شناسایی حدود ۳۵۰۰ بی‌خانمانِ با تست اعتیاد منفی

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۰۹ معتاد متجاهر تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: براساس برآوردها ۳ هزار تا ۳۵۰۰ نفر بی‌خانمانی که تست اعتیادشان منفی است در مراکز غربال شناسایی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، محسن فتاپور درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: از نهم اردیبهشت تا ۲۹ اسفند سال ۹۹ حدود ۲۲ هزار معتاد متجاهر در تهران جمع‌آوری و غربال شده‌اند. در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۹۳۰۰ نفر نیز غربال شده‌اند.

وی درباره آمار معتادان متجاهری که در این مدت به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵ نفر در مجموع به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین ۶۵۴ نفر در سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند. خوشبختانه تمامی مبتلایان بهبود یافته و هیچ یک از مددجویان به دلیل کرونا فوت نشده‌اند.

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران تاکنون از ۱۴۹۹۰ معتاد متجاهر اسکن عنبیه صورت گرفته است. فتاپور همچنین درباره درمان بازتوانی و توانمندسازی معتادان کودک متجاهر گفت: این موضوع در حد پیشنهاد است. نیروی انتظامی بخشی را در مرکز مهر سروش برای این منظور در اختیار قرار داده‌است. اما درمان کودکان زیر ۱۸ سال برعهده وزارت بهداشت است، پس از درمان اگر این کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست باشد، طبق حکم دادگاه به بهزیستی تحویل داده می‌شود و ما موظف هستیم طبق قانون این کودکان را نگهداری کنیم.

وی تاکید کرد: مرکز درمان و بازتوانی کودکان در مرکز مهر سروش هنوز راه‌اندازی نشده است و در حد پیشنهاد و شروع طرح است و هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. ما در حال بررسی جوانب کار هستیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از معتادان متجاهر کودک دارید، گفت: افراد زیر ۱۸ سال که در طرح‌ها جمع‌آوری می‌شوند در هر غربالگری جداسازی می‌شوند. براساس برآورد ما براساس غربالگری صورت گرفته تعداد این کودکان حدود ۱۵۰ نفر است، البته نمی‌توانیم این عدد را به صورت قطعی اعلام کنیم.

فتاپور همچنین درباره مرکز احسان و محل نگهداری معتادان متجاهر دارای زخم باز خاطرنشان کرد: این مرکز ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد و با برآوردی که صورت گرفته است با توجه به اینکه بیماران در این مرکز درمان شده و بعد از آن در مرکز ماده ۱۶ یا تبصره دو پذیرش می‌شوند، نیاز به مرکز جدید نیست و ما با کمبود و مشکلی در این زمینه مواجه نیستیم، چراکه معتادان پس از درمان به مراکز دیگر منتقل می‌شوند.

وی همچنین درباره افراد کارتن خوابی که تست اعتیادشان منفی است، تصریح کرد: هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، کمیته امداد، شهرداری و... تشکیل شد. در این جلسه شهرداری اعلام کرد ظرفیت سامان‌سراها تکمیل است از همین‌رو قرار شد افرادی که در سامان سراهای شهرداری هستند با کمک کمیته امداد سامان‌دهی شوند و شرایط بازگشت این افراد به خانواده‌هایشان فراهم شود تا دوباره افراد بی‌خانمانی را که در طرح‌ها جمع آوری می‌شوند در سامان سرا پذیرش شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران تصریح کرد: البته طرح دیگری نیز پیشنهاد شد که نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت و تامین اعتبار است در صورتی که این تامین اعتبار برای این طرح نیز صورت گیرد افراد بی‌خانمان را می‌توانیم در خانه‌های حمایتی بهزیستی پذیرش کنیم.

فتاپور درباره آمار افراد بی‌خانمانی که تست اعتیادشان منفی است، گفت: براساس آمارها تعداد این افراد ۳ هزار تا ۳۵۰۰ نفر است البته نیروی انتظامی می‌گوید آمار کمتر از این است اما براساس آمار عدم پذیرش در مراکز غربال این تعداد برآورد شده‌است.

کد خبر 40118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد