۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
پدری با ۴۲ دختر در تهران

اکبر کریمی، مرد متاهلی در تهران است که ۱۴ سال خواستار فرزند بود و اکنون پدر ۴۲ دختر قد و نیم قد است. همه ماجرا از یک نذر شروع شد.

 اکبر کریمی و همسرش، ۱۴ سال  از زندگی مشترکشان می گذشت و خبری از هیاهوی کودک در خانه ساکتشان نبود. مرد خواستار فرزندی بود که می توانست سرپرستی آن را از بهزیستی بگیرد و زن مخالف بود.

مرد نذر کرد که خدا به او فرزندی دهد تا به شکرانه آن سرپرستی دختران بی سرپرست را بر عهده بگیرد. روزها گذشت و بالاخره انتظار بر سر آمد و نذرش ادا شد.

وقتی خبر بارداری همسرش را شنید، به شوق پدر شدنش کفش‌های آهنین بر پا کرد و به دنبال مجوز رفت تا از بهزیستی موسسه "دختران بی سرپرست ملائک" را بگیرد که سرانجام سال ۱۳۸۹ هنگامی که دخترش «ریحانه» یک ساله بود موسسه را راه اندازی کرد و کار را با پذیرش ۱۵ دختر بی سرپرست شروع کرد.

اکنون ۱۱ سال از آن ماجرا می گذرد و این پدر صاحب ۲ فرزند به نام های «ریحانه و شکرانه» و ۴۰ دختری است که همه او را «بابا» صدا می‌کنند.

روزانه ۶ ساعت از وقتش را صرف این دختران در ۲ شعبه موسسه «دختران بی سرپرست ملائک» می‌کند، بر سر آمدنش در بین دختران دعواست، با او قهر می‌کنند و حتی نامه‌هایی از جنس دلتنگی برایش می‌نویسند.

اما تلخ تر از این نامه‌ها داستان زندگانی دخترانی است که در این ۲ شعبه روزگار سپری می‌گذرانند یکی از آنان، دختری است که از باران متنفر است و وقتی باران می‌بارد در گوشه اتاقش می‌نشیند و پرده‌ها را می‌کشد.

داستان تلخ بی‌خانمانی‌اش از شب بارانی شروع شد از زمانی که مادرش او را پس از یک تماس تلفنی در آغوش گرفت و هراسان به خیابان دوید تا اینکه ماشینی مادرش را زیر گرفت و او به گوشه‌ای پرت شد و مُرد و اکنون این دختر ساکن این موسسه است.

در این خانه کوچک یکی از ۲ شعبه موسسه دخترانی هم بودند که آمدند، سرو سامان گرفتند و رفتند، یکی از آنها زهراست دختری که ۹ ساله بود و همزمان با عمل پایش که خیران برایش گلریزان کرده بودند مهرش بر دل زن و مردی افتاد و صاحب پدر و مادر خوانده شد.

اکبر کریمی مدیر عامل موسسه ملائک با ۲ شعبه یکی در منطقه قیطریه و دیگری در میدان اتریش، از تک تک دخترانی که وارد این موسسه ها شدند و خاطره‌هایشان می‌گوید و اینکه چگونه آنان بخشی از زندگی‌اش شده‌اند.

وی می‌گوید که از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۳۰ دختر به سرپرستی پذیرفته شده و از این موسسه رفته‌اند و ۲ دختر هم ازدواج کردند و اکنون نوه‌ای به نام «متین» دارد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون ۲ دختر دیگر در شرف ازدواج هستند و تمام هزینه‌های جهیزیه‌های آنان توسط خیران و مجموعه‌ای از ایثارگران تهیه شده است.

تجهیز امکانات و بازسازی مکان نگهداری دختران بی‌سرپرست

کریمی بخش‌های مختلف یکی از شعبات موسسه را نشان می‌دهد و با اشاره به مشکلات سرپا نگه داشتن ۲ شعبه موسسه می‌گوید: این موسسه نیاز به تجهیز امکانات و بازسازی ساختمان دارند و ماهانه ۱۷۰ میلیون تومان هزینه این موسسه است که توسط خیران تامین می‌شود که بخشی از آن را بهزیستی به عنوان یارانه دختران تامین می‌کند.

این مسئول با نشان دادن اتاق‌های دختران، از محیط کوچک این خانه موسسه‌ها می‌گوید و می‌افزاید: دختران روز به روز بزرگتر می‌شوند و نیاز دارند تا مستقل شده و برای خود اتاق داشته باشند اما در محیط این موسسه امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: در این موسسه برنامه‌های مختلفی از جمله ادامه تحصیل دختران، اشتغال و استقلال آنان برنامه‌ریزی شده است و دوره‌های مهارتی و علمی ارائه می‌شود.

کریمی همچنین با اشاره به وضعیت کرونایی می‌گوید: در روزهای کرونایی فضای مجازی را برای برگزاری کلاس‌های مختلف مدارس و دانشگاه برای دختران فراهم کردیم که متاسفانه این فضا آثار مثبت و منفی بر روی دختران داشت و دارد.

وی اضافه می‌کند: با توسعه استفاده از فضای مجازی آرزوهای این دختران نیز بزرگ‌تر می‌شود و تامین این خواسته‌ها در توان ما نیست.

دعوت از خیران ایثارگر برای حمایت از خانواده های بی سرپرست

کریمی که خودش از جامعه آزادگان با هشت سال سابقه اسارت است، از کمک هایی که خیران ایثارگر که تا امروز او را تنها نگذاشته اند تقدیر می کند و می گوید: امروز جبهه های ایستادگی و مقاوت در دل کمک به دختران و پسران بی سرپرست به عنوان آینده سازان کشورمان قرار دارد.

وی اضافه می کند: کسانی که در ۲ شعبه موسسه مشغول به فعالیت هستند از جامعه ایثارگران هستند که امروز آمده اند تا اینگونه دینشان را ادا کنند همچنین در این بین مردم در این اقدام خیرخواهانه مشارکت دارند.

۲ شعبه موسسه «دختران بی سرپرست ملائک»  دارای ۹ عضو هیات مدیره است که ۶ عضو آن همگی از جانبازان و آزادگان هستند، مردانی که زمانی در جبهه های نبرد از جان و مالشان گذشتند و ایثار و آزادی را به نمایش گذاشتند و اکنون هر چه از دار دنیا دارند بی منت و ادعا، فدای آینده دختران بی سرپرست و بد سرپرستی می کنند.

مصطفی علی اصغرزاده یکی از این اعضای هیات مدیره این موسسه که افتخارش ایثارگری و جانبازی است به خبرنگار ایرنا می گوید: یکی از دخترهایی که در این موسسه است دخترخوانده من است و از این که در این مکان می توانم به او کمک کنم و بخشی از خواسته های او را برآورده کنم خوشحالم.

سیدابوالفضل حسین زاده یکی دیگر از اعضای هیات مدیره که از جامعه ایثارگری است از دغدغه هایش و نبود امکانات و اعتبار برای تعویض لوازم کهنه این خانه -موسسه-  و بازسازی این مکان می گوید و از خیران ایثارگر و آزاده برای سرپانگه داشتن این موسسه دعوت می کند.

حسن محمودی عضو هیات مدیره جانباز و آزاده نیز می گوید: در طی این چند سال هر کاری توانستیم برای این دختران انجام دادیم و اکنون ما آماده پذیرای خیران در این مکان هستیم تا از نزدیک این موسسه را ببینند و در حد توان خودشان ما را یاری کنند.

گوشه و کنار این ۲ خانه - موسسه دختران بی سرپرست ملائک- پر از رازهای نگفته ای از دخترانی است از هشت سالگی تا ۲۵ سالگی که  در این موسسه روزگار سپری می کنند.

۵۶۰ دختر و پسر در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند

متولی صدور مجوز و تایید صلاحیت مراکز شبانه روزی دختران و پسران بی سرپرست و بدسرپرست سازمان بهزیستی استان تهران است که در این باره به سراغ مدیر بهزیستی شهر تهران رفتیم تا در باره نحوه فعالیت این مراکز اطلاعاتی کسب کنیم.

سید سعید آرام با اشاره به اینکه ۵۶۰ دختر و پسر در مراکز شبانه روزی بهزیستی تهران زندگی می کنند، می گوید: این دختران و پسران در ۳۰ مرکز نگهداری شبانه روزی در این شهر نگهداری می شود از این تعداد مراکز سه مرکز دولتی و ۲۷ مرکز غیردولتی به صورت هیات امنایی و با کمک خیران اداره می شود.

وی می افزاید: از این ۲۷ مرکزغیر دولتی ۱۳ مرکز به پسران، ۱۲ مرکز به دختران و ۲ مرکز برای کودکان بین ۳ تا ۶ سال اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه دختران و پسران در مراکز غیر دولتی توانمندسازی می شوند اضافه می کند: این افراد ادامه تحصیل می دهند و با کسب مهارت های زندگی و حرفه آموزی می توانند مستقل زندگی کنند.

آرام می گوید: در مراکز غیر دولتی خدماتی به این افراد از جمله آموزش های علمی، هنری، فرهنگی، حرفه آموزی، مشاوره و دوره های روانشناختی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز غیر دولتی با همکاری خیران حمایت می شوند، می گوید: این مراکز با تامین امکانات اولیه و تجهیز مکان مناسب و به صورت میانگین با پذیرش ۱۵ نفر به صورت هیات امنایی و با کمک های خیران مدیریت می شوند و بهزیستی در قبال هر دختر و پسری که نگهداری می کنند یارانه و کمک هزینه های تحصیلی و ازدواج را فراهم می کند.

مدیربهزیستی شهر تهران ابراز می کند: در صورتی که دختران و یا پسران بعد از سن ۱۸ سالگی استقلال کسب کنند و قادر به اداره امور زندگی باشند، می توانند از مراکز ترخیص شوند در غیر این صورت محدودیت سنی برای حضور در این مراکز وجود ندارد.

وی خاطر نشان می کند: بهزیستی پل ارتباطی میان خیران و نیازمندان است و روز به روز شاهد هم افزایی بیشتر خیران در کمک رسانی و توانمندسازی به جامعه هدف هستیم.

این موسسه ها نه فقط زمینه حمایت دختران بی سرپرست را بر عهده گرفته بلکه برای تعدادی از زنان سرپرست خانوار نیز اشتغال ایجاد کرده است و برای سرپا نگه داشتن آن نیاز به حمایت های خیرانی از جنس مردانی آزاده و ایثار گر است تا بار دیگر با نیت های خالصانه شان دست نوازش پدرانه بر سر دختران این سرزمین بکشند.

کد خبر 40104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد