در رسانه/  هیچ کودک خیابانی کارتن خوابی در آذربایجان شرقی وجود ندارد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی، استان بیست و پنجم در موضوع کودک خیابانی است، افزود: کودک خیابانی کارتن خواب در استان وجود ندارد و تمامی کودکان خیابانی استان دارای خانه هستند. طی یک سال گذشته نیز ۳۱ خانواده کودک خیابانی استان خدمات توانمندسازی دریافت کرده‌اند.

دکتر فرگل صحاف روز شنبه ۲۶ تیرماه در نشست خبری با اشاره به شعار هفته بهزیستی امسال تحت عنوان «بهزیستی در گام دوم؛ هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده»، اظهار کرد: بیش از ۷۴ هزار نفر در استان از بهزیستی، مستمری دریافت می‌کنند.


به گزارش ایسنا، وی افزود: مستمری‌های پرداختی اداره کل بهزیستی استان به مددجویان در طی یک سال گذشته افزایش یافته است به طوری که مستمری خانوارهای تک نفره با افزایش ۱۰۳ درصدی به ۳۵۰ هزار تومان، خانوارهای دو نفره با افزایش ۷۳ درصدی به ۵۰۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره با افزایش ۸۷ درصدی به ۷۰۰ هزار تومان، خانوارهای چهار نفره با افزایش ۸۶ درصدی به ۹۰۰ هزار تومان و مستمری خانوارهای پنج نفره به بالا به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.


وی با بیان این‌که تعداد ۷۷ هزار و ۵۷۷ معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: ۴۴ هزار و ۷۸۳ نفر دارای پرونده اجتماعی بهزیستی هستند و تعداد ۸۴ هزار و ۳۵۴ نفر تحت پوشش بیمه مددجویی قرار دارند.


وجود ۲۴ خانه کودک و نوجوان و شیرخوارگاه ونوباوه‌گاه غیردولتی در استان


صحاف با اشاره به وجود ۲۴ خانه کودک و نوجوان و شیرخوارگاه و نوباوه‌گاه غیردولتی در استان، اظهار کرد: ۳۲۰ کودک، مقیم این خانه‌ها هستند که یارانه نگه داری هر کدام بین ۶۵۰ الی ۹۲۴ هزار تومان است.


وی با تاکید بر این‌که لزوما فرزندانی که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسند، از حمایت بهزیستی خارج نمی‌شوند، گفت: این کودکان حتی اگر به سن ۳۰ سال نیز برسند باید توانمندسازی شده و یا ازدواج کنند تا سپس از حمایت بهزیستی خارج شوند. در این راستا تعداد ۲۲۵ کودک و نوجوان از مزیت‌های توانمندسازی چون پرداخت سرمایه کار، کمک هزینه فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل و کمک هزینه آماده سازی شغلی بهره می‌برند.


وی با اشاره به این‌که ۱۷۵ دانش آموز و ۱۲۰ دانشجو تحت حمایت بهزیستی هستند، اظهار کرد: تعداد چهار کودک طی یک سال گذشته در استان رها شده بودند و هم‌چنین ۴۶ کودک بی سرپرست نیز صاحب خانواده شدند.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۱۹۱۵۱ بانوی سرپرست خانوار استان از بهزیستی مستمری بین ۳۵۰ الی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، افزود: اقداماتی چون پرداخت سرمایه کار بلاعوض، کمک هزینه لوازم ضروری زندگی، تقویت و توسعه گروه‌های همیار زنان، معافیت سربازی برای فرزندان مذکور خانواده، مداخلام مددکاری اجتماعی و ... در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها در بهزیستی انجام می‌گیرد.


وی با بیان این‌که آماده سازی شغلی برای ۲۰۲۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش در استان طی سال گذشته انجام گرفته است، ادامه داد: برای ۱۷۱۴ خانواده دارای چندقلو تا شش سال نیز خدمات مستمر و غیرمستمر پرداخت می‌شود.


وی با اشاره به پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن به ۳۳۸ خانوار استان، گفت: سقف پرداخت این کمک هزینه بالغ بر شش میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده است؛ هم‌چنین کمک هزینه سلامت جسمی و روانی با سقف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای ۵۵۵ بانوی خانواده‌های نیازمند پرداخت شده است.


وجود ۲۱ مرکز شبانه روزی و ۸۷ مرکز روزانه توانبخشی در استان


صحاف با اشاره به وجود ۲۱ مرکز شبانه روزی و ۸۷ مرکز روزانه توانبخشی در استان، گفت: تعداد ۱۱۵۹ نفر دارای عارضه ضایعه نخاعی در استان وجود دارد و هم‌چنین ۵۳ هزار و ۴۸۸ نفر نیازمند به کمک‌های توانبخشی مستمری دریافت می‌کنند.


وی با اشاره به فعالیت ۷۶ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد در استان، گفت: تعداد ۸۹۹ هزار و ۷۲۷ نفر از خدمات اولیه پیشگیری از اعتیاد بهره مند شده و بیش از ۱۸ هزار نفر نیز درمان شده‌اند.


وی افزود: در طی سال گذشته بالغ بر ۱۲۹۵ میلیارد ریال مشارکت‌های نقدی، غیرنقدی و خدماتی از سوی مردم به بهزیستی استان انجام گرفته است.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: ۳۵ هزار و ۶۹۶ مورد اقدامات پیشگیرانه کووید۱۹ در سامانه ثبت گزارشات حوادث طبیعی و بیماری‌ها در استان ثبت شده و ۱۹۳۶ توانخواه و ۵۸۵ نفر پرسنل مراکز توانبخشی استان (۹۵ درصد کل این جمعیت) واکسینه شده‌اند.


وی با اشاره به فعالیت ۱۶۷ مرکز مثبت زندگی در استان، گفت: برای ۴۵۰ نفر در استان از این طریق اشتغال زایی شده است.

کد خبر 40117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد