ایجاد منازل حمایتی تا سال ۱۴۳۰

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران بااشاره به پیک پیری جمعیت تا سه دهه آینده، از ایجاد خانه‌های حمایتی برای سالمندان و معلولیت‌های خفیف و حرکتی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از رادیو گفتگو، سید احمد خادم با اشاره به همکاری تشکل‌های مردم نهاد در تسهیل امور معلولین، گفت: هم اینک ۸۴ موسسه و انجمن در حوزه توانبخشی داریم و اعضای آن نیز به صنف‌های خاص مربوط می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر یک از موسسات یا انجمن‌های مردم نهاد به معلولیتی خاص نظیر نابینایی یا ناشنوایان ارتباط دارند و اعضا نیز بر همین اساس انتخاب می‌شوند، گفت: رویکرد ما تغییراتی یافته و در پی تشکل‌های مردمیِ مبتنی بر خانواده‌ی بهزیستی هستیم.

خادم در این باره گفت: عزیزانی که در این تشکل‌ها حضور خواهند داشت، تمامی جنبه‌های موضوع را دنبال می‌کنند و اگر بر فرض مناسب سازی معابر را در نظر بگیریم، فقط گروه خاصی را در نظر نداریم و تمام معلولین باید در چنین طرحی دیده شوند.

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران، از این پس در حوزه درمان، ساخت مسکن و سایر موضوعات اجتماعی، تمام معلولیت‌ها توأمان دیده می‌شود و طرح‌هایی فراگیر اجرایی می‌گردد، گفت: مراکز ما آماده‌ی واکسیناسیون به معلولین هستند و وزارت بهداشت باید زحمت بکشد و دوزها را آماده کند.

خادم در عین حال بسیاری از اقدامات را توسط دست توانمند مردم، قابل اجرا دانست و گفت: اگر مردم نباشند، سازمان بهزیستی با چالش مواجه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به پیک سالمندی در سال ۱۴۳۰، به ایجاد خانه‌هایی اشاره کرد که رویکردهایی شبیه خانه‌های معمولی دارند و گفت: رویکرد خود را بدین سمت برده‌ایم تا افراد در منزل ۳ تا ۱۰ نفر زندگی کنند و در زندگی روزمره مشارکت نیز داشته باشند و عده‌ای متخصص، فقط حامی آن‌ها هستند.

خادم رأس این طرح را، هدف گذاری برای سالمندان و معلولین ذهنی خفیف معرفی کرد که درکی واضح از زندگی دارند.

وی در عین حال معلولین جسمی حرکتی را هم دارای زندگی بالنده‌ای در چنین خانه‌ها دانست و افزود: هرچه به سمت تولید خانه‌های حمایتی برویم، مشارکت مردم در این موضوع بیشتر خواهد بود تا اینکه بخواهیم همه امور را در دست بگیریم.

خادم ادامه داد: قرار است با تبلیغات گسترده‌ای که با کمک صداوسیما در اجتماع خواهیم داشت، مردم را به این باور برسانیم که می‌توانند خانه‌های خالی خود را در اختیار بهزیستی قرار دهند و تا امروز هم مشارکت زیبایی صورت گرفته است.

وی همچنین از در اختیار داشتن ۱۰ خانه حمایتی در تهران خبر داد و گفت: هم اینک یک گروه متخصص مشاور از گروه معلولین را انتخاب کردیم که هر یک در بخشی خاص از جمله درمان فعالیت دارند.

کد خبر 40287

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد