در رسانه | سرنوشت ۷۰ کودک در بهزیستی خراسان رضوی تعیین شد

کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال، ۴۱۵ خانواده در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام کرده‌اند که تکلیف ۷۰ فرزند تاکنون مشخص شده است.

علی صباحی کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی در گفت وگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، درباره فرایند فرزندخواندگی گفت: براساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۲، در قانون سال ۵۳ به زوجین دارای فرزند، بهزیستی فرزند نمی‌داده اند، اما در قانون جدید امکان فرزندخواندگی برای زوجین دارای فرزند وجود دارد که مبنای فرایند فرزندخواندگی برای ما، قانون سال ۹۲ است.

او افزود: دستور العملی برمبنای قانون ۹۲ توسط سازمان بهزیستی کشور اعلام شده است که به همین منظور به زوجین ۳۰ تا ۳۴ ساله، نوزاد تازه متولد شده تا ۲ سال. به زوجین ۳۵ تا ۳۹ ساله، فرزند ۳ تا ۵ سال. زوجین ۴۰ تا ۴۴ ساله، فرزند ۶ تا ۸ سال. زوجین ۴۵ تا ۴۹ سال، فرزند ۹ تا ۱۱ سال و زوجین ۵۰ سال به بالا، فرزند ۱۲ تا ۱۶ سال تعلق می گیرد و اگر شرایط خانواده تقاضاکننده خوب باشد، امکان اینکه رده سنی زوجین را یک رده پایین‌تر در نظر بگیریم نیز میسر است.

کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: سامانه فرزندخواندگی از سال ۹۹ شروع به کار کرده است؛ اولین مرحله برای زوجین، ثبت نام در سامانه فرزند خواندگی است، مرحله دوم به روزرسانی مدارک و مستنداتی مانند: شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج، کارت پایان خدمت، دفترچه بیمه، فیش حقوقی، حکم کارگزینی، املاک و دارایی‌هاست، اصل این مدارک باید اسکن و در سایت بارگذاری شود؛ زوجین پس از این مرحله باید به اداره بهزیستی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند و شماره ثبت درخواست که از سایت دریافت می‌کنند را اعلام کرده و پیگیر پرونده خود باشند.

در رسانه | سرنوشت۷۰ کودک در بهزیستی خراسان رضوی تعیین شد

صباحی بیان کرد: از ابتدا سال ۱۴۰۰ تا ۲۲ تیرماه، ۴۱۵ خانواده در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام کرده‌اند، همچنین از ابتدا راه اندازی سامانه در سال ۹۹، ۲ هزار ثبت نام صورت گرفته است؛ از ۴۱۵ ثبت نام امسال، ۷۰ فرزند به خانواده‌ها داده شده است، همچنین ۲۰۰ پرونده در کمیته‌ها تعیین تکلیف شده و از ۲۱۵ پرونده، بیش از ۱۲۰ پرونده فقط ثبت نام اولیه بوده است.

او پیگیری خانواده ها، داشتن شرایط مطلوب اقتصادی، تفاوت رنج سنی فرزندان با والدین متقاضی، و موجود بودن فرزند در بهزیستی برای خانواده‌ها، را از مواردی دانست که می‌تواند در مدت زمان تحویل فرزندخواندگی تاثیرگذار باشد و تصریح کرد: اما حدود ۵ تا ۶ ماه روند معمول فرزندخواندگی به طول می‌انجامد.

کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل تعیین رنج سنی زوجین و فرزند، تناسب سن والدین و فرزندان برای درک بهتر است. همچنین تاکید بهزیستی بر انتخاب فرزندان بالای  ۱۲ سال است چراکه بیشتر خانواده ها به دنبال فرزند نوزاد هستند.

صباحی اظهار کرد: تمامی فرزندان موجود در بهزیستی بچه‌های بدسرپرست و یا بی‌سرپرست و رها شده هستند که بر اساس بند "د" ماده ۸ و ۱۰ قانون، اگر پدر و مادر و بستگان نسبی و سببی مورد قبول آنان پیدا نشود، بهزیستی می‌تواند بچه را به خانواده دیگری به عنوان فرزندخوانده بدهد.

کد خبر 40170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد