌های مختلف توانسته است منجر به ارتقاء، رفاه و سلامت اجتماعی شود هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ هزار معلول در شهر تهران تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد بیش از ۳۷ هزار نفر از مستمری ماهیانه این سازمان بهره می‌برند.

آرام گفت: همچنین بیش از ۵۵ درصد از معلولان تحت پوشش از کمک هزینه نگهداری و مستمری‌ سازمان استفاده می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران ادامه داد: ۴۲ درصد از معلولان تحت پوشش سازمان دارای معلولیت جسمی حرکتی، ۲۱ درصد جزو معلولان ذهنی و مابقی دارای اختلالات شنوایی و بینایی هستند همچنین از لحاظ شدت معلولیت به ۴ گروه خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی شده‌اند که ۳۳.۴ درصد از معلولان شهر تهران شدید، ۱۱ درصد خیلی شدید، ۳۳ درصد متوسط و ۲۴ درصد خفیف هستند.

آرام افزود: در حال حاضر میزان مستمری پرداختی به مددجویان و معلولان تک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، ۳ نفره ۷۰۰ هزار تومان و ۴ نفر ۹۰۰ هزار و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف بهزیستی توانمندسازی هدف این سازمان است گفت: در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله حمایت‌های آموزشی، انجام می‌شود و همچنین براساس برنامه‌ریزی وام‌های خوداشتغالی به جامعه هدف سازمان پرداخت می‌شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران همچنین از تحصیل یک هزار و ۶۶۰ معلول در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی خبر داد و اضافه کرد: سازمان بهزیستی شهریه تحصیلی دانشجویان را در دانشگاه‌های غیردولتی و همچنین دولتی پرداخت می‌کند.

آرام اظهار کرد: ارائه خدمات به معلولان ضایع نخاعی یکی دیگر از اقدامات بهزیستی است که در این زمینه ماهیانه مبلغی به عنوان حق پرستاری به یک هزار و ۴۴۰ معلول نخاعی در شهر تهران پرداخت می‌شود که این رقم در سال گذشته ۶۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که از مردادماه امسال این رقم در ماه به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: معلولانی که نیاز به تحصیل و درمان داشته باشند و باید از ماشین شخصی خود استفاده کنند از طریق شهرداری طرح ترافیک رایگان دریافت می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰۰ سالمند، بیمار روانی مزمن و معلول بالغ بر ۳۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند که این افراد نیز از یارانه سازمان برخوردار هستند علاوه بر اینکه خدمات مراقبت در منزل نیز یکی دیگر از اقداماتی است که سازمان بهزیستی برای معلولان در نظر گرفته است که بیش از ۲۵۰ معلول و سالمند از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون جامعه هدف سازمان در مراکز شبانه‌روزی خاطرنشان کرد: مرحله نخست واکسیناسیون و مرحله دوم آن انجام شده است و ۹۰ درصد از مراکز سازمان بهزیستی در شهر تهران واکسیناسیون شدند و مابقی افراد بزودی واکسیناسیون خواهند شد.

آرام در ارتباط با ارائه خدمات تسهیلات بهزیستی شهر تهران در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در این ایام با همکاری بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی تسهیلاتی به خانواده‌ها و مراکز نگهداری پرداخت شد به طوری که ودیعه ۳۰ میلیون تومانی و همچنین اجازه منزل ۶ میلیونی به صورت بلاعوض پرداخت شده است علاوه بر اینکه در دو مرحله نیز مبلغی به عنوان کمک به مراکز شبانه‌روزی پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته مبلغ ۵ میلیارد تومان از سوی سازمان بهزیستی تحت عنوان کمک هزینه تأمین وسایل توانبخشی به ۴۳۰۰ معلول ضایع نخاعی پرداخت شده است.

مدیر بهزیستی شهر تهران همچنین از واگذاری دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان اشاره کرد و گفت: این طرح نیز به صورت کشوری امروز برگزار خواهد شد و از یک هزار دستگاه اکسیژن‌ساز ۴۵ دستگاه در اختیار مراکز نگهداری سالمندان شهر تهران قرار خواهد گرفت که این طرح با مشارکت سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.

آرام در ادامه به اقدامات این سازمان در حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست از اقداماتی است که انجام می‌شود و ۳ هزار و ۵۴۴ زن سرپرست خانوار تحت بهزیستی شهر تهران قرار دارند و مستمری‌بگیر سازمان هستند.

وی به پرداخت کمک هزینه به خانواده‌های دارای ۳ قلو و ۳ قلو به بالا اشاره کرد و گفت: ۹۱۳ نفر در شهر تهران نیز از این خدمات استفاده می‌کنند علاوه بر اینکه ۲۵۱ مددجو از خدمات دانشجویی و ۷۷۰ دانش‌آموز از تسهیلات دانش‌آموزی استفاده می‌کنند.

آرام به پوشش بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر یک هزار و ۳۲۹ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند و از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران در ادامه به فعالیت اورژانس اجتماعی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ۳ مرکز باه همراه ۹ خودرو در این حوزه فعال هستند که در سال گذشته بیش از ۶ هزار ماموریت اورژانس اجتماعی انجام شده است علاوه بر اینکه خانه‌ای تحت عنوان خانه امن برای زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده در شهر تهران راه‌اندازی شده است که در طی سال ۹۹ و سه ماهه سال‌جاری ۱۱۴ خانم در این خانه امن پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی ارائه خدمات پیشگیری در حوزه اعتیاد است که در این بخش نیز بالغ بر ۳۰ مرکز اقامتی در شهر تهران راه‌اندازی شدند علاوه بر اینکه مراکزی تحت عنوان دی‌آی‌سی و تی‌سی نیز در راستای بهبود معتادان و ارائه خدمات به آنها فعال هستند.

آرام به غربالگری شنوایی ویژه نوزادان و همچنین غربالگری بینایی ۷۷۷ ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۵ هزار نوزاد در غربالگری شنوایی و ۱۴۳ هزار کودک بین ۳ تا ۶ سال در غربالگری بینایی شرکت داشتند علاوه بر اینکه خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های خاص آن از دیگر خدمات بهزیستی محسوب می‌شود که در سال گذشته بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان کمک هزینه ژنتیکی پرداخت شده است.

مدیر بهزیستی شهر تهران اضافه کرد: پرداخت وام اشتغال به مددجویان از دیگر اقدامات بهزیستی محسوب می‌شود که تا سال گذشته سقف پرداخت وام مبلغ ۵۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال‌جاری به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته علاوه بر اینکه سازمان بهزیستی حق بیمه مددجویانی که توسط کارفرمایان مشغول به کار می شوند را پرداخت می‌کند.

وی راه‌اندازی صندوق فرصت شغلی را یکی از اقدامات قابل توجه این سازمان اشاره کرد و گفت: با شکل‌گیری این صندوق خدمات ویژه‌ای به جامعه هدف سازمان ارائه خواهد شد.

آرام ضمن درخواست از وزیر بهداشت برای واکسیناسیون نیروهای اورژانس اجتماعی گفت: با توجه به نوع فعالیت این افراد نیاز است که این گروه از جامعه واکسیناسیون شوند که امیدواریم این مسئله مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

مدیر بهزیستی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی شهر تهران گفت:‌در این بخش آنقدر کارهای نکرده وجود دارد که اگر اقدامی هم انجانم شود دیده نمی‌شود البته در این سال‌ها شهرداری تهران تاکید ویژه‌ای را بر مناسب سازی داشته اما همچنان با کارهای نکرده بسیاری در این حوزه روبرو هستیم.

آرام همچنین به سقوط یکی از نابینایان در هفته گذشته در مترو تهران اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز از طریق مسئولان و البته شرکت مربوطه پیگیری کرده‌ایم.

وی در پایان در رابطه با میزان مناسب‌سازی در شهر تهران گفت: بیش از ۵۰ درصد از اماکن و مبلمان شهری نیاز به مناسب‌سازی دارند.

کد خبر 40323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد